וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן ברננקי ממליץ: הספרים הטובים ביותר על המשבר

ניו יורק טיימס

14.9.2010 / 6:57

יו"ר הבנק הפדרלי מסר לוועדת החקירה של המשבר הפיננסי בקונגרס את רשימת הקריאה המומלצת שלו לזמן הקרוב



>> בן ברננקי היה כלכלן באוניברסיטאות סטנפורד ופרינסטון יותר מ-20 שנה בטרם עבר לבירת ארה"ב, וושינגטון, ב-2002. בתחילה היה ברננקי חבר במועצת הנגידים של הבנק הפדרלי, לאחר מכן יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של נשיא ארה"ב ג'ורג' וו. בוש, ומאז 2006, יו"ר הבנק הפדרלי. אך ברננקי המרצה לא נעלם. הוא עדיין מסביר רעיונות כלכליים באופן סבלני וברור, ללא כל נימה של התנשאות - תכונה ששירתה אותו היטב בבית הלבן ובמסדרונות השלטון בגבעת הקפיטול.







לכן בקשה מחבר ועדת החקירה של המשבר הפיננסי בקונגרס, כי ברננקי ימליץ על חומר קריאה בנושא המשבר הפיננסי, לא התקבלה בתדהמה מוחלטת. חבר הוועדה, קית הנסי, לשעבר מיועציו הכלכליים של בוש, שאל את ברננקי כיצד להגדיר סיכונים מערכתיים. לאחר מכן הוסיף ושאל: "מלבד הנאומים שלך, אילו כתבים הם החשובים ביותר בעיניך על המשבר? אם היית יכול להמליץ לאנשים לקרוא שניים-שלושה נאומים, ספרים, מאמרים טובים במיוחד, מה היו החשובים שבהם?" יו"ר הוועדה, פיל אנג'לידס, הצטרף לדבריו, ואמר: "ואגב, הדו"ח שלנו יוצא לפני 15 בדצמבר".



הקהל צחק, אך ברננקי התייחס לשאלה ברצינות: "אני חושב שיש הרבה עבודות מעניינות. אני יודע שאתם מכירים את הספרים המתארים את ההתרחשויות, ולכן לא אטרח להזכיר אותם. אבל אני חושב - מבלי להישמע פרופסורי מדי - שיש כבר עבודות אקדמיות מעניינות הבוחנות את התחום.



"בעדות שלי אפילו התייחסתי לעבודתו של גארי גורטון, שבה הוא מזהה אנלוגיות בין מערכת בנקאות הצללים לבין קריסות בנקים קלאסיות כפי שהיה במאה ה-19. אני חושב שזו עבודה מעניינת מאוד.



"יש גם הרבה עבודות מעניינות מצד אנשים כמו מרקוס ברונרמאייר מפרינסטון, הבוחן את דינמיקת הפאניקה בשוק הרכישות החוזרות לטווח הקצר, וכיצד מחזור זה של נגיסות בשולי הרווח עבד. הוא ואחרים גם ביצעו חלק מהמחקר שאליו התייחסתי, המנסה לזהות חברות חיוניות למערכת באמצעות בחינת המאפיינים הפיננסיים שלהן. אולי הייתי יכול לחשוב על עוד כמה דברים אם היה לי זמן, אבל בהחלט יש מחקר מעניין בתחום זה".



הנסי השיב בבדיחות: "תודה. תוכל לספק לנו את רשימת הקריאה שלך לסתיו?". ברננקי השיב מיידית: "רק אם תסכימו להיבחן עליה". לאחר כמה רגעים הוסיף ספר לרשימה: lords of finance: the bankers who broke the world (אדוני הכספים: הבנקאים שהרסו את העולם), מאת ליאקוואת אחמד, שפורסם בשנה שעברה בהוצאת פינגווין. ברננקי אמר כי בעת קריאת הספר זוכה פרס הפוליצר על השפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30, לא היה יכול להתחמק מהשאלה: "האם זה לא מוכר להפליא?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully