וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ייגבו תמלוגים זהים מכל הקידוחים בארץ?

מירב ארלוזורוב

16.9.2010 / 10:00

בדיקה של ועדת ששינסקי לקביעת תמלוגי הנפט והגז בישראל העלתה את האפשרות לגבות תמלוגים זהים מכל הקידוחים - ללא קשר לגובה ההשקעה בהם

ועדת ששינסקי עשויה להפתיע ולהמליץ כי המדינה תדרוש תמלוגים בשיעור זהה מההכנסות של כל קידוחי הנפט והגז, בין אם מקידוחים מפיקים או מקידוחים שרק נעשו בהם בדיקות ראשוניות. אפשרות זו עולה בעקבות בדיקה שערכה הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקאלית בתחום אוצרות הטבע של ישראל, בראשות פרופ' איתן ששינסקי, בנוגע לשינויים שנעשו במדינות שונות בעולם בהיקף תמלוגי הגז והנפט. המלצות הוועדה, שמונתה על יד שר האוצר, יובל שטייניץ, יוגשו לממשלה בתוך חודש.

מבדיקת הוועדה עולה כי מדינות בעולם הכניסו שינויים שונים בשיעור התמלוגים שהן גובות מהכנסות קידוחי הנפט והגז. כמה מדינות, בהן ארה"ב, שינו את מדיניותן וקבעו באופן גורף כי מכל הקידוחים ייגבו תמלוגים בשיעור זהה, גם מקידוחים מפיקים. מדינות אחרות ערכו הבחנה בין קידוחים שונים לפי היקף הסכומים שהושקעו בהם, בדרך כלל כתוצאה מלחצי לובי של חברות הנפט. מספר המקרים בשתי האפשרויות שווה פחות או יותר. עוד התברר כי כבר נערכו דיונים בבתי דין בינלאומיים במקרים שבהם הוחלט כי ייגבו תמלוגים זהים לכל הקידוחים - ואלה לא פסלו את השינוי הגורף.

תוצאות הבדיקה עשויות ללמד כי ועדת ששינסקי תנקוט גם בישראל גישה שלפיה ייגבו מהחברות תמלוגים בשיעור זהה מהכנסות שמקורן בכל קידוחי הנפט והגז. כך, מעמדו המיסויי של קידוח מפיק, כמו קידוח ים תטיס, יהיה זה למעמדו המיסויי של קידוח שכבר היתה בו תגלית אבל עדיין לא מופק ממנו גז, כמו קידוח תמר, ויהיה ודאי זהה למעמד של מבנים שעדיין לא הוכח קיום גז בהם, כמו מבנה לווייתן.

אם אכן תאמץ ועדת ששינסקי עמדה כזו תהיה בכך הפתעה גדולה. עד עתה ההנחה היתה שהוועדה תעשה הבחנה בין הקידוחים השונים לפי מצב ההשקעה בהם: קידוח שכבר נעשתה בו השקעה רבה והוא נמצא בתהליך הפקה, כמו קידוח ים תטיס, לא יעשה בו שינוי מס בשל ההשקעות הגדולות שכבר נעשו בו; קידוח שההשקעה בו היא מעטה, כמו מבנה לווייתן שבו נעשו עדיין רק סקרים מוקדמים, לא תהיה כל מניעה לשנות את המיסוי המוטל עליו; ובקידוח שהשקעה בו היא בינונית בהיקפה - המבנה כבר נקדח, אבל עדיין לא הושקעו בו הסכומים המשמעותיים לצורך הפקה - כמו קידוח תמר, יהיה צורך לקבל החלטה לגופו של עניין.

לא ידוע אם הבדיקה שערכה ועדת שישינסקי תוביל להמלצה להטיל מס אחיד על כל הקידוחים - לרבות מבנה ים תטיס. אחת ההערכות היא כי הוועדה תגיש יותר מהמלצה אחת. במקרה זה הוועדה תמליץ על כמה אפשרויות לשינוי מבנה התמלוגים והמס המוטלים על קידוחי גז ונפט, והדרג הפוליטי יצטרך לבחור איזו חלופה עדיפה בעיניו.

בין היתר קיימת אפשרות שהוועדה תאמץ המלצות מ-2002, של חברת ייעוץ בינלאומית שבדקה אז את האפשרות לייקר את תמלוגי הנפט והגז, ותקבע תמלוגים פרוגרסיביים - על פי כמות הגז שתימצא בקידוח. ככל שהרווח מהקידוח יגדל בהתאם לגידול בכמות הגז המופק, כך יעלה שיעור התמלוגים שישולם. הערכה היא כי שיטת תמלוגים פרוגרסיבית מסוג זה תהיה הוגנת יותר מבחינתן של החברות וגם ראויה יותר מבחינה ציבורית.

שינוי גם במיסוי השותפויות?

אחת מהטבות המס הפחות ידועות שמהן נהנים מחפשי הנפט והגז בישראל היא המבנה של השותפות המוגבלת. כמעט כל חברות חיפושי הגז והנפט בישראל פועלות במבנה של שותפות מוגבלת, ולא של חברה, מכיוון שהמבנה הזה מעניק להן ולציבור הטבות מס ניכרות.

מדובר בעיקר בהטבה שבה ההפסדים של השותפות, בגין חיפושי נפט, מיוחסים לכל אחד מהשותפים בשותפות, וניתן לקזז אותם כנגד כל מקור רווח אחר של השותף. להבדיל מחברה, שבה ניתן להכיר בהפסד רק אם יווצר רווח באותה החברה באותה שנה, במקרה של שותפות נפט ניתן להכיר בהפסד במסגרות שונות של אותו שותף.

כך, קבוצת דלק יכולה להכיר בהפסדים שנוצרו לה בשל חיפושי הגז בים כנגד רווחים שנוצרו לה מפעילויות אחרות לחלוטין. זו הסיבה שקידוח ים תטיס ממעט לשלם מס למדינה - על הקידוח מועמסות כל העלויות של קידוחי תמר וחיפושי מבנה לוויתן, והדבר מאפס את הרווח לצורכי מס של ים תטיס.

בגלל המבנה המיסויי הזה הפכו שותפויות הנפט לנכס מצוין להשקעה לצורך תכנוני מס של משקיעים מתוחכמים מקרב הציבור. משקיעים אלה קנו את יחידות השותפות בבורסה לא בשל הסיכוי למצוא נפט, אלא בגלל הנכס של הפסד לצורך מס שניתן היה לקבל בהשקעה בהן. בכך, הביקוש לשותפויות נפט בבורסה הוגדל מאוד, והדבר הקל על השותפויות בגיוס הון בשוק ההון. למעשה, יתרון המס גם הקל על החברות המנהלות את הקידוחים (העניק להם הפסד מס מוכר בפעילויות אחרות שלהן), וגם הקל עליהן את הגישה למימון דרך שוק ההון (הגדיל את האטרקטיביות של השקעה בשותפויות והקל על השותפויות להנפיק בבורסה). מדובר, אם כן, בהטבה כפולה שהעניקה המדינה לשותפויות הנפט: הקלה במס והקלה בגיוס מימון.

המעבר לעידן שבו שותפויות הנפט מרוויחות כסף כתוצאה מגילויים ולא רק רושמות הפסדים - מחייב בחינה מחודשת של מבנה השותפות. בין השאר, עולה השאלה אם המדינה תזכה לראות מס מקידוחים רווחיים (כמו המקרה של ים תטיס) כאשר על הקידוחים הרווחיים ימשיכו השותפיות להעמיס הוצאות של קידוחים אחרים, ואם לא ניתן כאן תמריץ מוגזם המייצר חיפושי נפט לצורך רישום ההפסד יותר מאשר לצורך מציאת נפט ממש. ועדת ששינסקי צפויה להתייחס גם לנקודות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully