וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טוב שמגיע סוף השבוע, כך שהעדר יכול להתקרר"

ליאור זנו

16.9.2010 / 12:39

ערן יונגר: "מלכתחילה מדובר היה בספקולציה ותו-לא"



"מי שהשקיע בחברה בשווי אפסי וזכה לעליות של עשרות אחוזים שיחק עם המניות האלו כאילו הן אופציות ועכשיו הוא חוטף. אין תגובה מושכלת מבחינה כלכלית, מכיון ומלכתחילה מדובר היה בספקולציה ותו-לא. עכשיו כנראה, הברז נסגר והמניות חוטפות את אותם אחוזים - רק בצד ההפוך, וזו פעילות ספקולטיבית תקינה", כך אומר הבוקר ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, בעקבות יום המימושים הכבדים הסוער השני במספרו שעובר היום על מניות מגזר חיפושי הגז והנפט.



יונגר מוסיף כי "זה לא במקרה שגורמים משוק ההון לא העניקו אף פעם הערכות שווי לחברות כמו גלוב אקספלוריישן או הזדמנות ישראלית, מכיוון ומדובר במניות שאין להן משמעות כלכלית. מהירידות היום אף מוסדי לא יסבול. מי שסופג את ההפסדים הוא גם מי שהרוויח קודם, או מי שלא העריך נכון את הסיכון".



חלק גדול מהירידות נובע מהודעת משרד התשתיות אמש כי הוא מקפיא את אישור העסקות בתחום שבוצעו לאחרונה, עד לקביעת כללים חדשים בנושא. בשבועות האחרונים הודיעו חברות חיפושים רבות, רובן חדשות, על רכישת חלקים מרישיונות קיימים, ואישור העסקה הסופי תלוי בממונה על הנפט במשרד התשתיות ובמועצת הנפט.



אנליסט המסקר את תחום האנרגיה מסביר כי "זה היה מתבקש שהרגולטור יתערב בכל הסיפור הזה, כי הוא הפך לקרקס. כמו שהמפקח על הבנקים ונגיד בנק ישראל מנסים לצנן את שוק הנדל"ן, מנסה גם הממונה על הנפט להרגיע את הרוחות. פה להערכתי, תהיה הצלחה גדולה יותר, כי הכל מבוסס על ספקולציות. בנוגע להחלטה של משרד התשתיות, יש פה מתח בין שני אינטרסים: הראשון, הוא הצורך הרגולטורי להסדיר את התהליך שבהחלט קיים; מצד שני, יש פה אלמנט השוק החופשי, עד כמה אתה יכול להתערב ולמנוע מבעל נכס למכור את הנכס שלו. אם הזכויות נמצאות כרגע אצל חברה שזקוקה למימון וצריכה להכניס שותף לשם כך, מה היא תעשה?"



"יש אנשים שהפסידו את התחתונים על ספן. היחידה שעולה כרגע בכל המגזר היא גבעות, אבל זו רכבת הרים. היא היתה כבר בפלוס 6% ואז במינוס 6%. במסחר תוך יומי הכי פשוט שיש, היה אפשר לעשות היום 12% על גבעות", אמר האנליסט.



גורם אחר בשוק ההון אמר כי "העסק פה מאוד פשוט. יש סנטימנט שלילי מתחילת השבוע במגזר שהלך והתגבר בתוספת שני אירועים: ההודעה של משרד התשתיות וסיפור הבוררות של רציו, המרמז על מעורבות של בכירי העולם התחתון בשוק החיפושים. הירידות נובעות מתופעת ה"עדר" המאפיין את המסחר הספקולטיבי, וטוב שמגיע סוף השבוע, כך שהעדר יכול להתקרר".



הגורם ממשיך ומעריך כי "לגבי הודעת משרד התשתיות, היא לא אמורה להשפיע על השותפויות הגדולות אבל יש לו השלכה מאוד משמעותית על השותפויות הקטנות. בשלב זה לוקחים להם את הפוטנציאל הכי גדול שיש להם, מכיוון ורוב המים הכלכליים בישראל תפוסים וזה מונע מהן את האפשרות להיכנס לרישיונות קיימים".



"במקומות שבהם המפעיל לא מתקדם בשל חוסר מימון, כגון פלאג'יק וכמו פטרומד בעבר, אז המשרד אומר - שיחזירו את הרישיונות למדינה. אז המדינה תחליט איך לחלק את המשאבים, אולי על בסיס מכרז, והיא תקבע לאן זה הולך, בניגוד למצב היום שבו מי שקיבל את הרישיון מראש מוכר חלקים ממנו לשותפים המסייעים במימון. משרד התשתיות יכול לקחת רישיון שתוכנית העבודה בו לא מתקדמת או שהוא הגיע לאבן דרך בתוכנית ולא עמד בה, ולחלקו מחדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully