וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האקזיט של יורק, המחיקה של כלל

אסא ששון ומיכאל רוכוורגר

15.9.2010 / 7:02

יחסים פיננסיים



>> בספטמבר 2006, בעיצומה של הגאות בשווקים, לאחר שהשיגה הנחה של כ-5%, רכשה קרן יורק את חברת פסגות אופק מידי בנק לאומי תמורת סכום נאה של כ-1.3 מיליארד שקל.

היקף הנכסים של החברה הנרכשת עמד אז על כ-28 מיליארד שקל. רוב הנכסים רוכזו בקרנות הנאמנות של החברה. בנוסף היתה לה פעילות ניהול תיקים שרוכזה בחברת אופק ופעילות גמל קטנה.



חודשים ספורים לאחר מכן, בתחילת מארס 2007, הונפקה חברת כלל פיננסים. אז היא נקראה כלל פיננסים בטוחה. כלל פיננסים בטוחה היא חברת בת בבעלות מלאה של כלל ביטוח - חברת הביטוח השנייה בגודלה בישראל.



בהנפקה השתתף כמעט כל גוף מוסדי מקומי בעל משמעות. קופות גמל, קרנות נאמנות, חברות ביטוח, שהזרימו ביקושים הגבוהים פי כ-2.5 ממה שתוכנן במקור.



כלל פיננסים בטוחה החלה להיסחר לפי שווי של 1.35 מיליארד שקל. כשהיא מנהלת נכסים בהיקף של כ-30 מיליארד שקל. השילוב של חברת הקרנות אילנות שבבעלותה עם פרישת סניפים לייעוץ השקעות של חברת בטוחה, נראה מבטיח.



כלל פיננסים היה בית ההשקעות הגדול ביותר שהגיע לבורסה. שווי שוק של 1.35 מיליארד שקל היווה רף תחתון לשווי החברה לפי הערכות מנהליה.



אבל פסגות וכלל פיננסים, שני בתי ההשקעות שקיבלו תג מחיר באותו זמן הפנו גב זה לזה וצעדו במסלולים שונים.



פסגות בחר באסטרטגיה של גודל בשוק ההון הישראלי. הוא סימן כיעד להיות הכי גדול בכל אחד מענפי העיסוק של החברה. חלק מהצמיחה היה צמיחה אורגנית, בעיקר בקרנות הנאמנות וניהול התיקים של החברה. חלק מהצמיחה בוצעה באמצעות רכישות, הגדולה שבהן היא רכישת גדיש מידי חברת פריזמה.



כלל פיננסים רצה להיות גדול גם הוא. אבל הוא בחר להשקיע עשרות מיליוני דולרים ברכישת פעילויות בחו"ל. במקביל, הוא מיזג את חברת הקרנות של כלל עם חברת הקרנות של אילנות, סגר את סניפי בטוחה ברחבי הארץ משיקולי רווחיות, ורכש חברות בחו"ל כמו טיטניום - כי העתיד נמצא מעבר לים. התוצאה: בזמן שפסגות הציג צמיחה וגיוסים, כלל פינסים הפסיד כמעט בכל מקום אליו פנה.



בזמן שפסגות הצליח לשמור את הכוורת הניהולית שלו בראשות רועי ורמוס, בכלל פיננסים שילם לפני כשנה שוקי אברמוביץ', מנכ"ל החברה אז, את מחיר האסטרטגיה הכושלת.



כיום מנהל פסגות נכסים בהיקף של כ-130 מיליארד שקל, ונחשב לבית ההשקעות הגדול בשוק, ואילו כלל פיננסים מנהל נכסים בהקיף של 60 מיליארד שקל. יורק צפויה לקטוף את פירות ההשקעות בפסגות כשעסקת המכירה של פסגות לקרן איפקס, המנוהלת על ידי זהבית כהן, תמומש ולפי הערכות בשוק החברה תימכר לפי שווי של כ-2.8 מיליארד שקל אחרי הנחה של כ-10% על המחיר המקורי בעקבות החקירה של הרשות לני"ע ופגיעה במוניטין של פסגות.



היום עומדת אי.די.בי למחוק את כלל פיננסים מהמסחר. השורה התחתונה עבור המשקיעים של כלל פיננסים כואבת, בשלוש וחצי שנים לאחר שהונפקה, השווי שלפיו כנראה תימחק החברה יהיה כ-400 מיליון שקל, נמוך ב-66% מהמחיר שבו הונפקה.



היחידים שאולי הרוויחו מההנפקה של כלל פיננסים היו חתמי ההנפקה בראשות כלל פיננסים חיתום של צחי סולטן שגזרו קופון שמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully