וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל ישראמקו: ההכנסות מ"תמר" יגיעו ל-35 מיליארד שקל

ואדים סבידרסקי

13.9.2010 / 18:45

יוסי לוי בשיחה עם יועצי השקעות: "רק גופים גדולים שיכולים לסכן לא מעט כסף יכולים לנצח במשחק הזה"



במסגרת שיחת ועידה של בית ההשקעות אקסלנס עם יועצי ההשקעות בבנקים, העריך הערב מנכ"ל ישראמקו יוסי לוי, כי תגלית "תמר" עשויה לספק גז למשק הישראלי למשך כ-25 שנים וכי מדובר בהכנסות (לכלל השותפים) הצפויות להגיע לכ-35 מיליארד דולר.



"בשנת 2005 חברת בריטיש גז - שותפתינו היחידה - נטשה את פרויקט החיפוש מבלי למסור את הסיבה", סיפר לוי בשיחה. "לאור עזיבתה ניסינו לעניין גופים זרים רבים להיכנס לשותפות ללא הצלחה. בסופו של דבר פנינו לקבוצת דלק ולנובל אנרג'י אשר הסכימו להיכנס לשותפות ועמם אותרה תגלית גז הגדולה ביותר בעולם – 'תמר'", גולל לוי בפני היועצים.



לדבריו, ישראמקו ויזמי הגז האחרים בישראל קיבלו דחיפה לחיפושים לאחר שאותרו התגליות הראשונות "אור" ו"נועה". "על תגלית 'דלית' אמנם מסתכלים כעל דבר קטן יחסית, כחצי ממאגר 'מרי'", הוסיף לוי, "אך היא צפויה להניב הכנסה נוספת של כ-2.5 מיליארד דולר".



"כרגע אנו מתרכזים בפיתוח פרויקט 'תמר' ונערכים להתחיל להזרים גז למשק ישראלי כבר בתחילת 2013 - בעיקר עבור חברת החשמל. אנו צימצמנו את לוחות הזמנים מאחר ומאגר 'מרי' הולך ומתרוקן והמשק זקוק לגז", הסביר.



"בשנה האחרונה נכשלו הניסיונות של השותפות לאשר הקמת מתקן קבלת גז בחוף דור או בחוף אחר, ולכן החלטנו לשנות כיוון ולחבר צינור גז מ'תמר' לפלטפורמת הגז סמוך ל'ים תטיס' ומשם למתקן הקבלה באשדוד שיורחב".



לוי סירב להתייחס באופן ספציפי ולהעריך את סיכויי מציאת הגז במאגר "לווייתן" בו ישראמקו אינה שותפה, אך ציין כי "בהסתברות של 50% למציאת גז הכול יכול לקרות - אך זו הסתברות נורמאלית מאוד לגז. ההערכות האלה מוקדמות מדי, ולכן יכולות להיות לטובות או רעות. עם זאת, קידוח 'לווייתן' הוא מאוד מעניין".



"מי שמעיז ולוקח סיכונים - מצליח"



לגבי הסיכויים למציאת נפט בים התיכון אמר לוי: "היום כמעט כל הים התיכון מכוסה ברישיונות ובהיתרים לחיפוש נפט וגז ולא מעט חברות מבצעות עבודות חיפוש. כמובן שאני רואה סיכוי למציאת נפט בים כמו למשל בקידוח 'לווייתן'. ברם, קידוחי נפט הם עמוקים יותר ולכן גם יקרים יותר ועלולים להגיע לעלויות של כ-100-200 מיליון דולר לצד סיכון גבוה מאוד. אבל, מי שמעיז ולוקח סיכונים הוא בסופו של דבר מצליח כמו שזה קרה במקרה של 'תמר'".



"הפוטנציאל למציאת נפט בשדה 'לווייתן' הוא גדול מאוד, אבל למצוא נפט בכמויות מסחריות הסיכוי הוא קטן. אך למרות הסיכויים הנמוכים צריך להעיז כי בסופו של דבר מי שמעיז - מנצח", הדגכיש מנכ"ל ישראמקו.



"רק גופים גדולים שיכולים לסכן לא מעט כסף יכולים לנצח במשחק הזה"



לוי ביקש לצנן את ההתלהבות מרווחי ההשקעות מגז וציין: "רק גופים גדולים שיכולים לסכן לא מעט כסף יכולים לנצח במשחק הזה. קדחנו במשך מספר שנים ארוכות על מנת להגיע לתוצאה ונדרשנו להרבה אורך הנשימה. רק מי שנשאר בתחום הזה הרבה שנים – יצליח".



לוי התייחס גם לנושא של חיפושי גז יבשתיים והסביר: "ביבשה נעשו כ-500 קידוחים לחיפושי גז ולא היו ממצאים. הסיכונים גדולים מאוד, אך יכול להיות שדווקא הקידוח ה-501 יביא הפתעה. אנחנו בישראמקו לא פעילים בקידוחים יבשתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully