וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התשתיות מקפיא את המסחר ברישיונות החיפוש

אבי בר-אלי וליאור זנו

16.9.2010 / 6:49



>> משרד התשתיות הלאומיות הודיע אתמול כי החליט על הקפאה של אישור הבקשות להעברת זכויות ברישיונות לחיפושי נפט וגז. לפי הערכות, ההחלטה התקבלה בעקבות גל עסקות ששטף את שוק ההון בחודש האחרון, שבו דיווחו חברות בורסאיות על רכישת זכויות ברישיונות החיפוש. מדובר ברישיונות שהוענקו ליזמים בידי מועצת הנפט.

עסקות אלה, שהעלו חשש לפעילות ספקולנטית, נדרשות באישור הממונה על חיפושי הנפט והגז במשרד התשתיות. משרד התשתיות שוקל כעת לגבש מנגנון חדש לאישור העברת זכויות ברישיונות קיימים, במסגרת מדיניות שתקבע תנאים להעברת זכויות לפי חוק הנפט, במישרין או בעקיפין.



ככל הידוע, מתכוון משרד התשתיות להחיל את המדיניות החדשה שיתווה גם על עסקות שכבר בוצעו ודווחו במהלך השבועות האחרונים. כלומר, ייתכן שכמה מעסקות אלה יבוטלו - אם המגבלות יאסרו למשל על ניוד זכויות בשלב מוקדם יחסית.



במשרד מציינים בנוסף כי לפי חוק הנפט, הזכויות ברישיונות הן אישיות, וכי עד לפרסום המדיניות החדשה לא יאושרו עסקות אלא במקרים חריגים. לפי הערכות, המשרד שוקל לחייב את בעלי הרישיונות להחזיק בהם תקופה מינימלית, או להגביל את שיעור הזכויות שיותר למקבל הרישיון המקורי למכור בחלוף תקופה קצובה.



במשרד טוענים כי למרות גל העסקות, עד כה לא הגיש אף בעל זכויות בקשה לשינוי מבנה הבעלות ברישיונות שקיבל. לפיכך, טוענים במשרד, אין לכאורה מניעה למהלך שכזה. עם זאת, אם ינקוט המשרד במהלך שיביא לביטול עסקות, עשויה לעלות מקרב בעלי הרישיונות טענה לרטרואקטיביות פסולה לכאורה.



בכנס התמלוגים שנערך השבוע באוניברסיטת תל אביב התריע ד"ר אלי גולדשטיין ממכללת אשקלון כי נוצר שוק משני שבו נסחרים רישיונות חיפוש הנפט והגז שמעניקה המדינה בלא תשלום, על רקע דיווחים גוברים על עסקות לרכישת אחזקות ברישיונות חיפוש סביב מבני תמר ולווייתן, שמוערכות בעשרות מיליוני שקלים.



"נוצר מצב שבו מתווכים מוכרים רישיונות שקיבלו מהמדינה בחינם תמורת עשרות מיליוני דולרים", אמר גולדשטיין. "זאת, מבלי שביצעו בכלל פעולות ברישיונות אלה בתקופה שהחזיקו בהם".



בין העסקות שנערכו בשבועות האחרונים, רכישת 10% מששת רישיונות פלאג'יק על ידי הזדמנות ישראלית, רכישת 10% מרישיון שרית על ידי יולי עופר באמצעות שמיר השקעות ורכישת 10% נוספים על ידי ספן של אהרון כהן ממשה הירשברג, שרכש אותן חודש קודם לכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully