וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עשו בעלי רציו בווילה של משפחת אברג'יל?

הילה רז

14.9.2010 / 22:26

גלובוס טוענת ששותפות רציו הפעילה גורמים בעולם התחתון כדי לכפות עליה בוררות בסכסוך עסקי. גלובוס: "מנהלי רציו תימרנו אותנו ללב המאפליה". רציו: מדובר בניסיון סחיטה רב שנים ואיום על הבורר והצדדים

קיץ 2007. לווילה של ראש ארגון הפשע מאיר אברג'יל בכפר טרומן מגיע מנהל חברת רציו, יגאל לנדאו. קצת לאחר מכן מגיע למקום שלומי שוקרון, שותף של לנדאו וליגד רוטלוי, מנהלי רציו, המצוי בסכסוך עסקי עמם. שוקרון, בעלי חברת גלובוס אינטרנשיונל השקעות בניין ופיתוח, לווה באחיו אריה ובאיש העולם התחתון בשם יחזקאל.

"לנדאו הפגין נינוחות מפתיעה בסיטואציה בכלל, ועם מאיר אברג'יל בפרט", נכתב בבקשה לביטול הסכם הבוררות ולהעברת בורר מתפקידו, שהוגשה השבוע לבית המשפט המחוזי בתל אביב מטעם חברת גלובוס. "לצדו ישב גם מי שהתברר כאהרן אביטן, אחיו של העבריין המנוח הרצל אביטן. מאוחר יותר התברר כי אביטן עובד עם רציו דרך קבע והוא שתיווך בין רציו ומאיר אברג'יל".

הבקשה של גלובוס, המתפרסמת לראשונה ב-TheMarker, חושפת את מעורבותו של העולם התחתון בענף חיפוש הגז והנפט בישראל. חברת רציו הפרטית משמשת שותף כללי ומנהלת של שותפות רציו. שותפות רציו, המחזיקה ב 15% מקידוח "לווייתן" לצד קבוצת דלק (4%) ונובל אנרג'י (40%), נסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי שוק של 2.88 מיליארד שקל.

לנדאו הוא מבעלי השליטה בבנק איגוד. הוא מכהן בבנק כדירקטור, ומחזיק בחברות בורסאיות וחברות פרטיות, בהן חברת הבנייה חירם-לנדאו. רוטלוי הוא בעלים ודירקטור בחברת חלל תקשורת, לודזיה-רוטקס השקעות וחברות נוספות. השניים מחזיקים בכ 20% משותפות רציו באופן ישיר ובאמצעות חברת לאנדלן השקעות, כאשר לנדאו משמש מנכ"ל השותפות, ורוטלוי מכהן כיו"ר הדירקטוריון.

סכסוך שנמשך עשור

הסכסוך בין גלובוס לבין רציו נמשך בעוצמות שונות מתחילת העשור. שוקרון, שהחזיק באופן ישיר ובאמצעות גלובוס חלק מיחידות השותפות של רציו (הנסחרות בבורסה בדומה למניות), הביע עוד ב 2001 ביקורת חריפה על אופן הניהול של לנדאו ורוטלוי.

בישיבה של בעלי יחידות השותפות שנערכה בפברואר של אותה השנה אמר שוקרון ללנדאו: "תראה איך תשובה תומך במניות הנפט שלו? למה שלא תקנה קצת בשוק ותעזור להעלות את מחיר המניה?". על כך השיב לנדאו שבכל פעם שיש גיוס הון בשותפות רציו, הוא מזרים כסף לחברה.

הסכסוך הגיע לנקודת רתיחה ב 2005, כאשר רציו ביקשה לבצע גיוס הון באמצעות הנפקת זכויות לצורך השתתפות בקידוח "מד אשדוד". גיוס ההון חייב אישור של 75% ממחזיקי יחידות ההשתתפות. נוכח היקף אחזקתה של גלובוס ברציו באותה תקופה, היה באפשרותה להטיל וטו ולסכל את הצעת גיוס ההון.

גלובוס סירבה תחילה להסכים לביצוע גיוס ההון אלא אם יכוסו הפסדיה ויובטחו השקעותיה. באפריל 2005 נחתם הסכם בין גלובוס לחברת רציו הפרטית, לפיו רציו תקצה 15% ממניותה לגלובוס, בתמורה לערכן הנקוב. בנוסף הוסכם כי רציו תשלם לגלובוס 2,000 דולר בחודש כ"דמי ייעוץ בנושא קשרי משקיעים ובעלי יחידות". בתמורה התחייבה גלובוס להצביע בהתאם להחלטה של רציו באסיפות מחזיקי יחידות ההשתתפות בשותפות רציו.

גלובוס טוענת בבקשה שהגישה לבית המשפט כי ביום חתימת ההסכם סירב שוקרון לחתום עליו בשל מחלוקת בנוגע לתמורה. בעקבות זאת ישיבה נוספת, שבה, לטענת גלובוס, התחייב רוטלוי בעל פה כי אם שער שותפות רציו לא יעלה באופן שיכסה את הפסדי גלובוס בהיקף של 4.5 מיליון שקל, תשלם רציו לגלובוס את הסכום בנוסף. שוקרון טוען כי רק לאחר מכן הסכים לחתום על ההסכם. באותו יום, באפריל 2005, נערכה אסיפת מחזיקי יחידות השתתפות, שבה אושר גיוס ההון של שותפות רציו.

לטענת גלובוס, עד היום מתנערת רציו מההתחייבות רוטלוי לשלם לה 4.5 מיליון שקל. עוד נטען כי 27 חודשים לאחר חתימת ההסכם הפסיקה רציו באורח חד-צדדי לקיים את מחויבותה לשלם 2,000 דולר בחודש לגלובוס. לאור המחלוקות שהתעוררו בין הצדדים החלו ניסיונות ליישובן. אך ב 2007 אירע מה שגלובוס מכנה "התפתחות דרמטית בעלילה".

"הצעה שאי אפשר לסרב לה"

לפי כתב הבקשה שהגישה גלובוס, באותה שנה שכרה הנהלת רציו את שירותיו של ראש ארגון הפשע מאיר אברג'יל, שזימן באמצעות עבריין בכיר אחר את מנהלי גלובוס לפגישה בביתו. אברג'יל, שסומן על ידי המשטרה כמי שעומד בראש ארגון פשע שפעל גם בארה"ב, ממתין בימים אלה במעצר להחלטת בית המשפט העליון בדבר הסגרתו לארה"ב.

"ערב אחד נכנס במפתיע למשרדה של גלובוס אדם ששמו הולך לפניו כמי שנחשד על ידי משטרת ישראל כעבריין בכיר, מלווה בכמה ביריונים", כותבת גלובוס בבקשתה."האורח הודיע לשלומי ולאריק שוקרון כי הם מוזמנים להגיע באותו ערב לביתו של מאיר אברג'יל בעניינה של רציו. היתה זו הצעה שאי אפשר לסרב לה".
לפי גלובוס, באותו ערב התייצבו האחים שוקרון בביתו של אברג'יל בליווי באדם נוסף, עבריין אותו הכירו רק בשם יחזקאל, מתוך חשש להגיע בגפם לביתו של ראש ארגון פשע. ברג'יל הורה לשלומי שוקרון להתייצב למחרת בביתו לפגישה בנוכחות מנהלי רציו.

למחרת, נטען בבקשה, הגיעו שלומי ואריה שוקרון לביתו של אברג'יל, שם כבר המתין להם לנדאו. כאמור, באותה הפגישה נכח גם אהרן אביטן. גלובוס מוסיפה כי אביטן הוא עבריין מורשע שמנהל כיום חברות אבטחה, והוא "האיש של לנדאו ורוטלוי למשימות מיוחדות".

לפי הנטען בבקשה, בתחילה הציע אברג'יל כי ישמש בעצמו בורר בסכסוך, אך לאחר שהבין את מורכבות החומר החליט למנות בורר מתחום שוק ההון, בהסכמה עם יחזקאל, נציגה של גלובוס. כחודשיים לאחר מכן הודיעו אברג'יל ויחזקאל כי החליטו על מינוי עו"ד אסף ברם ממשרד ברם, דחוח ושות', העוסק בתחום שוק ההון והפלילים.

"הסכם שנולד בעולם התחתון"

החל מיולי 2007 התקיימו ישיבות מקדימות לניסוח הסכם הבוררות בין גלובוס לרציו במשרדו של הבורר ברם. הצדדים הסכימו כי סכום התביעות בשל הטענות השונות לא יעלה על 6 מיליון שקל, וכי הבורר יורה על מינוי שמאי מוסכם שיקבע את שוויין של 15% ממניות רציו שלטענת גלובוס היו אמורות להיות מוקצות לה.ביולי 2008 החלו דיוני הבוררות.

לטענת גלובוס, המשא ומתן לניסוח הסכם הבוררות נערך תחת צילו המאיים של אברג'יל, כאשר תנאי ההסכם הוכתבו על ידי רציו. גלובוס טוענת כי נכפה עליה להגביל את סך תביעתה הכספית ולהסכים כי בתום הבוררות תמכור את אחזקותיה ברציו. מנהליה של גלובוס טוענים כי נאלצו לחתום על הסכם הבוררות בשל חששם בבכירי העולם התחתון. לאחר שאבד אמונם של גלובוס בבורר הם הגישו לו הודעה על הפסקת הבוררות בינואר 2010, על אף התנגדות רציו.

בפברואר 2010 דחה ברם את הודעתה של גלובוס, ומאז לא התקיימו דיונים בבוררות. הצדדים ניהלו משא ומתן ממושך שלא צלח ובסופו פנתה גלובוס לבית המשפט בבקשה לבטל את הסכם הבוררות ולהעביר את הבורר מתפקידו. את ההחלטה להגיש את בקשתם רק עתה מסבירים גלובוס בכך שקברניטי הפשע המוזכרים בבקשתם נעצרו על ידי המשטרה והחשש מהם פחת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"מסכת עובדות לא נכונה"

עו"ד אלי זהר ממשרד מ. זליגמן ושות' המייצג את רציו חיפושי נפט מסר בתגובה: "כל הרמזים, הטענות וניסיונות ההפחדה היו בפני הבורר. זמן קצר לפני פסק הבורר גלובוס הגישה בקשה לביטול הבוררות שמטרתה אחת: ניסיון לאיים על הבורר והצדדים על ידי הצגת מסכת עובדות לא נכונה שמוצגת באופן מטעה ומסולף. זה המשך ישיר לשורה של ניסיונות לאיים איומים אישיים על מנהלי חברת רציו בעבר. איומים אלה קדמו לבוררות ומאז הם נמשכים ומלווים כחוט השני את הבוררות".

לדברי זהר, הבוררות שמתנהלת זה שנתיים בפני עו"ד אסף ברם הוסכמה לפני כן ועומדת לפני סיומה. "לסיום הבוררות חסרות עוד שעתיים של חקירת עדים והיא עומדת בפני הכרעה", מסר זהר. "כל הדברים שמופיעים בבקשה היו בפני הבורר, עלו בבוררות ונשמעו בה. הבקשה לביטול הבוררות היא המשך ישיר של התהליך שמטרתו אחד ויחידה: למנוע מהבורר להכריע בסכסוך ולהחליט שלתביעותיהם אין ידיים ואין רגליים".

זהר הבהיר כי "לחברה או מנהליה לא היה קשר או זיקה כלשהי לאיזשהו גורם פלילי או עברייני מאיזה סוג שהוא. כל ייחוס כזה או דומה לו, לחברה, למנהליה או למשפחותיהם הוא לשון הרע על כל משמעויותיה". לדבריו, "ניסיון נוסף לפגוע בחברה נעשה לפני כחודשיים כשבאמצעות עו"ד גיא גיסין הוגשה תביעה לבית משפט המחוזי בפתח תקוה על ידי שוקרון בקשר לרכישת מניות החברה. כל הטענות שמופיעות כעת נדחו על הסף על ידי השופט רמי אמיר, ושוקרון חויב בתשלום הוצאות המשפט".

זהר ביקש להדגיש כי כל הטענות נטענות כלפי החברה הפרטית רציו חיפושי נפט ולא השותפות שיחידות ההשתתפות שלה נסחרות בבורסה. "זו חברה פרטית שמניותיה אינן נסחרות בבורסה", אמר זהר. "גלובוס מטעים, מפני שהסכסוכים הם מול רציו הפרטית".

ממשרדו של עו"ד אסף ברם נמסר בתגובה כי מתוקף תפקידו מנוע עו"ד ברם מלהתייחס לדברים. עם זאת, המשרד ביקש לציין כי "העובדות שהועלו אינן מדויקות ,וזאת בלשון המעטה. הבחירה בעו"ד ברם נעשתה על ידי הצדדים ובאי כוחם, על רקע מומחיותו בדיני ניירות ערך וניסיונו בנושאים הרלוונטיים למחלוקת בין הצדדים. הצדדים ועורכי דינם ניסחו את הסכם הבוררת. הבוררות מתנהלת, בהסכמת הצדדים ובהשתתפותם, זה יותר משנתיים באופן הגון, ענייני ואובייקטיבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully