וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שש המדינות שאמורות להוביל את הצמיחה העולמית בעשור הבא

יוליה ויימן וארז ברית

15.9.2010 / 7:02

מכיוון שהנכסים במדינות BRIC נראים כיום יקרים מדי, המשקיעים מתחילים לבחון את הפלא הכלכלי הבא - מדינות CIVETS: קולומביה, אינדונזיה, וייטנאם, מצרים, טורקיה ודרום אפריקה



>> אין כיום בזירה הפיננסית אדם שאינו מכיר את המושג - bric ראשי התיבות של שמותיהן של ארבע מדינות גדולות שרושמות צמיחה כלכלית מהירה ושהן בעלות פוטנציאל משמעותי: ברזיל, רוסיה, הודו וסין. ואולם מדינות bric כבר אינן עניין חדש, והמשקיעים המתוחכמים מחפשים אלטרנטיבה.



החיפוש אחר התחליף אף הואץ באחרונה נוכח התחזית לצמיחה אטית במיוחד במדינות המפותחות. המעבר של מרכז הכובד הכלכלי הגלובלי מהמדינות המתועשות למדינות המתפתחות ממשיך להיות מובל על ידי מדינות - bric אך הוא מגיע גם למדינות אחרות.

בנוסף, קבוצת ה-bric כבר אינה מה שהיתה בעבר: רוסיה עברה משבר כלכלי קשה ועוד לא התאוששה ממנו, והיא סובלת משלטון קלפטוקרטי ומהתכווצות של האוכלוסייה. סין, לעומת זאת, עסוקה בהאטה יזומה של הכלכלה, והבורסה הסינית לא מימשה את התקוות שתלו בה המשקיעים הזרים.



במקביל, לאחר שנים רבות של התרכזות המשקיעים ב-bric, נכסים רבים בשווקים אלה הם יקרים. וההשקעה בנכסי bric בלבד, אינה מספקת גיוון הולם למשקיע מתוחכם.



החוליה החלשה בקבוצה - מצרים



והנה, נראה שהעולם הפיננסי אכן מצא אופנה חדשה. בשלהי 2009 המציאו כלכלני המגזין "אקונומיסט" את המושג החדש: civets. מדובר בראשי התיבות של קולומביה, אינדונזיה, וייטנאם, מצרים, טורקיה ודרום אפריקה. הקבוצה החדשה נכנסה לתודעה של המשקיעים באפריל, כשמנכ"ל ענקית הפיננסים והבנקאות hsbc הביע התעניינות במדינות מהקבוצה החדשה ואמר כי יש להן את הפוטנציאל להדביק את הצמיחה המהירה של מדינות bric ולהוביל את הצמיחה העולמית בעשור הבא.



הנתונים הכלכליים הפונדמנטליים של מדינות civets נראים חזקים באופן כללי, עובדה שהודגשה במשבר הכלכלי הגלובלי, כשכלכלות אלה נפגעו הרבה פחות ממדינות אחרות בנות השוואה. מדינות אלה אטרקטיביות עבור המשקיעים הבינלאומיים כקבוצה הודות לכמה גורמים משותפים: אוכלוסייה גדולה וצעירה שצומחת בהדרגה, מערכת פיננסית יציבה יחסית, כלכלה מגוונת ומערכת פוליטית יציבה - לפחות בהשוואה אזורית.



פרט לכך, קשה למצוא הרבה דמיון בין חברות הקבוצה החדשה. ניתן היה לומר שמדינות אלה עשירות במשאבי טבע, אך לכלל זה יש שתי יוצאות מהכלל - טורקיה ומצרים. גם החשבון השוטף של רוב מדינות civets הוא מאוזן, אך הגירעון במאזן החיצוני של וייטנאם הוא מדאיג. ברוב מדינות הקבוצה שיעורי האינפלציה נמצאים ברמה סבירה, אך האינפלציה במצרים ובווייטנאם נותרת גבוהה יחסית. גם החובות הלאומיים של רוב המדינות בקבוצה אינם גדולים ביחס לגודל הכלכלה, אך גם בתחום זה מצרים היא החוליה החלשה.



ככלל, שיוכה של מצרים לקבוצה שאמורה להיות המנוע העתידי של כלכלת העולם הוא בעייתי. המדינה סובלת מחוסר ודאות פוליטית, ממעורבות רחבה מדי של המדינה בכלכלה, מחוב לאומי גבוה, מאינפלציה מהירה ומגירעון תקציבי עמוק. ואולם לזכותה ניתן לומר כי האוכלוסייה הגדולה והצעירה הופכת את הבעיות האלה לקשות פחות מאשר במדינות שסובלות מהזדקנות של האוכלוסייה. אסור גם לשכוח את ההשקעות הגדולות שזורמות למצרים ממדינות המפרץ ומסייעות לפיתוחה הכלכלי.



החוליה החזקה - אינדונזיה



מצרים נראית חלשה כשמשווים אותה לחברותיה ל- civets - למשל אינדונזיה, הנחשבת למובילה בקבוצה. אינדונזיה עשירה באוצרות טבע, ונהנית מיציבות פוליטית, שיעורי צמיחה נאותים ופוטנציאל צמיחה אדיר, בין היתר הודות לאוכלוסייה הרביעית בגודלה בעולם - שכמחציתה צעירים מתחת לגיל 25.



גם קולומביה נחשבת לבעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי ביותר, בייחוד לאחר שיפור ניכר במצב הביטחוני במדינה בשנים האחרונות (גם אם הוא עדיין רחוק מלהיות אידיאלי). גם קולומביה עשירה במשאבי טבע - כולל אדמות חקלאיות שמאפשרות לה להיות מהיצואניות המובילות של קפה בעולם. הגירעון התקציבי של קולומביה ניתן לשליטה, החוב הלאומי שלה נמוך והאינפלציה בה אינה גבוהה. גידול בייצוא הנפט ובהשקעות הזרות מסייע במימון שיפור התשתיות במדינה.



טורקיה נראית כמפותחת והמתועשת ביותר מבין כלל מדינות civets, עם תמ"ג לנפש שהוא לא רק הגבוה ביותר בקבוצה זו, אלא גם גבוה מזה של מדינות bric. טורקיה היא גם הכלכלה הגדולה בקבוצת civets, ובשנים האחרונות היא התגברה על הבעיה ההיסטורית של אינפלציה גבוהה ורושמת שיעורי אינפלציה שאמנם נראים גבוהים יחסית, אך הם נמוכים מאוד בהשוואה לעבר.



הממשל הנוכחי בטורקיה עשה עבודה טובה ביישום רפורמות כלכליות המסייעות לה לרשום שיעורי צמיחה נאותים בשנים האחרונות. עם זאת, המגמה הפוליטית הנוכחית של קשירת קשרים פוליטיים וכלכליים עם מדינות בעייתיות כמו איראן וסוריה, על חשבון אירופה וארה"ב (וגם ישראל), מוסיפה אי-ודאות ניכרת למפת ההתפתחות העתידית של טורקיה.



בשונה מטורקיה, וייטנאם נמצאת בשלבים מוקדמים הרבה יותר של התפתחות כלכלית. פרשנים רבים מכנים אותה "סין הבאה" בגלל תרבות דומה ונסיבות פוליטיות זהות למדי: גם היא מדינה שנותרת תחת שלטון מפלגה אחת, קומוניסטית בשמה אך פרו-קפיטליסטית במהותה, מה שמקנה לה יציבות פוליטית שכה חשובה למדינה מתפתחת.



אמנם וייטנאם סובלת מבעיות כמו אינפלציה גבוהה יחסית וגירעון תקציבי משמעותי, אך ההשקעות הזרות הגדולות שהיא מושכת - בין היתר בזכות עלות עבודה נמוכה ומשאבי טבע רבים - מסייעות לה להמריץ את הצמיחה.



דרום אפריקה מאחדת בתוכה רבים מהמאפיינים של חברותיה לקבוצה: היא עשירה מאוד במשאבי טבע, מתועשת ומגוונת יחסית ויש לה מוסדות מפותחים. אלא שהיא סובלת מבעיות ביטחוניות וגירעונות כרוניים במאזן התקציבי. אמנם שיעורי האינפלציה בה אינם גבוהים יחסית למדינות מתפתחות, אך גם שיעורי הצמיחה נמוכים מכל מדינות civets האחרות.



בנוסף, פערי ההכנסות בדרום אפריקה הם מהגבוהים בעולם, וחוסר השיוויון הזה מדכא את הפוטנציאל הכלכלי שלה. התקווה היא שגידול בהשקעות ובהיקפי הסחר יסייע לה להפחית את חוסר השיוויון ולהזניק את הכלכלה.



אין הזדמנויות ללא סיכונים



אמנם מדינות civets עשויות להיות מנוע צמיחה עולמי עתידי וצפויות להיות השקעה "חמה" בשנים הקרובות, אך הן נושאות גם סיכון משמעותי, שהודגש גם במשבר הגלובלי ובא לידי ביטוי כעת: אם זה בשוני בקצב ההתאוששות ואם זה בהבדלים בתשואות שהבורסות במדינות האלה מציגות.



כך, לדוגמה, בורסת אינדונזיה רושמת תשואות מהגבוהות בעולם ומתחילת 2010 הניבה למשקיעים בה רווח של יותר מ-30% במונחים דולריים. באותה עת רשמה וייטנאם הפסד של כ-18%.



אם נשווה את מדינות civets ל- bric - ניתן לראות כי ב-2001-2007 הניבו מדינות bric רווחים יפים למשקיעים בהן, אך אלה לא היו זהים בין מדינה למדינה. בנוסף, לכל אחת מהחברות בקבוצה היו עליות וירידות. כמו מדינות bric בשנים הקודמות, גם מדינות civets אינן מציעות כיום ודאות בתחום התשואות הגבוהות, אלא הזדמנות לקחת חלק בסיפור הצלחה עתידי, עם כל הסיכונים הכרוכים בכך.



-



ארז ברית הוא מנכ"ל בית ההשקעות טנדם קפיטל. יוליה ויימן היא אנליסטית מאקרו לשווקים גלובליים. מדינות ה-civets יידונו בכנס שווקים גלובליים שייערך ב-1 בנובמבר במלון הילטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully