וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רומסים את זכויות האזרחים על אוצרות הטבע"

אבי בר אלי

13.9.2010 / 14:20

אבי תגליות תמר ודלית, הגיאולוג יוסי לנגוצקי, טען כי בעלי ההון מנסים למנוע מהאזרחים להנות מרווחי העתק הצפויים מקידוחי הגז בישראל. "מפעילים עלינו לחצים כאילו היינו רפובליקת בננות"

"אני גאה להצהיר כי כל עשרות שנות עיסוקי בחיפושי נפט, חלמתי, שאפתי והתכוונתי לגלות נפט למען ריווחת מדינת ישראל ואזרחיה. כיום, אני בוש ונכלם כשאני צופה 'בבהלה לזהב' ובדרכים הננקטות בידי בעלי עניין, בתאוותם לעוד ועוד על מנת להשפיע על, להפחיד, לאיים ולהטות את מקבלי ההחלטות, לבל יעזו לחלוק את העוגה על פי כללי הצדק המתבקש" - כך אמר היום הגיאולוג יוסי לנגוצקי, אבי תגליות תמר ודלית, בכנס הכנסות המדינה ממשאבי הטבע שעורכות הקרן החדשה לישראל, האגודה לצדק חלוקתי והמכללה החברתית-כלכלית, באוניברסיטת תל אביב.

"צריך להתבונן ולא להאמין עד להיכן מגיעים אנשים שצבירת עושר מבחינתם היא ערך עליון, תוך רמיסת זכותם של כלל אזרחי ישראל ליהנות מפרי אוצרות הטבע של המדינה", הוסיף לנגוצקי. " 'נס השמן' הדרמטי שאירע לנו, העמיד לרשותנו פוטנציאל אדיר העשוי לסייע בידינו לפתור בעיות שהינן בנפשנו כגון: צמצום פערים כלכליים – חברתיים, שיפור משמעותי במערכות החינוך, ייצוב כלכלת ישראל וביסוס מערכת הביטחון. במקום זאת, אנו שומעים, קוראים ורואים חדשות לבקרים, כיצד מנסים אישים וגופים, שנכנסו אך בין לילה לקטגוריית המולטי-מיליארדרים, למנוע ממדינת ישראל מלהחליט על חלוקה מתבקשת וצודקת של רווחי העתק הצפויים".

לנגוצקי הוסיף: "תאוותם המשכרת לממון, אף גרמה להם לגרור מדינות זרות להפעיל עלינו לחצים כאילו היינו רפובליקת בננות וליחצ"נים למיניהם, יועצים ושאר מומחים לנסות להטיל עלינו אימה, כשהנימוק המרכזי המוטח כנשק יום הדין, במבקשים לשנות את משטר הרישוי והמיסוי בנושא הנידון הינו, כי אם אמנם תבצע זאת מדינת ישראל, ירחיק הדבר חברות ומשקיעים זרים".

לנגוצקי טען עוד כי מירב שטח הים כבר תפוס – וכי לא נשאר כלל מרווח להבאת משקיעים זרים נוספים. "גם הסיכויים לרווחים של פחות מעשרות מיליארדרים – יספיקו להבטיח שחברות גדולות לא תמנענה מלפעול בארץ בעתיד", אמר לנגוצקי. בהמשך, הזכיר לנגוצקי כי דלק (-3.1% , 1314.0) ונובל אנרג'י קיבלו לידיהן את פרוספקט תמר "על מגש של כסף" כלשונו, בלא תשלום, וציין כי "ראוי שהמידתיות והצנעה תשמשנה בענין זה".

"שום משפטן שקשוקה לא ישנה את זכות הציבור על אוצרות הטבע"

"חלק מהיוצעים של חברות הגז היו עומדים כאן איתנו, ונושאים דברים לטובת הציבור, אם רק הצ'ק שלהם היה מגיע ממקום אחר, אבל לצערנו, אין לנו היכולת או את הרצון לשלם. אנחנו באים עם התלהבות ואמונה" - כך אמר בכנס יו"ר פורום פעולה אזרחית, הרב מיכאל מלכיאור. "מדהים לשמוע את הדיסאינפורמציה של שכירי החרב. זכויות הקניין על אוצרות הטבע שייכות לציבור - ושום משפטן שקשוקה לא יכול לשנות זאת", הוסיף. באשר לטענת בעלי קבוצת דלק למשל, יצחק תשובה, לפיה מצרים איפסה באחרונה את שיעור התמלוגים שהיא גובה לאחר שהבריחה בעבר את המשקיעים, אמר מלכיאור כי מדובר בדיסאינפורמציה, וכי המס המוטל במצרים על רווחי הגז והנפט עומד במצרים על 80%. "אני אומר לתשובה שאני מוכן לקנות את ההסדר שיש במצרים", אמר מלכיאור.

לדברי מלכיאור, בפני המדינה עומדת הזדמנות היסטורית למימון תחומים אשר עד כה נחסכה ההשקעה בהם מנימוקים תקציביים. "נגמרו התירוצים. יש את האמצעים לבצע רפורמות. "אתה לא יכול להביא אנשים טובים להוראה אלא אם תיתן למורים שכר הגון וראוי, ואתם יודעים שלא ניתן עוד לצופף עוד ועוד תלמידים בכיתה - אבל כל זה עולה כסף - והרבה כסף. זו הפעם ראשונה שיש הזדמנות היסטורית להביא לשינוי המהותי הזה". לדבריו, בחודשיים מאז נוסד הפורום הצטרפו אליו 3,000 פעילים - וכי מטרת הפורום היא להביא לנוכחות הציבור בדיוני הכנסת, כך שנסיגת ועדות הכנסת משינוי חוק הנפט - כפי שאירע ב-2002 - לא תחזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully