וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני מסתכן בהימור

נתן ליפסון

15.9.2010 / 7:00

סייר אינטרנט



>> בעיני, המדד הטוב ביותר לניהול חברה טכנולוגית הוא להיות מסוגל להמציא את העתיד באופן קבוע. כשאני מנסה לזהות מנהלים כאלה, אני רואה רק אחד: סטיב ג'ובס.



זה התחיל עם המחשבים הייחודיים של אפל ומערכת ההפעלה הגרפית, שהיתה מקור לחיקוי של מיקרוסופט כשיצרה את מערכת ההפעלה "חלונות". מחשבי המק מעולם לא נהפכו למיינסטרים, אבל חצבו לעצמם נישה נאמנה ואפילו אדוקה. ולא רק של לקוחות, כי אם גם של כאלה שלא קנו את המחשבים - אבל העריצו את החדשנות והעיצוב.

הפריצה הגדולה ביותר של אפל ללב השוק היתה לפני תשע שנים עם השקת האייפוד. נגני מוסיקה היו קיימים עוד לפני האייפוד, אבל אף אחד מהם לא רק שלא הצליח להימכר בכמויות של אפל, אלא גם לא הצליח ליצור את הסביבה שאפל יצרה, שנשענת על המכשיר ועל חנות המוסיקה itunes.



השוק הבא שג'ובס כבש היה הרבה יותר מבוסס משוק נגני המוסיקה: מכשירים סלולריים. יש להודות בעובדות: מאז שהאייפון הושק, בינואר 2007, עוד לא קם המכשיר המתחרה שנהפך לנחשק יותר ממנו - אף השקה של מכשיר סלולרי חדש לא גררה את הציפייה שהאייפון הצליח ליצור. כאן ג'ובס הצליח להמציא מחדש ענף שפעיל בממדי ענק כבר לפחות 15 שנה. איזה הישג מדהים.



האייפד מראה סימנים דומים. גם פה המציא ג'ובס קטגוריה חדשה וגם המכשיר הזה מושך אליו כמויות אדירות של קונים וכאלה שהיו רוצים לקנות אותו. אבל, ופה ההימור המסוכן ואולי הטיפשי שאני לוקח על עצמי, ייתכן ששיאה של תנופת החדשנות וההצלחה של אפל מאחוריה.



האייפוד מיצה את יכולת הצמיחה המשמעותית שלו - גם בגלל ההצלחה האדירה של האייפון. זה כבר שלוש שנים שהמכירות הרבעוניות של המכשיר לא שוברות את מחסום ה-10 מיליון יחידות. למען האמת, זה מפתיע שהן הצליחו לשמור על הרמה הזו עד כה. המכשירים הקטנים החדשים עם מסך המגע מדהימים, אבל הם יכבשו רק נתח מוגבל מהשוק. מכל מקום, הם לא יניבו לאפל את הרווחים שהמכשירים הגדולים יותר הניבו. בשתי הזירות האחרות - האייפון והאייפד - אפל עדיין המלכה. אבל מכל כיוון מגיעים מתחרים חדשים, חלקם רבי עוצמה ושאפתניים מאוד.



גם הגישה שם שונה. בשוק הסלולרי הפלטפורמה המתחזקת היא מערכת הפעלה - האנדרואיד של גוגל - ולא מכשיר מסוים. הגישה הזו מכילה פוטנציאל גדול מכיוון שהפלטפורמה יכולה לשמש יצרנים רבים ולא רק אחד, כמו במקרה של האייפון. חברת המחקר גרטנר כבר מעריכה שעד סוף 2010 אנדרואיד תהיה מערכת ההפעלה למכשיר סמארטרפון עם הנתח השני בגודלו בעולם.



הנתח הגדול ביותר שייך למערכת ההפעלה סימביאן, המותקנת בעיקר במכשירים של נוקיה - הבעלים של סימביאן. כבר עכשיו נשמעים כאלה הקוראים לנוקיה, תחת ההנהלה החדשה, לעבור גם היא לאנדרואיד. אם אכן כך יקרה, זה יהווה אתגר עצום לאפל.



בשוק הטאבלטים - השוק של האייפד - אפל לא הצליחה לגרום לקריסה במכירות הקינדל של אמזון. להיפך. וחמור מכך: ייתכן שהחנות המקוונת של האייפד לרכישת ספרים מפגרת אחר זו של אמזון - באייפד עצמו. במקביל, יותר ויותר שחקנים גדולים נכנסים לענף הזה, בהם יצרנית הבלאקברי rim , גוגל יחד עם ספקית הסלולר ורייזון ו-hp.



מה שיאיץ מאוד את השוק הזה הוא מה שמעכב אותו כרגע - הריבוי המטורף של מערכות הפעלה, כמעט אחת לכל מכשיר. לו, כמו במקרה של אנדרואיד בשוק הסלולרי, תימצא מערכת הפעלה איכותית ופתוחה שתאומץ, עוצמת התחרות תגבר.



שוק המדיה היחיד שעוד לא נכבש הוא כמובן הטלוויזיה, או יותר נכון ניגון סרטים מהאינטרנט במכשיר הטלוויזיה. בתחילת 2007 השיקה אפל מכשיר לשוק הזה - אבל הוא לא הותיר חותם. בתחילת החודש היא השיקה את הגרסה החדשה שלו, אך גם היא הותירה רושם מזערי. במאי האחרון, גוגל, המצטיירת יותר ויותר כמתחרה מרה של אפל, השיקה יוזמה משלה - google tv. היא נראית יותר "אפויה" מזו של אפל וגם באה לאוויר העולם כקואליציה - ולא כמשחק של שחקן אחד.



אפל ניצבת מול כוחות חזקים מאוד. במשך עשור שלם ראו חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, כמו מיקרוסופט, גוגל, נוקיה ו-hp כיצד ממציאה אפל שווקים חדשים וגונבת להם נתח עסקי על ימין ועל שמאל. כולן רוצות לשוב ולנצח - ורואות הזדמנויות טובות לעשות את זה. מה שהן רוצות עכשיו הוא לעמוד על הכתפיים של אפל ולהגיע להישגים גדולים יותר - הן רוצות לחדור לשווקים שאפל יצרה ולהיאבק בה בכל הכוח. ייתכן שהן יצליחו.



-



הבלוג של נתן ליפסון:



http://media.cafe.themarker.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully