וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המזון מתייקר: מחירי הירקות מוכפלים

עמירם כהן

15.9.2010 / 16:01

השרב באוגוסט פגע ב-70% מהיבול והמחסור בעובדים עיכב את הטיפול בשטחים שנפגעו. כמו כן, התייקרות הגרעינים העולמית עלולה להוביל עלייה של 10% במחירי הביצים אחרי החגים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר. עריכה: דורון שטיין)

בימים האחרונים הולכים ומתבהרים היקפי הפגיעה של השרב הכבד של חודש אוגוסט ביבולי הירקות והפירות. לדברי מזכיר ארגון מגדלי ירקות, מאיר יפרח, 70% מהיבול הושמד בגין החום הכבד והמחסור בעובדים בענף גרם לעיכוב בטיפול השטחים שנפגעו.

בשל הפגיעה ביבולים עלו מחירי העגבניות בימים האחרונים ל-11-10 שקלים לקילו לעומת 5-4 שקלים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מחירי המלפפונים בשווקים עלו ל-7-8 שקלים לקילו לעומת 5-4 שקלים לקילו בתקופה זו לפני שנה.

עוד לדברי יפרח, כי המחסור בעובדים המקשה על שיקום השטחים שנפגעו, נובע מהחלטות בירוקרטיות ושרירותיות שאינן מביאות בחשבון את צרכי הציבור לאספקה סדירה של ירקות במחיר סביר ואת הכנת השטחים שנפגעו לשתילה וזריעה לקראת העונה הבאה.

"במקום להתעשת ולאפשר את הגעתם לארץ של העובדים הזרים שאושרו לענף בהסכם עם הממשלה ולאפשר בכך לחקלאים לייצר תוצרת במחירים סבירים - עולות הצעות לייבא תוצרת ירקות במחירים גבוהי", אמר יפרח. "אין שום סיבה שמדינת ישראל תסייע לחקלאים במדינות אחרות בעוד שהפתרון הנכון הוא לסייע לחקלאים בישראל לחדש את הייצור שנפגע ולשווק אותו לצרכנים במחירים סבירים".

חשש משינוי אקלים עולמי

"50% מיבול הפירות השנתי באזורי הגידול בגליל וברמת הגולן הושמדו בגלי החום בחודש אוגוסט וגם איכותו של חלק מהפרי שניתן לשיווק נפגעה, וחלק מתפוחי העץ במטעים נראים כאילו נאפו בתנור, הפכו קמחיים ולא ניתן לאכסן אותם בקירור", כך אמר היום מנכ"ל ארגון מגדלי פירות אילן אשל, בסיור שקיים שר החקלאות שלום שמחון במטעי הגליל והגולן. בסיור השתתפו גם נציגי המגדלים ומועצת הצמחים המפקחת על היצור והשיווק של הפירות בישראל.

אשל הזהיר כי החקלאים לא יוכלו לעמוד בנזק הכבד בכוחות עצמם מאחר שפגיעה ביבולים מחום ושרב אינה מבוטחת בחברת הביטוח המבטחת את החקלאים כנגד נזקי טבע. הביטוח שיש למגדלי הפירות מכסה רק את הנזק הישיר והנראה לעין אך אינו מבטח את המגדלים כנגד נזקים המתגלים במהלך איסוף הפרי ובמהלך חיי המדף שלו.

"ייתכן שאנחנו עומדים בפני שינוי עולמי באקלים המחייב התמודדות בדרכים חדשות", אמר אשל, וקרא לממשלה להכיר בהוצאה לכיסוי המטעם ברשתות צל כהשקעה הזכאית למענק בדומה למקובל בענפים רגישים יותר.

ארגון מגדלי פירות הקים צוות מיוחד הכולל מומחים לגידול פירות, ואנשי ביטוח שיגישו תכנית לאומית להתמודדות עם השפעת השינויים במזג האוויר על החקלאות. שר החקלאות וצוות משרדו הבטיחו לסייע לענף בכל הדרגים הממשלתיים ולפעול להכרת חברת הביטוח הממשלתית המבטחת את ענפי החקלאות "הקרן לביטוח נזקי טבע" (קנ"ט) להכיר בנזקים שנגרמו מהשרב הכבד.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

אחרי החגים הביצים יעלו יותר?

בעקבות התייקרות הגרעינים: מגדלי העופות תובעים ממשרד החקלאות לייקר את הביצים ב-7%-10%

בעקבות התייקרות העולמית החדה במחירי הגרעינים המשמשים מרכיב עיקרי במזון לעופות בישראל, דורשים מגדלי העופות ממשרד החקלאות לייקר לאחר החגים את הביצים ב-7%-10%. מזכיר ארגון מגדלי עופות יעקב כהן, מסר כי ההתייקרות תפצה רק חלק מהגידול החד בעליות ייצור הביצים בעקבות ייקור הגרעינים ב-10% ועלייה בהוצאות יצור נוספות.

עוד אמר כהן כי המהלכים לאישור התייקרות הביצים לציבור יכלו לאחר החגים מתוך התחשבות בציבור הצרכנים: "אולם מגדלי העופות לא יכולים לספוג לטווח ארוך את ההתייקרויות ועל הממשלה לפעול על מנת לסייע למגדלים להמשיך בקיום הענף".

את מחיר הביצים לצרכן קובעת ועדת מחירים משותפת למשרדי האוצר והחקלאות. התמורה לביצים שמקבלים היצרנים מהמשווקים נקבעת באמצעות נוסחה המביאה בחשבון את השינויים החלים מעת לעת בהוצאות היצור, ובכלל זה התייקרות המזון לעופות, השינויים במדד בשכר עבודה ומרכיבים אחרים של הוצאות היצור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully