וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

161 חברות רוצות להנפיק - אבל התיאבון למניות חלש

מאת פיטר לטמן

15.9.2010 / 7:02

רשימת ההמתנה להנפקות ראשונות לציבור בוול סטריט מתארכת, אך הצלחתן מוטלת בספק. מחירי המניות החדשות שהונפקו בארה"ב ב-2010 היו הנמוכים זה חמש שנים



ניו יורק טיימס

>> רשימת ההמתנה להנפקות ראשונות לציבור בוול סטריט ארוכה. לפי נתוני חברת המחקר רנסנס קפיטל, 161 חברות מעוניינות לגייס יותר מ-56 מיליארד דולר בהנפקות ראשונות לציבור. "זהו המספר הגדול ביותר של חברות שממתינות להנפקה מאז 2000, אומרת לינדה קיליאן, מנהלת ברנסנס. "לא נתקלנו בעודף היצע כזה כבר זמן רב. השאלה היא אם השוק יוכל לספוג כל זאת".



רשימת ההמתנה הארוכה ממחישה עובדה מצערת: שנתיים לאחר פרוץ המשבר, השווקים עדיין שבריריים. אמנם בשוק האג"ח נרשמה התאוששות מרשימה עם הנפקות אגרסיוויות מצד חברות שמעוניינות לנצל את הריבית הנמוכה, אך התיאבון למניות חלש. היכולת של בנקאי וול סטריט לבצע את ההנפקות הראשונות האלה עד סוף השנה תבחן את חוסנה של הבורסה.



צוואר הבקבוק בהנפקות הראשונות נובע בין היתר מהתנודתיות הקיצונית בבורסות בשלוש השנים האחרונות. המשבר הכלכלי הקפיא את רוב שוקי ההון ל-18 חודשים ומנע מחברות לגייס כספים, אך על רקע הזינוק בבורסות - מהשפל של מארס 2009 עד השיא של אפריל 2010 עלה מדד 500 s&p בכ-78% - כ-130 חברות הגישו בקשות להנפקה ראשונה לציבור במחצית הראשונה של 2010.



ואז התרחשו האירועים שגרמו לבורסות לשוב לירידות: משבר החוב באירופה, דליפת הנפט בקידוח של bp ומה שמכונה קריסת הבזק במאי - אז צלל דאו ג'ונס בכמעט 1,000 נקודות. כתוצאה מכך, המשקיעים העדיפו להתרחק משוקי המניות והחברות התקשו להשלים את ההנפקות.



"הבורסה נמצאת במיתון בפועל מאז אוגוסט 2007", אמר דיוויד גולדשמידט, עורך דין בסקדן, ארפס, סלייט, מיגר אנד פלום שמתמחה בעסקות שוק ההון. "במצב כזה של תנודתיות וחוסר ודאות קשה למכור מניות".



החברות שממתינות כיום להנפקה שונות מאוד מאלה של 2000. לפי ספקית המידע הפיננסי דילוג'יק, בשנת 2000 ניסו 237 עסקים לגייס 28.5 מיליארד דולר באמצעות הנפקות ראשונות לציבור - מספר שיא. היה זה בשיאה של בועת הדוט.קום. חברות סטארט-אפ מפסידות כמו webvan ו-pets.com ניסו לנצל את תיאבון המשקיעים למניות טכנולוגיה. לסיפור הזה לא היה סוף טוב.



כיום, רבות מההנפקות הראשונות שעל הפרק הן חברות גדולות ומבוססות שנהפכו לחברות פרטיות בתקופת הפריחה של הרכישות בין 2005 ל-2007. עסקים אלה ערוכים כעת לחזרה לשוק הציבורי. ביניהם אפשר למצוא את טויז אר אס, את נילסן ואת חברת הייעוץ בוז אלן. דה הוספיטל קורפוריישן אוף אמריקה, מפעילת בתי החולים וספקית שירותי הבריאות ששואפת לגייס 4.6 מיליארד דולר, היא אחת העסקות הגדולות ביותר ברשימת ההמתנה.



שאלת 15 מיליארד הדולר



ההנפקה הגדולה ביותר המתוכננת היא זו של ג'נרל מוטורס, ש-61% ממנה נמצאים בבעלות הממשל האמריקאי. מדובר במבחן גדול במיוחד לשווקים. ההנפקה צפויה להתבצע בסתיו הקרוב, והחברה מתכננת לגייס כ-15 מיליארד דולר - זו תהיה ההנפקה השנייה בגודלה בהיסטוריה של ארה"ב אחרי הנפקת ויזה ב-19.7 מיליארד דולר ב-2008.



"שוק ההנפקות כיום אינו דומה לזה של שנת 2000, אז חברות היו צריכות לגייס לתרופות שלא נבחנו או לחברות טכנולוגיה ריקות מתוכן", אמר ג'ון צ'יריקו, מנהל בכיר בחטיבת שוקי ההון בסיטי. "רוב החברות שממתינות להנפקה כיום הן עסקים מוכחים, ולרבות מהן יש גמישות פיננסית שמאפשרת להן להישאר פרטיות".



ובכל זאת, חברות השקעה פרטית להוטות למכור מניות באחזקותיהן. בחלק מהמקרים מתכננות החברות להשתמש בהנפקה כדי לשפר את מאזני החברות ולהחזיר חובות גדולים שנטלו כדי להפוך את החברות לפרטיות. במקרים אחרים החברות מעוניינות להחזיר את הכסף שיגויס בהנפקה לבעלי חברות ההשקעה הפרטית, שהתקשו לרשום רווחים בשנתיים האחרונות - ובמקרה של הנפקת ג'נרל מוטורס, הממשלה להוטה למכור את הנתח שלה.



הצלחת ההנפקות הראשונות תסייע גם לעשרות עסקים אחרים, שמוחזקים בידי חברות השקעה פרטית שבחנו אפשרות של יציאה לשווקים הציבוריים. בחודשים האחרונים נערכו פגישות בין בנקאים לחברות רכישה כדי לבחון את האפשרות של הנפקת כמה מהשקעותיהן הגדולות, כולל פריסקייל סמיקונדקטורז ומייקלס סטורז, מסרו גורמים המקורבים לדיונים.



החברות המעטות שניסו לצאת להנפקה ראשונה בזמן האחרון לא זכו להצלחה. מחירי המניות האמריקאיות החדשות שהונפקו ב-2010 היו הנמוכים ביותר זה חמש שנים.



ביולי, לדוגמה גייסה npx סמיקונדקטורז, יצרנית שבבים הולנדית שנמצאת בבעלות ביין קפיטל וקוהלברג, קראוויס רוברטס מאז 2006, 476 מיליון דולר לאחר שהפחיתה את מחיר ההצעה שלה ב-33%.



עם זאת, יש סיבות לאופטימיות. סקר שערך באחרונה סיטי בקרב משקיעים מוסדיים הראה הצטברות של פוזיציות מזומן גדולות בתיקי ההשקעות שלהן, אות לכך שהן עשויות להביע עניין ברכישת מניות. עם זאת, באותו דו"ח נטען: "ישנן פוזיציות מזומנים משמעותיות, אך אין הרבה ביטחון".



"אני חושב שמשקיעים רוצים לתת להון שלהם לעבוד", אומר גולדשמידט מסקדן ארפס, "אבל אני אופטימי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully