וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על תמלוגי הגז מצית את הקואליציה

מאת צבי זרחיה

16.9.2010 / 6:49

שטייניץ ומפלגות הליכוד והעבודה בעד ההעלאה - ישראל ביתנו הודיעה על התנגדותה וש"ס עדיין לא קבעה את עמדתה. הלוביסטים כבר לוחצים על הח"כים



>> ההצעות להעלאת תמלוגי הגז זורעות אש בקואליציה: בעוד שר האוצר, יובל שטייניץ, ומפלגות הליכוד והעבודה בעד ההעלאה, הודיעה אתמול יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ פאינה קירשנבאום, כי סיעתה תתנגד לצעד זה. סיעת ש"ס עדיין לא קבעה את עמדתה. יו"ר הסיעה, ח"כ אברהם מיכאלי, אמר אתמול כי הסיעה תקבל החלטה רק לאחר פרסום המלצותיה של הוועדה לבחינת תמלוגי הגז והנפט בראשות פרופ' איתן ששינסקי.

כך או כך, המאבק בכנסת להעלאת התמלוגים צפוי להיות קשה, שכן על חברי הכנסת כבר מופעלים לחצים על ידי הלוביסטים הפועלים עבור חברת דלק שבשליטת יצחק תשובה. ההערכה היא כי ח"כים מהקואליציה המתנגדים להעלאה רטרואקטיבית של התמלוגים, צפויים לדרוש חופש הצבעה כדי להימנע מהצורך להיענות למשמעת הקואליציוניות אם תוטל בעד העלאת התמלוגים.



במהלך מושב החורף, שייפתח בעוד שלושה שבועות, תתבקש מליאת הכנסת לאשר בקריאה טרומית הצעת חוק להעלאת התמלוגים מ-12.5% ל-20%. ההצעה הוגשה על ידי קבוצת ח"כים בראשות שלי יחימוביץ' (עבודה) וכרמל שאמה (ליכוד).



שטייניץ הודיע באמצע השבוע שיקדם עד לסוף 2010 הצעת חוק ממשלתית בעניין תמלוגי הגז. אמנם שטייניץ מצדד בהעלאת התמלוגים, אבל בכנסת מציינים שעדיין לא נשמעה עמדתו בעניין של רה"מ בנימין נתניהו. בכנסת שואלים עד כמה נתניהו ירצה להתעמק בסוגיית הגז השנויה במחלוקת בכנסת, בתקופה שבה הוא מקיים מו"מ עם הפלסטינים ונדרש להעביר את התקציב הדו שנתי.



בשיחה עם themarker אמרה ח"כ קירשנבאום: "העלאת התמלוגים רטרואקטיבית מנוגדת להסכמים, תבריח משקיעים, תקטין ייצור עצמאי, ותגביר את התלות שלנו בגז ממצרים. נשמעות קריאות פופוליסטיות להעלאת התמלוגים בלי התייחסות לכל ההיבטים החשובים. צריך לזכור שהמדינה חתמה על הסכם עם היזמים הקודחים בחיפוש אחר גז. העלאת התמלוגים רטרואקטיבית מהווה שינוי של ההסכם ותציב תמרור אור אדום בפני יזמים אחרים, בהם זרים, השוקלים לבצע השקעות בישראל. כשיזם מגיע לישראל ומשקיע בה כסף הוא סוגר את הדלת עם מדינות ערב.



"העלאת התמלוגים תייקר את הגז המקומי בשיעור משמעותי ותגביר את התלות והיבוא שלנו של גז ממצרים. האם אנו רוצים להיות תלויים בגז המצרי או בכל גז אחר שמיובא? אנו צריכים לבנות לעצמנו מאגר אנרגיה מקומי כך שסוף סוף נהיה עצמאיים".



ח"כ אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו) הסבירה במכתב גלוי ששיגרה לח"כ שלי יחימוביץ' כי "יש לכבד הסכמים. רק במדינות נחשלות ולא דמוקרטיות ניתן לשנות את כללי המשחק לאחר חתימת חוזים. דרישה כזו של המדינה אינה חוקית ואינה מוסרית.



"המדינה העניקה ליצחק תשובה זיכיון לחיפוש מרצונה החופשי והוא לא ביקש מהמדינה השתתפות במימון. עד עכשיו הסתכמו הוצאות השותפים בקידוחים במאות מיליונים ונדרשת השקעה נוספת של מיליארדים עד שההשקעה תישא פרי. בזכות יוזמתו, חזונו, והונו האישי של תשובה תשתחרר מדינת ישראל מהתלות ארוכת השנים בשכנינו בכל הקשור לאספקת גז".



ח"כ יחימוביץ' אמרה: "התנגדותה של ישראל ביתנו להעלאת התמלוגים אינה מפתיעה. החוק להעלאת התמלוגים שנדון ב-2001 טורפד בסיועו הפעיל ביותר של מי שהיה אז שר התשתיות, אביגדור ליברמן. לכן, איני מתפלאת על עמדת מפלגתו, שמעולם אינה מצביעה בניגוד לעמדתו" .



יחימוביץ' הוסיפה: "ישראל נמצאת היום במקום הגרוע בעולם מבחינת חלוקת אוצרות הטבע שלה בין הציבור ובין בעלי ההון. כיון שיעור תמלוגי הגז והנפט מגוחך - 12%. התמלוגים למדינה של יתר אוצרות הטבע מגיעים ל-3%-5%. גם ההיגיון הכלכלי והמוסרי וגם הצדק החברתי מחייבים חלוקה יותר הגיונית, כדי שלא נתנהג כמו מדינת עולם שלישי הנשלטת בידי קומץ ברוני הון ומעבירה להם את כל הונה.



"אין מחלוקת על כך שמקבלי הרישיונות מהמדינה רשאים להתעשר אם אכן הם מוצאים גז. השאלה היא המידתיות. נכון להיום אזרחי ישראל יקבלו פירורים עלובים וקומץ בעלי רישיונות יקבלו את פירות המשאבים ששייכים לכלל אזרחי ישראל. זה מחייב תיקון דחוף. גם טענת הבעלות והקניין מגוחכת. רישיון לחיפוש גז אינו שטר בעלות ואוצרות הטבע שייכים למדינה".



ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) אמר: "תמלוגי הגז והנפט השערורייתיים הם עוול היסטורי כלכלי שחובתנו לתקן ולהפוך אותם למנוף לפיתוח המדינה ולרווחת תושביה". שאמה, האמור לכהן החל ב-1 בנובמבר 2010 כיו"ר ועדת הכלכלה, הוסיף: "אני מייעץ לטייקונים לרדת מעץ הרטרואקטיביות ומהטענות המשונות המנסות להטיף לנו הגינות מסחרית ותום לב, ולפעול לשינוי בהסכמה כי כל שינוי שיתקבל תוך מאבק ימצא חן פחות בעיניהם. כל היועצים וכל הקשרים של הטייקונים לא יעצרו את רכבת הצדק שכבר דוהרת קדימה. חבל על הדלק שהם מבזבזים בעליות לירושלים, עושק נכסי הציבור עומד להיפסק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully