וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי ההיי טק נפרדים מהליסינג?

דניאל שמיל ואור הירשאוגה

15.9.2010 / 12:00

עלויות הליסינג המאמירות ותלושי השכר המצטמקים גורמים ליותר ויותר עובדים לנטוש את המאזדה ולחפש אלטרנטיבות חדשות. מכון חשב בדק עבורכם מתי עדיף לוותר על סמל הסטטוס של הרכב הצמוד

דבר אחד נותר יציב בתנאי התעסוקה המשתנים לעתים קרובות בענף ההיי-טק - רכב הליסינג. הכריכים שמקבלים העובדים בבוקר עלולים להצטמק ביחס ישר למצב הכלכלי, אירועי החברה יכולים ליהפך צנועים יותר ככל שזרם ההכנסות דועך - אך הליסינג שמר עד כה על מעמדו כמרכיב הכרחי בחבילת התגמול של עובד ההיי-טק.

ואולם הקשר הגורדי בין עובד ההיי-טק לבין המאזדה 3 שלו נמצא כיום בסכנה. מה שהמיתון העולמי לא הצליח לעשות, מאיים לעשות משרד האוצר. בינואר 2010 שונה שווי השימוש ברכב הליסינג, דבר שייקר את ההטבה שגלומה ברכב ליסינג. שינוי זה לא נעלם מעיניהם של העובדים, שראו את תלוש השכר החודשי שלהם מצטמק. חלקם החליטו כי עדיף להם לוותר על סמל הסטטוס ולבחור באחת האלטרנטיבות שצמחו כמענה לעלויות המאמירות של הליסינג.

בינואר 2011 תחול העלייה האחרונה של שווי השימוש. החל בתאריך זה, בכל חודש יתווסף למשכורת העובד, באופן וירטואלי, סכום בגובה 2.5% ממחיר המכונית (שווי שימוש), שעבורו ישלם העובד מס. עובד שברשותו מאזדה 3, למשל, ישלם מס הכנסה כאילו גדלה משכורתו בכ-3,000 שקל. בדיקה שערך מכון חשב עבור themarker העלתה כי לעובדים הנוסעים כמות ממוצעת של קילומטרים מדי שנה - 17 אלף - כדאי לוותר על הליסינג אם הוא מפחית יותר מ-2,689 שקל ממשכורתם החודשית.

"כ-5% מהעובדים החליטו באופן ברור לוותר על הליסינג", מסביר נועם קום, מנהל צי הרכב של חברת מטריקס, המונה כ-1,800 מכוניות. בכירים נוספים בחברות המחזיקות בציי ליסינג של מאות מכוניות מעידים על שיעור עזיבה דומה. בנוסף, הם מדווחים כי עובדים רבים שוקלים כעת את צעדיהם.

"העובדים מנסים לגבש עמדה - כמה עולה לי הליסינג עכשיו, וכמה הוא יעלה בעתיד", אומר קום. "החוזה שאנחנו חותמים מול העובד הוא לשלוש שנים, וחשוב שהעובדים יבינו את התחזיות לגבי העלויות". לצד זאת, מציין קום, עובדים רבים מעדיפים כיום כלי רכב זולים כדי לשמור על שווי שימוש נמוך.

לעבור לליסינג פרטי?

לדברי קום, מרבית העובדים שבוחרים לוותר על רכב הליסינג מהחברה נוסעים עד 20 אלף קילומטר בשנה. חלק מהם, הוא אומר, בוחרים לרכוש באופן פרטי את רכב הליסינג. "קבוצה נוספת היא זו של העובדים שלבן או לבת הזוג שלהם יש רכב מהעבודה, והם הגיעו למסקנה שאפשר להסתדר עם רכב אחד בליסינג", הוא מסביר.

לייזי ינאי, מנכ"ל חברת וריפון המחזיקה בצי של יותר מ-200 מכוניות, מציין כי מרבית העובדים שבוחרים לוותר על רכב הליסינג הם צעירים באופן יחסי, ללא משפחה, המחזיקים ברכב ליסינג סטנדרטי, כמו מאזדה 3.

יוסי חן, מנכ"ל חברת הליסינג מוביליס, מעריך כי כעת ייווצרו כמה דפוסי התנהגות חדשים בשוק. "יש עובדים שמס שווי השימוש מגולם במשכורתם - ולהם לא יהיה כל תמריץ להיפרד מרכב הליסינג", הוא מסביר. "קבוצה נוספת של עובדים תגלה שמבחינה כלכלית, עדיף להם לחתום על חוזי ליסינג פרטיים, שלא באמצעות החברה, או לפנות לתוכנית מימון - אבל הם לא יפנו לרכישת מכונית חדשה מאולם התצוגה. למנהלים שמחזיקים מכוניות יקרות בליסינג ושילמו כבר שווי שימוש גבוה השנה, העלייה בשווי השימוש כמעט לא תורגש".

חברות הליסינג שחוששות לאבד לקוחות מציעות לנוטשים להסב את חוזה הליסינג על שמם, או לעבור לליסינג פרטי - תוכנית מימון. גם יוסי חן ממוביליס ממליץ לעובדים להעביר את חוזה הליסינג על שמם, וכך להימנע מתשלום שווי השימוש. לעומתו, בכיר בענף מזכיר כי במקרה כזה העובד ישלם דלק ומע"מ, והחיסכון יהיה קטן, אם בכלל.

באשר לליסינג פרטי, השם עלול להטעות. מדובר בעסקת מימון בלבד, שמסייעת לרכישת רכב חדש באמצעות פריסת מחירו לתשלומים. לדברי הבכיר בענף, זו עסקה משתלמת יותר מהלוואה בבנקים, היות שחברות הליסינג מנצלות את ההנחות שהן מקבלות מהיבואן כדי לתת הנחות לעובד. ואולם מוני בר, מנכ"ל חברת הליסינג באדג'ט, טוען כי לא מדובר בחלופה אמיתית: "צריך לשלם מקדמה גדולה, ואין שירותים כמו לקיחת הרכב למוסך. זו חיה אחרת לגמרי מהליסינג התפעולי המוכר".

"הפכנו פתרון יקר לפתרון יקר מאוד"

בועז סופר, סמנכ"ל רשות המסים לשעבר שהוביל את הרפורמה להעלאת שווי השימוש, הציג אז את השיקולים שהביאו להעלאה ברמות המיסוי. "מקלט המס בליסינג הוא כישלון של המערכת", הוא מסביר. "לא זיהינו בזמן את כשל השוק הזה. היקף השימוש ברכב הצמוד הוא תוצאה ישירה של העיוות במס. יש כמובן עוד סיבות - רמת ההתפתחות של ענף ההיי-טק, ההנחיה של קרנות ההון סיכון לעבוד עם ליסינג והנטייה לעבוד במיקור חוץ - אבל שווי השימוש הוא הדבר המרכזי. אני מעריך שאם היינו מזהים זאת בזמן, היקפי השימוש ברכב צמוד היו נמוכים בהרבה".

אך מה החלופות? "ליסינג או רכב פרטי הן שתי החלופות הריאליות היחידות", אומר קום ממטריקס. "בתקופה שבה עלו מחירי הליסינג, ניסינו לקדם במטריקס את נושא ה-car pool (נסיעות משותפות במכוניות עובדים). הגענו למסקנה שהפתרון הזה לא ממש מתאים לחברה כמו מטריקס, שבה רבים מהעובדים מועסקים אצל הלקוחות. זו שיטה שמתאימה בעיקר לחברות שפועלות במרכז אחד בסביבה מרוחקת, עם ריכוזי עובדים גבוהים בערים מסוימות", הוא מסביר. "יש התארגנויות של עובדים ליום או יומיים בשבוע, אבל לא סידור קבוע. בסופו של דבר car pool פשוט לא סיפק את הנוחיות הנדרשת. עובד אחד לא יכול להיות תלוי בלוח הזמנים של עובד אחר".

עמוס זיו, מנהל מרכז הפיתוח של קיידנס ישראל המעסיקה כ-125 עובדים, טוען כי גם תחבורה ציבורית לא מספקת תשובה לעובדים. "לא היה שינוי מהותי לטובה בתחבורה הציבורית בזמן שהחמירו את התנאים בליסינג", הוא קובע. "הממשלה מדברת בשני קולות: מצד אחד היא מעודדת את פיזור התעשייה בישראל כדי שלא הכל יהיה מרוכז בשלושת מגדלי עזריאלי, אבל מצד אחר, אנחנו לא רואים מאמץ מהותי להפוך את האזורים שמחוץ למרכז לנגישים יותר".

"כחברה וכמדינה, אנחנו צריכים לשקול את העלות למשק לכך שישראל נתפסת בעולם העסקים הבינלאומי כמדינה לא זולה", אומר ינאי. "עלות הליסינג היא אחד הגורמים לזה. בוריפון ישראל קיים רף שכר מסוים שממנו והלאה מוצע לעובדים לחתום על ליסינג. אם נראה שחתימה על ההסכם פוגעת ביכולתם של עובדים מסוימים להשתכר בכבוד, נעלה את הרף", הוא מוסיף. "הפכנו פתרון יקר לפתרון יקר מאוד, והפתרונות האחרים פשוט לא מספקים", מסכם ינאי.

האיזון משתנה

"חצי מכלי הרכב בליסינג הם מכוניות עבודה של טכנאים, אנשי מכירות או עובדי מעבדה. עוד רבע הם משתמשים 'היברידיים' - לעבודה וגם לפנאי", מסביר בכיר בענף הליסינג. "רוב הזמן הרכב עבורם הוא בגדר הטבה, אך למעסיקים נוח שהעובד גמיש ויש לו רכב. עבור הרבע האחרון הליסינג הוא הטבה בלבד, ושם חלק יעזבו וחלק לא. אז תהיה ירידה של 5%-10% בחוזי הליסינג, אבל השוק צומח ומיתוספים עוד עובדים. בשורה התחתונה לא יהיה שינוי".

מוני בר, מנכ"ל חברת הליסינג באדג'ט, מעריך אף הוא כי השינויים יהיו מינוריים. "אין דרמות וגם לא יהיו דרמות", הוא קובע. "רק בשוליים יש כאלה שעוזבים, ועל אלה מכסה הצמיחה של העסקים השונים. כל נבואות הזעם מתבדות".

אבי צור, מנכ"ל צ'מפיון מוטורס המייבאת את פולקסווגן וסקודה, מציג תחזית שונה. "אני רואה מגמה שנמשכת. נקודת האיזון בין חברות הליסינג לפרטיים משתנה", מציין צור. "כמות המכוניות שנלקחות בליסינג תקטן ועובדים יוותרו על רכב חברה ויקנו מכונית פרטית. הרבה נהגים מבינים שהם לא צריכים את כל השירותים של הליסינג, כמו הסעות למוסך. יותר מעניין אותם מימון חוץ-בנקאי. הנושא של buy back (קנייה אחרי תקופת שימוש במחיר קבוע מראש) חשוב לבעלי עסקים קטנים, ולקוחות פרטיים רוצים לדעת אם יוכלו לעשות עסקת טרייד-אין עתידית. הלקוחות הפרטיים נהפכים חכמים יותר ומחשבים עלות כוללת, ובתוך זה דלק, ביטוח ואחזקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully