וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זול יותר, ירוק יותר, בטוח יותר

גוני נוי

15.9.2010 / 7:00

מחפשים חלופה



>> שיאי החום שהורגשו בקיץ האחרון הזכירו לעולם כי לצריכה המוגברת של דלקים ונפט עשויות להיות תוצאות הרסניות. צריכת הנפט העולמית, שכמחצית ממנה נובעת משימוש בתחבורה ממונעת, משפיעה באופן ישיר על פליטת פחמן דו-חמצני המאיץ את התחממות כדור הארץ.



בישראל מייצרת התחבורה היבשתית כ-20% מסך כל הפחמן הדו-חמצני הנפלט לאוויר. כ-75% מסך צריכת האנרגיה בתחבורה היבשתית נובעים משימוש בכלי רכב פרטיים. במדינות כמו הולנד, צרפת וארה"ב, מונו גורמים ממשלתיים שתפקידם לסייע למעסיקים לפתח תוכניות תחבורה חלופיות לעובדים.

את החלל שקיים בישראל בתחום זה מנסה למלא עמותת תחבורה היום ומחר, שפועלת לשינוי מדיניות התחבורה במדינה. "מציאת חלופות לרכב פרטי היא אחד הדברים החשובים ביותר למשק כיום, מבחינה כלכלית וחברתית", אומרת תמר קינן, מנכ"לית העמותה. קינן מדגישה כי העמותה מקדמת חלופות ממגוון נקודות מבט, בהן דאגה לסביבה, צדק חברתי, בטיחות בדרכים ויעילותו הכלכלית של המשק, תוך שימוש מיטבי במשאבים.



לפי נתוני רשות המסים, שימוש ברכב הפרטי מביא לאובדן של כ-6% מהתוצר הלאומי. "מעבר לתשלומים שמשלמים הנהגים באופן ישיר, יש עלויות אדירות למשק שמי שעומד בפקק אינו משלם עבורן", מסבירה קינן. אותן עלויות חיצוניות כוללות גם את זיהום האוויר, המים והקרקע שמייצר הנהג ותחזוקת התשתיות הנדרשת.



קינן מוסיפה כי "אדם שעובר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית מוריד ב-65%-85% את צריכת הנפט שלו, במקביל לכך שהסיכון שלו להיות מעורב בתאונה קטן ב-5%". לדבריה, צריך לעודד לא רק תחבורה ציבורית, אלא גם שימוש באופניים והליכה.



כבר עתה מטמיעות חלק מהחברות בישראל את המלצותיה של העמותה שפורסמו במדריך למעסיקים שהוציאה בשם "מגיעים לעבודה בירוק", ושכולל הנחיות באשר להתנהלות תחבורתית נכונה. "חברה שבוחרת מיקום למשרדיה צריכה לקחת בחשבון את נגישות המקום לתחבורה ציבורית", מביאה קינן את אחד העקרונות המופיעים במדריך.



כדוגמה לחברה שפועלת לפי עקרונות אלה היא מציינת את צ'ק פוינט שמדדה את המרחק ממשרדיה בתל אביב לתחנת הרכבת שבמרכז עזריאלי. צ'ק פוינט היא גם אחת מחברות ההיי-טק הבודדות בישראל שאינה עושה כלל שימוש במודל הליסינג. חברה נוספת שפועלת לפי העקרונות במדריך היא sap שיצרה דירוג בתמחור הליסינג, כך שמי שנוסע יותר משלם יותר - אופן תמחור המיושם כעת בחברות רבות, בהן גם מטריקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully