וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר שהעלה את השווקים המתעוררים לגדולה

דפנה מאור

14.9.2010 / 10:20

קריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס לפני שנתיים פגע קשות בשווקים החזקים בעולם, אך דפנה מאור מראה שגם למשבר הכלכלי בארה"ב היו השלכות חיוביות

שנתיים בדיוק עברו מאז אותו סוף שבוע גורלי, שבו הניחה ממשלת ארה"ב לבית ההשקעות הוותיק והמרושת-גלובלית ליהמן ברדרס לפשוט רגל. הנפילות בשווקים לא התחילו רק עם קריסתו של ליהמן: המשבר, שהתפשט בשוק המשכנתאות האמריקאי - תחילה במשכנתאות ללווים בעייתיים (סאבפריים) ואחריו ברחבי האומה כולה - עירער את הבורסות בעולם החל מאמצע 2007. ואולם פשיטת הרגל של ליהמן הובילה לקפיצת מדרגה בבהלה שאחזה בשווקים.

הסימן המובהק ביותר לבהלה ניכר בשוק ההלוואות הבין-בנקאיות. ריבית הליבור היומית, הנקבעת בלונדון, זינקה ביום שני שלמחרת פשיטת הרגל מרמה של 3.33% ל-6.44%. כך פרץ מחנק האשראי - משבר המימון שאיים למוטט תעשיות וכלכלות שלמות. בד בבד, החשש מהתמוטטות של מוסדות פיננסיים נוספים גרם לבהלת משקיעים מהסוג שנרשם לאחר הפיגוע במגדלי התאומים או במשבר וול סטריט ב-1929. לבהלה היו גם סיבות מוצדקות: תוך ימים נחשפה מצוקה אדירה בכמה מהבנקים והמוסדות הגדולים בעולם - מריל לינץ' נמכר לבנק אוף אמריקה בתיווך הממשל, כדי למנוע קריסה; בנק ואקוביה ובנק וושינגטון מיוצ'ואל נמכרו בשל קשיים; וחברת הביטוח הגדולה בעולם, AIG, עברה סוג של הלאמה בתמורה להזרמת הון של 85 מיליארד דולר, שלימים תפחה ליותר מ-180 מיליארד דולר. בשנתיים שעברו נוצרו באופן מובהק שני מחנות כלכליים בעולם. באחד נמצאות הכלכלות העשירות לכאורה - ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי - שנקלעו למיתון קשה וממושך. כלכלות דרום אירופה ומזרחה הפגינו סימפטומים חמורים במיוחד של מצוקה כלכלית ונדרשו לטיפול נמרץ. לעומת זאת, הכלכלות של השווקים המתעוררים התאוששו בזריזות מהאטה או ממיתון קל, בעיקר עם התאוששות היצוא מהן.

ניתוח של תשואות הבורסות וכמה מההשקעות המרכזיות של השנתיים האחרונות מראה את הפילוג הזה באופן ברור. בעוד שסין וברזיל רשמו תשואות של עשרות אחוזים (במונחים נומינליים, שאינם מביאים בחשבון תנודות שערי מט"ח), מדדי וול סטריט, טוקיו וכמה מהשווקים הגדולים באירופה נמצאים עדיין בהפסד. הנפט, שהיה הסחורה הלוהטת ביותר בעולם עד שרשם שיא של 145 דולר לחבית ביולי 2008, הפסיד מאז הקריסה 22% ממחירו. לעומת זאת, הזהב חזר להיות מקלט בטוח ורשם עלייה של 58% - אחת ההשקעות הטובות בתקופה זו. בורסת תל אביב העניקה גם היא מזור למשקיעים, גם אם מביאים בחשבון שצריך לנכות מהתשואה השקלית על מדד ת"א 25 את ירידת השקל מול הדולר בכ-1%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully