וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים למשבר: מחלצים מה שאפשר מליהמן

14.9.2010 / 9:30

שנתיים להתרסקות בית ההשקעות ליהמן ברדרס, ולפי ה"אקונומיסט", הלקוחות מתמקדים בחילוץ כמה שניתן מההריסות. ברקע 65 אלף תביעות, מתוכן כנראה יאושרו רק כרבע

ביום השנה השני לפשיטת הרגל של ליהמן ברדרס, כלכלנים ממשיכים לדון בשאלה אם היה ניתן או צריך להציל את בנק ההשקעות. נושיו ולקוחותיו לשעבר, לעומת זאת, מנסים להתמקד בשאלה מעשית יותר - מה ניתן לחלץ מההריסות?

ליהמן, שהחזיק בנכסים בשווי של יותר מ-600 מיליארד דולר, היה הכישלון הכלכלי הגדול והמורכב ביותר בתולדות ארה"ב. מאז קריסתו, חברת הארגון מחדש אלוורז אנד מרסל (A&M) אחראית לפירוק ליהמן ברדרס הולדינגס. במסגרת תפקידה, עליה לסגור חוזי נגזרים ולבחון יותר מ-65 אלף תביעות מצד לקוחות, גופי צד שלישי ונושים אחרים. 200 אנשים עובדים על מאזני הנגזרים לבדם. חברת ראיית החשבון פרייסווטרהאוס קופרס (PwC) מובילה מאמץ דומה באירופה.

אחת המשימות הקשות ביותר של המפרקים היא ברירת התביעות החלשות ביותר, שחלקן אגרסיביות מאוד, לדברי בריאן מרסל, העומד בראש A&M ומחזיק בתפקיד מנכ"ל ליהמן ברדרס הולדינגס. תוכניתו היא אישור של תביעות בסך 260 מיליארד דולר - כרבע מסך התביעות שהוגשו.

גורם נוסף המוסיף לבלבול סביב ליהמן הוא התביעות ההדדיות העצומות של חברות בנות של ליהמן ברחבי העולם זו נגד זו. חלק גדול מתביעות אלה הן "תביעות ערבויות" - חובות שלטענת החברות הבנות, החברה האם היתה ערבה להם.

חטיבות של ליהמן ברדרס רודפות גם אחרי מוסדות חיצוניים. חברת האחזקות מבקשת פיצוי בשווי של עד 11 מיליארד דולר עבור הרווח העצום שלטענתה רשם בנק ברקליס הבריטי כשחטף את החטיבה האמריקאית של ליהמן דקות אחרי קריסת הבנק. תביעה נגד ג'יי.פי מורגן צ'ייס, בגין דרישות למימוש ערבויות נגד ליהמן בשבועות שקדמו לקריסתו, צפויה להגיע למשפט ב-2012.

יישוב התביעות דומה לייצוב עיראק

בתי המשפט לא תמיד מבהירים עניינים. עורכי דין מנסים עדיין להבין פסיקה של בית המשפט לערעורים בבריטניה מ-2 באוגוסט, בנוגע לכספי לקוחות הנעולים בחברה הבת של ליהמן בלונדון.

מפרקי ליהמן עושים כל שביכולתם כדי להאיץ את החזר החובות. מערך חדשני ליישוב תביעות שהציע PwC באירופה זכה לתמיכה מצד מרבית הנושים. מפרקי ליהמן בארה"ב מצאו דרך שלישית - בין גישה של כל תביעה לגופה (גישה מעמיקה אך מייגעת) לבין גישה המעניקה מעמד זהה לכל הנושים (גישה מהירה יותר, אך פחות הוגנת). חלק מהנושים התנגדו לתוכנית, ואחרים אינם מרוצים מכך ש-A&M מזרימה חלק מהכספים שהצליחה לקבל בחזרה לנדל"ן המסחרי של ליהמן ולאחזקות אחרות, במאמץ להגדיל את התשואות.

"לפני שנתיים, כמעט כולם הסכימו כי מכירה צריכה להיות המפלט האחרון. כעת יש דיון אם למכור, להחזיק או לצמצם אחזקות", אמר עו"ד אחד.

יועץ אחר מתאר את התהליך כמקבילה הפיננסית של ייצוב עיראק: A&M מצפה ליישב 80% מהתביעות נגד החברה האם בשלוש השנים הקרובות, אך היתר עשויות להיגרר זמן רב.

בסופו של דבר, נושי ליהמן עשויים לקבל בחזרה אפילו סכום פעוט של 15 סנט על כל דולר של חוב. יש החוששים כי עורכי דין ומומחים אחרים רוכבים על סבלם. העמלות שלהם עשויות להגיע ל-1.5 מיליארד דולר - כפול מהעמלות בפרשת אנרון. המומחים טוענים כי אין להסתכל רק על הסכום המוחלט. נכון למארס, העמלה של מפרקי ליהמן ברדרס בלונדון עמדה על 0.65% מהנכסים שהוחזרו. זה נשמע הרבה פחות מאיים מ-315 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully