וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בת"א ננעל בירידות שערים

ליאור זנו

16.9.2010 / 16:50

יום המסחר האחרון בשבוע בבורסה בתל אביב ננעל בירידות קלות, כשברקע מגזר חיפושי הגז והנפט רושם תנודות קיצוניות. מדדי ת"א 25 ות"א 100 ירדו שניהם ב-0.3%

יום המסחר האחרון בשבוע בבורסת תל אביב נחתם בירידות שערים קלות על רקע הודעת משרד התשתיות על הקפאת אישור הבקשות להעברת זכויות ברישיונות חיפושי נפט וגז שגוררת יום שני של מימושים כבדים במגזר החיפושים. ת"א 25 ירד קלות ב-0.3% ונסגר ברמה של 1,174.95 נקודות ומדד תל אביב 100 איבד 0.3% ונסגר ברמה של 1,087.75 נקודות. מדד מניות הבנקים נחלש ב-1% ומדד מניות הנדל"ן עלה ב-0.4%, בניגוד למגמה הכללית. מחזורי המסחר הסתכמו בכ-2.24 מיליארד שקל, גבוה מהממוצע היומי המקובל.

בסיכום שבועי, הוסיף מדד ת"א 25 0.3% ומדד ת"א 100 התחזק ב-0.2%. מניות הבנקים בלטו בירידה חדה מהרגיל והמדד השיל ב-3.2% בסיכום השבועי, לעומתיו, מניות הנדל"ן התחזקו ב-1% ומניות תל-טק הוסיפו כ-1.9% לערכם.

מגזר חיפושי הגז והנפט המשיך לרשום מימושים כבדים על רקע הודעתו של משרד התשתיות הלאומיות כי הוא מקפיא את אישור הבקשות להעברת זכויות ברישיונות חיפושי נפט וגז. זאת, לפי הערכות, בעקבות גל העסקות ששטף את שוק ההון בחודש האחרון - במסגרתו דיווחו חברות בורסאיות על רכישת זכויות ברישיונות שהוענקו ליזמים בתחום בידי מועצת הנפט.

במשרד הודיעו כי הם שוקלים גיבוש מנגנון חדש לאישור העברת זכויות ברישיונות קיימים. עד לפרסום המדיניות החדשה, לא יאושרו עסקות אלא במקרים חריגים (שמהותם לא פורטה). לפי הערכות, שוקל המשרד לחייב את בעל הרישיונות להחזיק בהם לתקופה מינימלית מוגדרת או להגביל את שיעור הזכויות שיותר למקבל הרישיון המקורי למכור בחלוף תקופה קצובה.

ככל הידוע, מתכוון משרד התשתיות להחיל את המדיניות החדשה שיתווה גם על עסקות שכבר בוצעו ודווחו במהלך השבועות האחרונים. כלומר, ייתכן שכמה מעסקות אלה יבוטלו במידה שהמגבלות יאסרו למשל על ניוד זכויות בשלב מוקדם יחסית. בין העסקות הבולטות שבוצעו לאחרונה הן רכישה של 10% מרישיונות פלאג'יק על ידי הזדמנות ישראלית, רכישת 10% משרית על ידי שמיר השקעות של יולי עופר ו-10% נוספים משרית על ידי ספן שרכשה אותם ממשה הרשברג שהחזיק בהם כחודש בלבד.

השותפויות בחנו את מצבן וניסחו הודעות למשקיעים, לבקשת רשות ניירות ערך. ראשונה להוציא הודעת תגובה היתה ספן, השלד הבורסאי שבשליטת אהרון כהן, שהודיעה הבוקר כי "ספק אם ההסכם שנחתם עם הרשברג להעברת הזכויות ברשיון 'שרית' ייצא לפועל". הזדמנות ישראלית הוציאה בצהרי היום הודעה פושרת לפיה היא "בוחנת את הנושא". להזדמנות שתי עסקות שלא אושרו עדיין: רכישת 10% מההיתר הימי גל של רציו, ורכישת 10% מרישיונות פלאג'יק.

גם גלוב אקספלוריישן, שמנהלת בימים אלו משא ומתן עם שמיר השקעות של יולי עופר למכירת 15% מרישיונותיה, הוציאה הודעה לקונית דומה, לפיה היא בוחנת את ההשפעה. אחריה הגיעה מודיעין עם דיווח דומה, שמנהלת משא ומתן לרכישת אחוזים ברישיונות פלאג'יק הימיים. רציו נקטה באותה הלשון, בהתייחסה לשני משאים ומתנים שהיא מנהלת: רכישה של אחוזים מרישיונות פלאגי'ק, ומכירה של 10% מההיתר הימי גל לאיזי אנרגיה. עוד הודיעה זרח כי גם היא בוחנת את ההשפעות, אף על פי שהיא אינה מנהלת משאים ומתנים או חתמה על עסקות בתחום שעשויות להיפגע.

ועוד בתחום חיפושי הגז והנפט, ועדת ששינסקי עשויה להפתיע ולהמליץ כי המדינה תדרוש תמלוגים בשיעור זהה מההכנסות של כל קידוחי הנפט והגז, בין אם מקידוחים מפיקים או מקידוחים שרק נעשו בהם בדיקות ראשוניות. אפשרות זו עולה בעקבות בדיקה שערכה הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקלית בתחום אוצרות הטבע של ישראל, בראשות פרופ' איתן ששינסקי, בנוגע לשינויים שנעשו במדינות שונות בעולם בהיקף תמלוגי הגז והנפט. המלצות הוועדה, שמונתה על יד שר האוצר, יובל שטייניץ, יוגשו לממשלה בתוך חודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully