וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכוי למשב רוח רענן בשוק הקמעונות

עדי דברת-מזריץ

15.9.2010 / 7:00

שיווק בגדול



>> בניגוד לתחומים אחרים - כמו האופנה, המזון המהיר וכלי הבית - תחום קמעונות המזון בישראל נותר עד כה ללא שחקנים בינלאומיים. בין רשתות השיווק בישראל שוררת תחרות עזה, אך הן יכולות להתנחם בכך שמעולם לא נאלצו להתמודד עם ענקים עולמיים שיכולים לשנות את מפת הקמעונות, כמו וול-מארט, טסקו או קרפור.

לרשתות האלה מעולם לא היתה סיבה להגיע למחוזותינו. 7.5 מיליון תושבים לא ממש עושים עליהן רושם. ישראל היא בין המדינות הרוויות ביותר בעולם מבחינת מספר הסופרמרקטים לתושב, והשוק בה כבר תחרותי. גודלה של המדינה אינו מצדיק הקמה של יותר מכמה סניפי ענק בגודל 10,000 מ"ר ויותר, כפי שמפעילה וול-מארט. הקמה של מרלו"ג (מרכז לוגיסטי) - מחסן מרכזי כמו אלה שבונה וול-מארט במדינות שבהן היא פועלת כדי לייעל את עבודתה ולהוריד את המחירים לצרכן - אינה משתלמת בעבור מספר קטן של סניפים. גם נושא הכשרות לא יעשה חיים קלים לוול-מארט, ולפיכך המותגים הפרטיים שלה לא יהוו לה יתרון כאן - מה גם שיש עוד כמה מדינות מעניינות יותר מישראל מבחינתה של וול-מארט שאליהן עדיין לא נכנסה.



אף על פי כן, דברים מוזרים מזה כבר קרו מעולם. האם בעבר חשבנו שנראה מבול של רשתות בינלאומיות מציף את ישראל, כפי שקרה בשנה האחרונה?



לצרכן הישראלי יש סיבה טובה לקוות להגעתה של וול-מארט לישראל, שתיצור משב רוח רענן במפת הקמעונות. מספיק להסתכל על המהפכה שחוללה החברה בשוק בארה"ב.



וול-מארט עשויה לבחור באופציה של פתיחת כמה חנויות ענק, שישתרעו על 20 אלף מ"ר, בחמישה מוקדים מרכזיים - בסביבות חיפה; בהרצליה או נתניה; בפתח תקוה; בראשון לציון, חולון או בת ים; באר שבע; ובירושלים. במקרה הקיצוני יותר, היא תרכוש רשת גדולה קיימת, כפי שהיא נוהגת לעשות בכניסה לשווקים חדשים.



המרוויחים יהיו כמובן הצרכנים, שייהנו מתחרות מוגברת ומהוזלה בסל הקניות, כמו גם מחוויית קנייה שונה. גם במגוון וול-מארט עשויה להוות בשורה של ממש. יהיה מעניין לראות אם נגלה על מדפיה מותגים בינלאומיים שאינם קיימים בישראל או שהיא תדבק בקו המוכר של היצרנים הישראליים ותתאים את עצמה להרגלי הקנייה המקומיים.



לא מן הנמנע כי מי שייפגעו יהיו היצרנים הישראליים - אם בוול-מארט ירצו למכור את המותגים הפרטיים של הרשת ולייבא סחורה בזול מחו"ל. סביר גם כי תנובה, שטראוס ואסם - שלושת היצרנים הגדולים בשוק המזון, הפועלים גם בחו"ל - ירצו לשמור על ביחסים טובים ככל האפשר עם וול-מארט, שלה זרועות רבות בעולם.



השאלה המעניינת ביותר היא איזו בשורה תישא וול-מארט בתחום המחיר. סביר כי וול-מארט לא תראה בישראל שוק אסטרטגי שכדאי לכבוש גם במחיר של הפסדים - אך אין לזלזל בכוח הקנייה שלה וביכולתה להשיג מחירים נמוכים ולשנות שווקים שלמים. אחרי ככלות הכל, מה שבשבעבור שופרסל, למשל, הוא עולם ומלואו - עבור וול-מארט הוא שבריר מהמחזור הכולל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully