וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי החגים: החלבה והטחינה בסכנת התייקרות

עדי דברת מזריץ

16.9.2010 / 9:10

עליית מחירי המזון ממשיכה: השטפונות הקשים באסיה, הובילו לקפיצה של כ-20% במחירי השומשום ובארץ חוששים מהתייקרות במחירי הטחינה והחלבה, אשר ככל הנראה תזנקק בשיעור דומה

מחירי הטחינה, החלבה ומוצרים אחרים על בסיס שומשום צפויים לעלות בעשרות אחוזים אחרי החגים - כך נודע ל-themarker. בשבועות האחרונים נוצר מחסור עולמי בשומשום בעקבות השיטפונות החזקים במדינות הנחשבות ספקיות בינלאומיות כמו סין, הודו ופקיסטאן.

בשל כך, עלה הביקוש לשומשום מאתיופיה, גם היא ספקית גדולה, המייצאת בין השאר לרוב החברות בישראל שפועלות בתחום. לאור הביקוש הרב העלתה אתיופיה משמעותית את המחיר לטונה שומשום.

"אחרי החגים נעלה את המחירים ב-20%-25%", מספר ג'וואד אגבריה, הבעלים של חברת אר.ג'י.אם לייצור ושיווק טחינה וחלבה תחת המותג אלואדי. "מכיוון שבחגים אי אפשר להעלות מחירים - כולם מחכים לסוף התקופה".

בשבועות האחרונים עלה מחיר השומשום מאתיופיה ב-20% ליותר מ-1,750 דולר לטונה. "עוד לא העלינו מחירים בגלל החגים, אבל אם מחירי השומשום לא יירדו בחזרה נצטרך להעלותם בכ-10%", מספר איברהים באשיר, מנכ"ל רושדי תעשיות מזון, המייצרת ומשווקת את מותגי בראכה.

השפעה גם על מחירי סלטי החומוס

"בשבועיים האחרונים אנחנו כבר מרגישים עליית מחירים בשומשום שאנחנו מביאים מאתיופיה", מוסיף אלון קנדינוף, מנהל השיווק של טחינת הנסיך, המשווקת טחינה וחלבה בישראל ובעולם ומייצרת גם את המותגים הפרטיים בעבור מגה ועדן טבע מרקט. "ההשפעה הראשונית תהיה בכך שנעלה את המחירים ליצוא. לגבי המחירים בישראל, צריך להבין שקשה מאוד להעלות מחירים לשופרסל או לרבוע כחול בתחום שלנו. בחודש הקרוב לא נעלה מחירים, אבל יכול להיות שנעשה זאת לקראת נובמבר או דצמבר".

עליית המחירים עשויה להשפיע גם על מחירי סלטי החומוס, שמכילים טחינה גולמית. יצרני הסלטים, בהם צבר של אסם, אחלה של שטראוס ומעדני מיקי, רוכשים את הטחינה הגולמית מיצרני הטחינה הישראלים. "אנחנו הספקים של צבר ואחלה והשוק המוסדי וגם בעבורם נצטרך להעלות את המחירים", אמר באשיר. "מלבד מותג הבית שלנו, הנמכר ברשתות - אנחנו משמשים גם כספקי טחינה גולמית לחברות סלטי מיקי וסלטי שמיר, בעבור הסלטים מבוססי הטחינה שלהן.

"המחסור העולמי יוביל להתייקרות חומר הגלם באופן גורף ומאחר שאנחנו מייבאים את השומשום, ככל הנראה ניאלץ לייקר את הטחינה שאנו מוכרים בשווי ההתייקרות, מה שישפיע בסופו של דבר על מחיר סלטי הטחינה והחומוס של כל החברות המוכרות סלטים אלו בישראל", אמר אגבריה.

לדברי אגבריה, בהמשך צפוי גם מחסור בשומשום. "הודו ופקיסטאן הם מגדולי משווקי שומשום ולכך מתווסף ביקוש גדל לטחינה, שחדר למדינות רבות בעולם. כל זה יביא למחסור בשומשום ובמוצריו לקראת סוף השנה".

באשיר אמר כי מוקדם מדי להכריז על מחסור צפוי באופן ודאי וכי צריך לחכות לנובמבר, החודש בשנה שבו מיובא השומשום, כדי לראות מהן הכמויות שאפשר יהיה לייבא ובאיזה מחיר.

משטראוס נמסר כי לא צפויה עליית מחירים לאחר החגים. מאסם לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully