וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההון שאמור להציל אותנו ממשבר כלכלי

אי-פי

15.9.2010 / 7:02

המדריך לבאזל 3



>> הכלל החדש שפורסם ביום ראשון על ידי ועדת באזל לפיקוח על הבנקים אמור לחזק את הבנקים ברחבי העולם ולמנוע מהם ליפול למשבר פיננסי גלובלי, כמו זה שהוריד את העולם על ברכיו ב-2008. לבנקים אמנם יהיו שמונה שנים להתאים את עצמם לחוקים החדשים באופן מלא, אך השינויים המוצעים עשויים להיות בעלי השפעה מיידית על הכלכלה האמריקאית. להלן מורה נבוכים לכללים שצפויים לשמור על מערכת הבנקאות:

מהי ועדת באזל ומדוע יש לה כל כך הרבה כוח?



ועדת באזל היא קבוצה של נגידי הבנקים המרכזיים של 27 מדינות, שנפגשים באופן קבוע ומחפשים אחר דרכים לנהל סיכונים בבנקים. את ארה"ב מייצג בוועדה יו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי. זהו הפורום היחיד שעליו יסתמך העולם בכל הנוגע לקביעת אמות מידה אחידות לבנקים הגלובליים הגדולים.



מהו השינוי המשמעותי ביותר שהוצע השנה בוועדה?



השינוי הדרמטי ביותר הוא הגדלה של יותר מפי שלושה ביחס הון הליבה של הבנקים, מ-2% ל-7%. מדובר בסכום כסף שעל הבנקים לשמור בצד כדי שיוכלו לספוג הפסדים על הלוואות במידת הצורך. יחס הון הליבה נמדד כאחוז משווי הנכסים של הבנק.



מי ירוויח מהשינוי?



הצרכנים וכמה מבעלי המניות. רבים מהבנקים הגדולים ביותר בארה"ב גייסו סכומים עצומים של הון לאחר שנדרשו לעשות כן על ידי הרגולטורים ב-2009, בעקבות המשבר. משמעות השינוי היא שבנקים יוכלו לשחרר הון במטרה להלוותו לצרכנים, באמצעות כרטיסי אשראי או משכנתאות. כמו כן, ירוויחו מכך בעלי מניות של הבנקים החזקים יותר, שייהנו מדיווידנד מוגדל.



מי יפסיד מהשינוי?



בנקים מקומיים קטנים בארה"ב ואיגודי אשראי (סוג של מוסדות פיננסיים שעוסקים במתן הלוואות), שנאבקים ממילא בהפסדים גדולים על הלוואות ועיקולי בתים. רבים מהם התקשו לגייס הון, ולא יוכלו לעמוד בדרישות החדשות. עסקים קטנים שנסמכים על בנקים קהילתיים למימון עלולים להיקלע לקשיים.



"כרגע, אנחנו צריכים שהבנקים ילוו כסף בכלכלות המקומיות, ולא להתמקד בדרישות החדשות", אומר מנהל סוכנות הדירוג איגן ג'ונס שון איגן. איגן מאמין שהבנקים הקטנים יחושו לעמוד בדרישות החדשות ולא ימתינו שנים כדי לעמוד בהן. "הם ינסו לפצות על דרישות ההון המוגברות על ידי העלאת הריבית על הלוואות והחמרת התנאים", אמר איגן.



האם החוקים האלה ימנעו משבר נוסף?



ייתכן. אם הבנקים ייאלצו להחזיק הון בשיעור גבוה יותר ביחס להלוואות שהם מעניקים, הם לא יוכלו להעניק את המשכנתאות הפרועות שניתנו בריבית אפסית וללא תשלום מקדמה, כפי שעשו בתקופת ההתנפחות של בועת הנדל"ן. עם זאת, לא כולם מסכימים שדרישות ההון מחמירות דיין כדי למנוע משבר נוסף. סיימון ג'ונסון, פרופסור לכלכלה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (mit) והכלכלן הראשי לשעבר של קרן המטבע הבינלאומית, אומר: "לליהמן ברדרס היה יחס הון של 11.6% יום לפני קריסתו. דרישות ההון החדשות אפילו לא מתקרבות לרמה בלתי מספקת זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully