וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיד הבנק המרכזי של אפגניסטן הודה כי השתלט על קאבול בנק בשל חשדות לאי-סדרים כספיים

רויטרס

15.9.2010 / 11:32

הבנק הגדול במדינה עבר לידי הבנק המרכזי, שאף הקפיא נכסיהם של כמה מבכירי החברה



הבנק המרכזי של אפגניסטן הודה ביום שלישי כי השתלט על קאבול בנק, הבנק הגדול במדינה, בעקבות שערוריות שהובילו המוני לקוחות למשוך כספם מהבנק בבהלה. בחודש שעבר התעוררו חשדות לאי-סדרים כספיים בבנק, לו קשרים קרובים עם האליטות השלטוניים באפגניסטן, לאחר התפטרותם הפתאומית של היו"ר והמנכ"ל.



קאבול בנק, שהוקם ב-2004, כמעט 3 שנים לאחר שצבא ארה"ב הפיל את משטר הטליבאן, הוא הבנק הפרטי הגדול ביותר באפגניסטן, עם נכסים בשווי של 1.01 מיליארד דולר, ו-68 סניפים. לבנק גם קשרים עם בנקים בינלאומיים בגרמניה, סין, סעודיה, הודו, בלגיה, איטליה ואיראן. הבנק אחראי, בין היתר על תשלום משכורות המגזר הציבורי, ועם לקוחותיו נמנים כ-300 אלף חיילים, שוטרים ועובדי ציבור אחרים, שמשכורתם ממומנת על ידי ארה"ב ותורמים מערביים אחרים.



אחד מאחיו של נשיא אפגניסטן, חמיד קרזאי, הוא בעל מניות מוביל בקאבול בנק, כמו גם אחד מאחיו של סגן הנשיא מוחמד קאסם פאהים. אחיו של פאהים, מוחמד חסין, נמצא כעת תחת חקירה, כמו גם היו"ר לשעבר, שר חאן פרנוד, והמנכ"ל לשעבר, חלילאללה פרוזי. אחיו של קרזאי, מחמוד קרזאיל, אינו נמצא תחת חקירה, לדברי נגיד הבנק המרכזי של אפגניסטן.



הצרות בקאבול בנק נחשפו בחודש שעבר, עם התפטרותם של פרנוד ופרוזי, שכל אחד מהם מחזיק ב-28% מהבנק. בתקשורת האמריקאית דווח כי הבנק המרכזי השתלט על קאבול בנק ואילץ את התפטרותם של השניים, כמו גם הורה לפרנוד להעביר לידיו וילות יוקרה בדובאי בשווי 160 מיליון דולר, בטענה כי נרכשו מכספי הבנק.



הבנק המרכזי, נשיא המדינה ושר האוצר הכחישו כולם את הדיווחים, ואמרו כי השניים התפטרו על מנת לעמוד בתקנות רגולציה חדשות האוסרות על בעלי מניות להחזיק בתפקידי ניהול בכירים בבנק. תקנות אלה פורסמו על ידי הבנק המרכזי ביוני. הבנק המרכזי הורה ב-6 בספטמבר על הקפאת נכסיהם של פרנוד ופרוזי, כמו גם כמה בעלי מניות ולקוחות בכירים אחרים.



המשבר עורר בהלה בקרב לקוחות, שמיהרו למשוך כספם, למרות הבטחות הבנק המרכזי והממשלה כי כספם בטוח.



ביום שלישי, אישר נגיד הבנק המרכזי כי השתלט על קאבול בנק בשל חשדות לאי סדרים כספיים. הבנק המרכזי ביקש את שיתוף הפעולה של איחוד הנסיכויות על מנת להקפיא את נכסי אחד משני בעלי המניות העיקריים. עם זאת, לדברי הבנק המרכזי, הבנק עצמו אינו נמצא במשבר.



השערורייה בקאבול בנק מעוררת חששות בנוגע לניהול תקין של הכספים המגיעים ממדינות המערב, המתועלים לכלכלה דרך מגזר בנקאי צעיר שהוקם בעידוד האמריקאים, ומובל על ידי מקורביו של קרזאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully