וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום פוטנציאל הנפט של גבעות - בימים הקרובים

ליאור זנו

15.9.2010 / 12:30

גבעות קיבלה את הדו"ח ההנדסי והודיעה על הכנת המידע לפרסום. כעת למשקיעים נותר להמתין עוד מספר ימים כדי לדעת כמה נפט בר-הפקה יש בשדה מגד ומה הכדאיות הכלכלית שלו

שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם , הודיעה היום לבורסה כי קיבלה את הדו"ח ההנדסי הסופי שניתח את תוצאות מבחני ההפקה שבוצעו בקידוח "מגד 5" שליד ראש העין. על פי הודעת השותפות, שוקד השותף הכללי על הכנת דו"ח למשקיעים, שעשויה לקחת כמה ימים.

הגעת הדו"ח ההנדסי והכנת הדו"ח המיידי על ידי החברה מתבצעים עד כה, לפי הלו"ז המקורי, שקבע הגעת הדו"ח הסופי עד ל-15 בספטמבר. בעוד כמה ימים, כאשר גבעות תפרסם את התוצאות, ידעו סוף סוף המשקיעים מהו פוטנציאל הנפט בר ההפקה ממגד 5, כמה חביות ביום ניתן להפיק מן הקידוח והאם מדובר בתגלית מסחרית.

זו תהיה הפעם השלישית בה מפרסמת גבעות את תוצאות המבחנים. עם סיום מבחני ההפקה בקידוח, הודיעה גבעות כי הופקו בו 380 חביות נפט ליממה וגז נלווה בכמות שוות ערך ל-90 חביות ביום - ובסך הכל, בפוטנציאל כולל של כ-470 חביות ביממה. גבעות אף הכריזה באותו המועד כי התגלית מסחרית, אך משרד התשתיות התנגד לקביעה זו מאוחר יותר.

ההודעה השניה על תוצאות הביניים של מבחני ההפקה, שהתפרסמה באמצע אוגוסט, עוררה סערה רבתי. השותפות פירסמה נתונים רבים, ביניהם גודל מאגר מוערך של 1.52 מיליארד חביות נפט במגד 5, שהלהיט את דמיון המשקיעים, אף על פי שכבר לפני כעשור הוערך המאגר בכמיליארד חביות. עם זאת, בהודעה צוין כי "יש לשים לב שיש להבחין בין כמויות הנפט במאגר לבין כמויות נפט בר הפקה, שהינם נמוכים משמעותית ואין פרטים לגביהם בשלב זה". מטיוטת הדו"ח עולה כי "לסלע המאגר יש אמנם שיעורי חדירות ונקבוביות נמוכים אך הוא בעל יכולת אכסון גבוהה של נפט".

תחזית ל-20 שנה

על פי התוצאות הראשונות מאוגוסט, כל דגימות הנפט בעלות איכות גבוהה של 40-39 api עם מעט מאוד גופרית ולכולן יחס גז נלווה/נפט גבוה מאוד העומד על 1,650 רגל מעוקב גז נלווה לכל חבית נפט אחת (נתון זה משקף כמות של גז נילווה שוות ערך לכ-30% נוספים של נפט לכל חבית נפט אחת). כמות קטנה (פחות מ-10%) של מים עלתה במשך המבחנים השונים.

עובדת הימצאות מאגר נפט בשדה מגד ידועה כבר משנות ה-90. הבעיה עד כה היתה שלא ניתן היה להפיק את הנפט בכמויות מסחריות. מטרת מבחני ההפקה המרכזית היא לבדוק כמה חביות נפט ניתן להפיק ביממה, כמות הגוזרת את שוויו הכלכלי של הקידוח. בשדה מגד בוצעו עד כה קידוחי מגד 1,2,3, ו-4.

את המבחנים במגד 5, ערכה גבעות ב-8 מקטעים הממוספרים מ-1 עד 8. השותף הכללי העריך כי מקטע 6 הינו בעל שטח הפקה פוטנציאלי של 175 קמ"ר וכי שאר המקטעים הינם בעלי שטח הפקה של 50 קמ"ר. התקווה, כפי שזה נראה כעת, טמונה במקטעים 7-8, שבהם לא בוצעו מבחני ההפקה אך כמות הנפט מתחתיהם מוערכת כגדולה ביותר, לפי גבעות.

הדו"ח הכללי הסופי יקבע סופית מהי הכמות שניתן להפיק ביממה ממגד 5. מידע המבוסס על בדיקות הגז והנפט, בחינת גודלו של המאגר וסימולצייה שתספק תחזית הפקת נפט ל-20 שנה.

מחכים לחוות דעת כלכלית

באסיפת משקיעים שערכה גבעות בחודש שעבר הסביר טוביה לוסקין, גיאולוג השותפות כי בתחילה נבדק כל מקטע בנפרד, כמה חביות יכול להפיק ביום, ובסוף נפתחו כל המקטעים ונבדק כיצד כולם זורמים יחד. אלו הם התוצאות הראשוניות שהצביעו על 480 חביות ליממה. לוסקין ציין כי בכל מקטע בנפרד ניתן היה להפיק יותר מאשר בכולם יחד.

"במקטע מספר 1 בוצעה פעולת frac - המרצה - החדרת חול למאגר כדי למנוע את סגירת השברים הפתוחים. ממספר של 145 חביות ליום הגענו בעזרת ההמרצה לכ-300 חביות ביום. אנחנו צריכים להשתמש בהמרצה אחרת השברים עלולים להיסגר", הסביר לוסקין. למעשה, פעולת ההמרצה היא זו שעשויה להגדיל את מספר החביות ליום, שכעת הוא מאכזב. גם אם במאגר כמות עצומה של נפט, עד שלא ניתן יהיה להוציאו כמות גדולה של חביות בעלות משתלמת, אין זה עונה על חלומות ההתעשרות מנפט הגדולים. "פעולת ההמרצה שביצענו גם במקטעים 4-6 הצליחה, ובעזרת ציוד ההפקה המתאים אפשר יהיה להגביר את כמות החביות ליום".

לוסקין גם העניק תשובות באסיפה לגבי מה צפוי להכיל הדו"ח הסופי: "בדו"ח שהיועצים שלנו צפויים להעביר לנו, הם ייתנו מודל כמה צפוי להפיק מכל אחד מהמקטעים 1-6 יחד עם סימולציה: הם יגידו לנו אם נעשה המרצה, מה אנחנו צריכים לצפות שיופק מכל אחת מהמקטעים. הסוג הזה של אנליזה הוא מאוד רציני ונעשה בו שימוש בעולם הרחב. הם יתנו לנו ניתוח של הבאר, מה אפשר להפיק ואיך.

"על בסיס המידע הזה נקבל חוות דעת כלכלית שתעריך מה שווה בשבילנו שדה 'מגד'. ננתח מגוון של מקרים, תרחישים שונים, ומה ניתן להפיק מכל אחד מהתרחישים הללו. לפני שכתבנו על קידוח 'מגד 5', היו לנו השערות שונות על שיעורי ההפקה. על קידוח 'מגד 5' אנחנו יודעים יותר, אבל בכל שדה 'מגד' עדיין נצטרך לקדוח ולקבל מידע יותר מדויק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully