וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ' ולהקת המעודדים נותנים גז

צחי כהן

14.9.2010 / 14:00

שלי יחימוביץ' והרב מיכאל מלכיאור תקפו את בעלי ההון על רקע תמלוגי הגז וקראו להם "עושקי הציבור"? צחי כהן חושב שיש גבול לצווחות - הטייקונים אינם שודדים ויש להם זכויות כמונו

כנס הכנסות המדינה ממשאבי טבע שערכו הקרן החדשה לישראל והאגודה לצדק חלוקתי אתמול, הפך למופע כותרות רעשני של ח"כ יחימוביץ ולהקת המעודדים שלה. המשתתפים התחרו בהוקעת איש העסקים (להלן הטייקון) יצחק תשובה כחמדן, עושק, שקרן, מבלבל את המוח ושפע ביטויי נימוס. סוג של תחרות חבטות מכורה מראש. כמובן שההסתה חילחלה לטוקבקים נוראיים שמחמת כבודו של תשובה וכבוד משתתפי כנס החבטות נפסח עליהם.

שלי יחימוביץ', חיית תקשורת מנוסה, ח"כ שלא מצאה לנכון להעיר למנהיג מפלגתה אהוד ברק על שהייתו במלון פאר בפריס שעלותו ללילה כשכר חודשי ממוצע, שלא העירה לשאול שמחון על תעלולי קק"ל, התנפלה כמשולחת רסן על תשובה: "שתשובה לא יבלבל את המוח על רטרואקטיביות - הם משקרים. צריך לגבות מחברות הגז 20% תמלוגים ועוד 60% מס חברות. החזירו לעם את אוצרות המדינה", אמרה.

אנו מורגלים בזעקות היומיומיות כמעט של יחימוביץ'. בכל הכבוד הראוי נזכיר לגב' יחימוביץ' שתשובה אינו חבר מרכז העבודה וראוי שתדבר אליו בנימוס. ככל הידוע תשובה אינו עבריין, מעשיו ועסקיו חשופים יותר מהכסף שזרם במפתיע לכיסי בנותיו המוכשרות של המנהיג העליון, שמש העמים, אהוד ברק. נושא שכמובן לא מעניין את שלי.

יוסי לנגוצקי מתוסכל

בכנס הופיע הגיאולוג יוסי לנגוצקי איש בעל זכויות. לנגוצקי סיפר "שבכל עשרות שנותיו חלמתי, שאפתי והתכוונתי לגלות נפט למען רווחת מדינת ישראל ואזרחיה". ל"ו צדיקים קיימים ולנגוצקי הוא ל"ז. רק שהגיאולוג המנוסה צריך היה להזכיר לשומעיו שהיו לו אחוזים בקידוח בשותפות עם בני שטייניץ שנסוג מההשקעה ובכך מחק את חלקו של לנגוצקי בקידוח הגז. סביר שלנגוצקי קצת מתוסכל.

למקהלת המעודדות מצטרף ח"כ לשעבר הרב הנכבד מלכיאור. מה למלכיאור ולגז? לא ברור. כמובן שכבוד הרב לא נמנע ממשפט פצצה טיפוסי – "משפטן שקשוקה". ערב יום כיפור ראוי שהרב יבקש מחילה מעו"ד ידוע וגם מתשובה. יום הכיפור אינו מכפר על עבירות של בן אדם לחברו כבוד הרב.

במקהלה הופיע גם משה גביש, לעבר מנכ"ל מרכנתיל, נציב מס הכנסה, יו"ר רשות השידור ומייסד חברת "מדיפאואר" לעסקי נדל"ן כושלים שנזקקה לסיוע רב. גביש תומך במיסוי רטרואקטיבי של חברות הגז. ההיגיון של גביש עובד כך – חפשו נפט והשקיעו מאות מיליוני שקלים מכספכם בקידוח תמר. אם תכשלו כספכם יטבע בים. הצלחתם – מייד נחוקק חוק רטרואקטיבי לפיו תשלמו מס גבוה. הגיון צרוף ומלא נועם ורוך. ועדת שישינסקי ומסקנותיה ידועים לרוב הנואמים דהיינו הגדלת התמלוגים. סוג של ועדה עם מסקנות מראש (כנראה) שספק אם תעמוד במבחן בג"ץ.

ניהול מו"מ ענייני שקט

במקום לזעוק ולגדף, טוב היה אם המדינה הייתה מנהלת מו"מ שקט ורציני עם יזמי הגז. ברור שעל מציאת גז מסחרי חייבים לשלם תמלוגים לא על בסיס חוק מיושן משנת 1952. אפשר להגיע להסכמה עם תשובה שיודע כי רווחיו מובטחים ונכונותו לשלם קיימת. רק שתשובה בצדק מפחד שבקצב הצרחות והיללות התמלוגים יעלו מעבר ל–20% ומס החברות יטפס מעבר ל–60%. תסריט סביר בשם העשוקים, היתומים והאלמנות שיחימוביץ' כידוע מופקדת על הגנתם הבלעדית. בתוקף שכרה היפה כח"כ בעלת תנאים נלווים.

חובה לזכור שעלויות הקידוח אדירות, הסיכון הראשוני ענק, פיתוח הפקה וגם הובלה עולים מיליארדי שקלים, והסיכוי שנוכל לייצא גז מישראל נמוך. מס היחידים שהמדינה גובה מהמחפשים גבוה. שינוי הסכמים קיימים ראוי שיעשה בהדברות והבנה כי גם טייקונים אינם שודדים ויש להם זכויות כלשאר האדם. כמו למלכיאור ויחימוביץ' למשל.

למען הגילוי הנאות הריני לדווח שמעולם לא פגשתי או שוחחתי עם תשובה או עם טייקונים. לא השקעתי במניות חיפושים. איני שייך לשום לובי. זעקות שבר, קללות ונאצות, טענות סרק ופופוליזם נמוך אינם חביבים על ציבור רחב. הם משרים אווירת אנרכיה מיותרת. בואו נשמור על פרופורציות.

עו"ד צחי כהן, סגל המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully