וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאור העלייה במדד: הכלכלנים חלוקים האם בנק ישראל יעלה הריבית

ואדים סבידרסקי וליאור זנו

15.9.2010 / 19:20

אקסלנס: שוק הדיור רותח - הנגיד יעלה הריבית; תכלית: המדדים הקרובים יהיו נמוכים - אין צורך בהעלאה



מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב-0.5% - מעל לציפיות הכלכלנים שהעריכו כי המדד יעלה ב-0.3%-0.4%. מתחילת השנה מסתכמת האינפלציה ב-1.6% וב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-1.8%. בדומה לחודשים האחרונים, גם הפעם תרם סעיף הדיור תרומה משמעותית לעליית המדד: על פי נתוני הלמ"ס, קצב הגידול השנתי של המדד הגיע ל-1.1%. עם זאת, קצב הירידה השנתי של המדד ללא דיור הגיע ל-0.6%. יעד האינפלציה הממשלתי עומד על 1%-3% בשנה.



למרות העלייה החדה יחסית במדד החודש, הכלכלנים חלוקים בדעותיהם באשר לשאלה האם בנק ישראל יעלה את הריבית שעומדת כיום על 1.75%.



אקסלנס: שוק הדיור רותח - הנגיד יעלה הריבית



יניב חברון מנהל מחלקת מקרו ואסטרטגיה באקסלנס נשואה כתב: "שוק הדיור רותח - שירותי דיור בבעלות רשמו עלייה חודשית של 2.1% לעומת עלייה ממוצעת של 1.5% בחודש אוגוסט ב-5 השנים האחרונות (תרם כ-0.37%) למדד הכללי. פישר לא יוכל להמשיך לעמוד מהצד ולמרות הפגיעה הפוטנציאלית ביצואנים, הוא ייאלץ להגביר את קצב העלאות הריבית בזמן הקרוב. גם מחירי המזון החזירו את הירידה מחודש שעבר, שרשמו עלייה של 0.7% - כנראה שמלחמת המחירים בין הרשתות נשארת על מסכי הפרסומות בלבד. מחירי החופשות באוגוסט תרמו עלייה נוספת".



תכלית: המדדים בחודשים הקרובים יהיו נמוכים - אין צורך להעלות ריבית



"בחודשיים הקרובים צפויים מדדים נמוכים מאוד, שיסתכמו בשיעור אפסי בספטמבר ובכ-0.2% באוקטובר. בעקבות זאת, אנו מעריכים כי האינפלציה בשנת 2010 תסתכם בכ-2%", כך מעריך דן רון, סמנכ"ל השקעות בתכלית בית השקעות. לדבריו, "בעקבות המדד, צפוי הנגיד להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית, ולהמשיך בקצב העלאות מתון בחודשים הקרובים".



לידר שוקי הון: בנק ישראל יאיץ התערבותו בשוק הנדל"ן



רפי גוזלן, אסטרטג המקרו של לידר שוקי הון, אמר בעקבות עליית המדד כי "עיקר העלייה מתרכזת בסעיפי הדיור שעלו ב-2% בחודש האחרון. עצם העלייה במחירי הדיור אינה מפתיעה, מכיוון ובעונת הקיץ בדרך כלל עולים מחירי הדיור, אך עלייה של 2% היא מאוד תלולה. לשם השוואה, בחודש המקביל עלה הדיור ב-1.4%. בנוסף, אחרי עליות חדות במחירי הדיור בחודשים האחרונים היתה תחושה שדווקא החודש הן יתמתנו.



"בנק ישראל עומד בפני דילמה - מצד אחד, האינפלציה כולה נמצאת בדיוק ופחות בשאר הענפים, ומצד שני, הבנק לא רוצה לחזק את השקל, גם בגלל אי הוודאות והריביות הנמוכות בעולם", אומר גוזלן. הוא מעריך כי "הסבירות להעלאת ריבית בסוף החודש עלתה, בהתחשב בציפיות הגבוהות לאינפלציה שנמצאות כעת בשוק האג"ח. אני חושב שבנק ישראל יאיץ את הצעדים המקרו-יציבותיים לגבי שוק הנדל"ן".



כלל פיננסים: הכוחות שמושכים לעליות מחירים עדיין חזקים



"באופן עונתי עולה מדד אוגוסט בשיעור גבוה, אך השנה הציפיות היו שיעלה בשיעור מעט נמוך יותר בעיקר בשל ירידת מחיר הדלק (ב-0.6%). הפעם, באופן חד פעמי, משכו לעליות גם התייקרות הלחם ב-3.55% (החל מה-5 לאוגוסט) והתייקרות תעריפי המוניות (מ-23 לאוגוסט) ב-5%. בחודשים הבאים צפויות גם השפעות חד פעמיות כלפי מטה כגון ירידת מחירי התרופות בספטמבר והפחתת דמי הקישוריות בינואר", אמר אמיר כהנוביץ', כלכלן המקרו של כלל פיננסים.



כהנוביץ הוסיף כי "פילוח הסעיפים במדד מאותת שלחצי עליות המחירים עדיין קיימים ובמיוחד מצד מחירי הסעיף הדיור שעלה ב-2.1%. עצם העובדה שבנק ישראל לא נלחם בציפיות באופן נחוש תומך בהמשכן ובציפיות גבוהות יחסית בטווח הארוך".



כהנוביץ' צופה כי "מדד חודש אוגוסט הוא המשך לגל עליות מחירים של החודשים האחרונים, אך גל זה צפוי להתמתן בחודשים הקרובים, ולהסתכם להערכתנו עד מארס 2011 (כולל) רק ב-0.6%. בסה"כ, הכוחות שמושכים לעליות מחירים להערכתנו עדיין חזקים".



הלמן-אלדובי קרנות נאמנות: לא צריך להתרגש - המדד עומד בציפיות השנתיות



דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות אמר כי "למרות ההפתעה לא צריך להתרגש. בסך הכל, המדד עד כה עומד בציפיות שניתנו עד סוף השנה. בחודש שעבר היה המדד נמוך מהציפיות והחודש זה יתאזן. בנק ישראל הכריז כי בסוף השנה המדד יהיה בגבול העליון של הרצועה, יש לנו עוד 4 חודשים ואנחנו בכיוון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully