וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המובטלות הערביות לא שמעו על ירידה באבטלה

מיכל שורץ

15.9.2010 / 7:00

תעסוקה וצמיחה



>> בעקבות פרסום נתוני הלמ"ס לרבעון השני צצו בעיתונות הכלכלית כותרות אופטימיות על ירידת האבטלה לממדיה לפני המשבר הכלכלי הבינלאומי - 6.2% מכוח העבודה. עוד דובר על "מהפך מגדרי": החל במחצית השנייה של 2009 ובראשונה בתולדות המדינה, שיעור האבטלה בקרב נשים נמוך משיעורו בקרב גברים.

במבט ראשון אלו נתונים משמחים, אולם בדיקת פרמטרים נוספים עוכרת את השמחה. ראשית, מתברר שהירידה באבטלה נובעת מירידה בשיעור המועסקים במשרות מלאות, ומעלייה משמעותית בשיעור העובדים שנקלטו במשרות חלקיות.



רובם המכריע של המועסקים במשרות חלקיות חיפשו משרות מלאות ונאלצו להסתפק בחלקיות בעל כורחם. מספר המועסקים חלקית בניגוד לרצונם עלה ברבעון השני של 2010 ל-121 אלף עובדים! כצפוי, שיעור הנשים המועסקות במשרות חלקיות בעל כורחן גבוה בהרבה משיעורם של הגברים, ומגיע לכ-7% מהמועסקות (לעומת כ-2% אצל הגברים). יותר נשים שעובדות במשרה חלקית בעל כורחן פירושו יותר נשים עובדות עניות. שיעור המובטלות ירד, אך שיעור העובדות העניות והמשפחות העניות עלה.



שנית, עיון בנתוני שירות התעסוקה מצביע על אבטלה גבוהה ביישובים ערביים ובעיירות פיתוח. את שיאי האבטלה ביוני השנה השיגו רהט (38.7%), אום אל-פחם (30%) וסחנין (26.6%), אך גם בעיירות כמו דימונה ואופקים הגיעה האבטלה ל-14.6% ו-13.7% בהתאמה. מה שתורם לאבטלה הגבוהה ביישובים הערביים הוא ש-83% מהנשים הערביות אינן מועסקות, בשל העדר מקומות עבודה ביישוביהן והעדר תחבורה למרכזי התעסוקה.



המסקנה ברורה: כשיש צמיחה כלכלית היא סלקטיבית ביותר, ומתרחשת בין חדרה לגדרה. היא אינה כוללת את הפריפריה, שנשארת מובטלת וענייה. העלייה הבולטת ביצוא במאי-יולי נרשמה בהיי-טק, והיא מגיעה ל-51%! בתעשיות המסורתיות, שיכולות לספק פרנסה לנשים וגברים בפריפריה, נרשמה עלייה של 8% בלבד. לעומת זאת נמשך יבוא עובדים תאילנדים שהם 60% מכוח העבודה בחקלאות ועובדות פיליפיניות שהן הרוב המכריע של כוח העבודה בסיעוד. כל זה מעלה את האבטלה (בעיקר של נשים) ביישובים הערבים ובפריפריה לשיאים חדשים, ומושך את שכר העבודה בתחומים אלה למטה.



המסר מאחורי פרסום הנתונים האחרונים ברור: בעוד העולם לא מצליח להתאושש, המשק הישראלי פורח. גם המסקנה ברורה: על הממשלה להמשיך בקו הנוכחי, לעודד את התעשיות עתירות הידע ולייבא כוח אדם זול לענפי עתירי ידיים עובדות.



התוצאה ברורה אף היא - השכבות העניות שוקעות בעוני, המובטלים בפריפריה שוקעים באבטלה, הנשים הערביות מודרות ממקומות העבודה והפערים בחברה הישראלית רק גדלים. אולם נתונים אלה גם מטעים כי הנס הישראלי לא יתמיד. אם אנחנו חלק מהכלכלה הגלובלית, צרותיה הופכות לצרותינו. המיתון הבא בפתח, ועמו שוב תתרחב האבטלה ולמובטלים הכרוניים יתווספו עוד אלפי מובטלים חדשים. ההתאוששות הסלקטיבית של הכלכלה מגבירה את הפערים הכלכליים והחברתיים בישראל בין גברים לנשים, יהודים וערבים, מרכז ופריפריה. כשבאה הנפילה היא פוגעת בכולם, אך בראש ובראשונה בעניים.



מיכל שורץ היא מרכזת פורום הנשים של מען וחברה בקואליציית נשים למען תעסוקה הוגנת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully