וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד העם: מימושים כבדים במגזר החיפושים

ליאור זנו

16.9.2010 / 11:50

הקפאת אישור העברת הזכויות ברישיונות חיפושי הגז שלחו את מניות המגזר לנפילות ביום המסחר האחרון לשבוע. ספן צונחת ב-40%, הזדמנות ישראלית נופלת ב-18%, רציו מתממשת ב-8% ושמיר מאבדת 13%

יום המסחר האחרון בשבוע בבורסת תל אביב מתנהל על רקע העליות אמש בוול סטריט והודעת משרד התשתיות על הקפאת אישור הבקשות להעברת זכויות ברישיונות חיפושי נפט וגז שגוררת יום שני של מימושים כבדים במגזר החיפושים. ת"א 25 יורד כעת קלות ב-0.1% ומדד תל אביב 100 מאבד 0.2%. מדד מניות הבנקים נסחר ללא שינוי ומדד מניות הנדל"ן מאבד 0.4%.

מגזר חיפושי הגז והנפט, ממשיך לרשום יום שני של מימושים כבדים על רקע הודעתו של משרד התשתיות הלאומיות כי הוא מקפיא את אישור הבקשות להעברת זכויות ברישיונות חיפושי נפט וגז. זאת, לפי הערכות, בעקבות גל העסקות ששטף את שוק ההון בחודש האחרון - במסגרתו דיווחו חברות בורסאיות על רכישת זכויות ברישיונות שהוענקו ליזמים בתחום בידי מועצת הנפט.

במשרד הודיעו כי הם שוקלים גיבוש מנגנון חדש לאישור העברת זכויות ברישיונות קיימים. עד לפרסום המדיניות החדשה, לא יאושרו עסקות אלא במקרים חריגים (שמהותם לא פורטה). לפי הערכות, שוקל המשרד לחייב את בעל הרישיונות להחזיק בהם לתקופה מינימלית מוגדרת או להגביל את שיעור הזכויות שיותר למקבל הרישיון המקורי למכור בחלוף תקופה קצובה.

ככל הידוע, מתכוון משרד התשתיות להחיל את המדיניות החדשה שיתווה גם על עסקות שכבר בוצעו ודווחו במהלך השבועות האחרונים. כלומר, ייתכן שכמה מעסקות אלה יבוטלו במידה שהמגבלות יאסרו למשל על ניוד זכויות בשלב מוקדם יחסית. בין העסקות הבולטות שבוצעו לאחרונה הן רכישה של 10% מרישיונות פלאג'יק על ידי הזדמנות ישראלית, רכישת 10% משרית על ידי שמיר השקעות של יולי עופר ו-10% נוספים משרית על ידי ספן שרכשה אותם ממשה הרשברג שהחזיק בהם כחודש בלבד.

ועוד בתחום חיפושי הגז והנפט, ועדת ששינסקי עשויה להפתיע ולהמליץ כי המדינה תדרוש תמלוגים בשיעור זהה מההכנסות של כל קידוחי הנפט והגז, בין אם מקידוחים מפיקים או מקידוחים שרק נעשו בהם בדיקות ראשוניות. אפשרות זו עולה בעקבות בדיקה שערכה הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקלית בתחום אוצרות הטבע של ישראל, בראשות פרופ' איתן ששינסקי, בנוגע לשינויים שנעשו במדינות שונות בעולם בהיקף תמלוגי הגז והנפט. המלצות הוועדה, שמונתה על יד שר האוצר, יובל שטייניץ, יוגשו לממשלה בתוך חודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully