וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוד סגור לגיל 40

מאת גיא גרימלנד

17.9.2010 / 7:07

החלום על אקזיט מהיר וכניסה לרשימת "המסודרים" שייך כנראה רק לצעירים ? בעולם הסטארט-אפים התזזיתי קשה מאוד למצוא אנשים מעל גיל 40 - ולרוב הם מהווים פחות מ-10% מכלל העובדים ? בחלק מהחברות דווקא מצפים לקורות החיים של בעלי הניסיון, אבל אלה אינם מגיעים ? שבעה מק



>> אילן מקבריט (46) מאמין שמצא את מקומו. "אומרים שעולם הזה שייך לצעירים, אבל יש מקום גם לאנשים כמוני", הוא אומר - ומנסה להפריך את התפישה שלפיה לבני 40+ אין כניסה לעולם הסטארט-אפים. כיום הוא מפתח תשתית של אפליקציות תוכנה בסטארט-אפ הישראלי קלריזן. "זה הסטארט-אפ השני שבו אני עובד", הוא מספר.



מקבריט, נשוי + 3, אומר שהוא מסוגל להתמודד עם הקשיים בחייו הנובעים מהעבודה התובענית: "נכון, העבודה הזאת דורשת המון שעות, ומבוגרים צריכים להשקיע במשפחה יותר מצעירים רווקים, אבל אפשר להסתדר. אני עובד בממוצע עשר שעות ביממה, וביום לחוץ אני יכול לחזור הביתה גם ב-12 בלילה - אבל זה חלק מהחבילה".

וכיצד מתייחסים הצעירים בני ה-25 לאיש המבוגר יחסית שיושב עמם במזנון? לדברי מקבריט, הוא זוכה להערכה ואיש לא מתייחס לגילו. "יש אנשים ששואלים אותי למה אני לא עובד בחברה כמו אינטל", הוא מספר, "אבל אני צעיר ברוחי. יש כאלה שמעדיפים עבודה קבועה ומסודרת - אני אוהב את האקשן. אשתי אומרת שאני עדיין ילד. אני לא נלחץ מכך שהביטחון התעסוקתי בסטארט-אפ נמוך לעומת חברות אחרות; אני רואה בזה אתגר. אם נצליח - נצליח, ואם לא - לא".



ומה עם אפשרות לקידום בחברה?



"אני בהחלט רואה את עצמי עובד כמתכנת עד גיל 67 - ואז יוצא לפנסיה".



מקבריט האופטימי הוא כנראה היוצא מן הכלל. אם בענף ההיי-טק כולו שיעור העובדים המבוגרים נמוך באופן יחסי, הרי שבסטארט-אפים המספרים נמוכים עוד יותר. קשה למצוא עובדים בני 45 בסטארט-אפים, בוודאי לא בתפקידים שאינם ניהוליים.



מה הסיבות לכך? ראשית, תוחלת החיים של חברות סטארט-אפ בישראל ובעולם כולו קצרה יחסית. משך החיים הקצר של הסטארט-אפים, ומנגד הרצון לאקזיט מצד היזמים והקרנות שהשקיעו בהם, מעמידים את החברות לרוב בפני שתי אופציות: מכירה או הנפקה. המשמעות בעבור העובדים היא חוסר ודאות מקצועי, המלווה אותם בכל רגע.



האם בני 45 מעדיפים להימנע מסוג כזה של עבודות, המתאפיינות בתזזיתיות ובהיעדר ביטחון תעסוקתי? קשה למצוא נתונים מדויקים העונים על שאלה זו, אך מנתונים שנאספו מעובדים ומנהלים בשבע סטארט-אפים ישראלים, מתקבל הרושם שלעובד המבוגר יותר ההשתלבות בעולם הדינאמי של הסטארט-אפים היא משימה כלל לא פשוטה.



1. הסטארט-אפ: וויקס



תחום פעילות: בניית אתרים



שנת הקמה: 2006



מספר עובדים: 140



הגיל הממוצע: 30



העובד הכי מבוגר: 65



העובד הכי צעיר: 17.5 עובדים מעל גיל 45: 10



אבישי אברהמי, אחד היזמים והמנכ"ל של וויקס, מודה שכשהקים את החברה לא יכול היה לשלם סכומים גבוהים לעובדים - מה שמנע מהמבוגרים יותר להגיע. ואולם גם כיום, כשהחברה מבוססת יותר, היא לא נהנית מפניות רבות של מבוגרים, בעיקר בתחום התכנות.



"פתחנו באחרונה בסבב נוסף של גיוס עובדים לתפקידי תכנות", מספר אברהמי, "אבל כמעט לא קיבלנו קורות חיים של בני 45. לעומת זאת, קיבלנו כעשרה קורות חיים מאנשים בני 27 בערך. באופן כללי, אנחנו מגלים שמבחינה סטטיסטית רק פנייה אחת מתוך 50 מגיעה אלינו ממבוגרים. אולי זה קשור לעובדה שרוב האנשים בני ה-45 לא גדלו עם מחשבים אישיים, לעומת בני 35".



לדברי אברהמי, בתחום התמיכה, ממוצע הגילאים של העובדים בחברה הוא 24, בתחום השיווק גיל העובדים נע בין 26 ל-38, בתחום בדיקות התוכנה ממוצע הגילאים הוא 30, ובתחום פיתוח תוכנה ממוצע הגילאים עולה ל-32.



אף שהוא לא מקבל מהם הרבה קורות חיים, אברהמי אומר כי הוא מעדיף מפתחי תוכנה מבוגרים. "הם אלה שעשו כבר טעויות, הבינו ולמדו מהן", הוא מסביר. "אין שום סיבה שמתכנת שאוהב לתכנת לא יעשה זאת כל הזמן. בעמק הסיליקון יש לא מעט מבוגרים שעושים תפקידים מקצועיים ויש להם ניסיון מקצועי שלא יסולא בפז. אתה יכול לראות בחברות הכי מדליקות - כמו פייסבוק, גוגל ולינקדין - צוותים שלמים שהולכים יחד במשך שנים".



האם בני 40+ נמנעים מלחפש עבודה בסטארט-אפ מחשש שלא יצליחו למצוא עבודה בסטארט-אפ אחר בהמשך?



"להיפך. בדיוק שיחררנו ראש צוות בן 40, וכמה חברות סטארט-אפ רבו עליו. הוא קיבל מלא הצעות. זה כנראה תלוי בכישורים שיש לך".



2. הסטארט-אפ: סלטיק



שנת הקמה: 2000



תחום פעילות: פיתוח תוכנה לשידורים אינטראקטיביים בסלולר



מספר עובדים: כ-90



הגיל הממוצע: 40



העובד הכי מבוגר: בן 64



העובד הכי צעיר: בן 22



עובדים מעל גיל 45: 10



בסלטיק נתקלים פחות בבעיות בכל הקשור להעסקת מבוגרים - שיעור העובדים המבוגרים בחברה והגיל הממוצע של העובדים מעודדים באופן יחסי. רונן דניאל, אחד היזמים והמנכ"ל, מסביר כי העובדים שלו התבגרו בעשר השנים שחלפו מאז הוקמה החברה.



"הקמנו את סלטיק כשהייתי בן 36 - וכיום אני בן 47", מספר דניאל. "כשיצאנו לדרך, המנהלים והעובדים היו רווקים - כיום אנחנו נשואים עם ילדים. אני זוכר את עצמי טס המון לחו"ל בתחילת הדרך. כיום אני עובד לא פחות קשה, וכך גם שאר העובדים שלנו".



אבל לא רק מחזור חיי החברה הוא שגרם לסלטיק להעסיק אנשים מבוגרים יותר. דניאל סבור כי יש בכך מעלות: "לעובדים מבוגרים יש יתרון גדול בזכות הניסיון שרכשו. לאנשי כספים, מתכנתים ומנהלי פרויקטים מנוסים יש ערך. בנוסף, רבים מהמבוגרים נמצאים בשלב בחיים שבו כבר אין ילדים קטנים שצריכים לרוץ אליהם בשבע בערב כדי להשכיב אותם לישון. הם גם פחות רגישים מבחינה משפחתית לנסיעות לחו"ל".



ובכל זאת, ברוב הסטארט-אפים ממוצע הגילאים של העובדים נמוך בהרבה.



"ייתכן שעובדים מבוגרים מצליחים להשתלב בסטארט-אפ בוגר מהסוג של סלטיק, אבל ירגישו פחות בנוח בסטארט-אפ צעיר. אני לא בטוח שבן 50 ירצה להגיע לסטארט-אפ אינטרנט קופצני שזה עתה יצא לדרך. זה גם עניין של תרבות - מנכ"ל של חברה כזאת, צעיר בעצמו, לא יבין למה הוא צריך מתכנת מבוגר".



האם לגיל יש משקל מכריע בהחלטה איפה לעבוד?



"יש בני 20 שמצטרפים לחברת החשמל, ובני 40 שמעדיפים סטארט-אפ. כל עוד אתה מסור ומלא מוטיבציה, הגיל לא באמת משנה".



באילו תפקידים יש למבוגרים ערך מוסף גבוה בסטארט-אפ?



"מבוגרים יתרמו יותר בתחומי b2b (business to business), שדורשים מקצועיות וניסיון - כמו מכירות, ניהול פרויקטים, ניהול תמיכה וכל מה שדורש אינטראקציה ומפגש עם לקוחות עסקיים. בתחומים אחרים, שבהם חשוב להיות מעודכן בטכנולוגיות ובטרנדים עכשוויים, רוב המבוגרים יתרמו פחות".



3. הסטארט-אפ: ווייז



שנת הקמה: 2007



תחום פעילות: תוכנת ניווט חינמית



מספר עובדים: 38 קבועים ו-17 לפי שעות



הגיל הממוצע: 30



העובד הכי מבוגר: 45



העובד הכי צעיר: 22



עובדים מעל גיל 45: 1



פז שמואלביץ' (45) מנהל קהילות ואופרציה בחברת ווייז, אומר שהוא מלא הערכה למתכנתים מבוגרים. "הם אמנם יקרים, אבל הם בליגה אחרת בזכות הניסיון שלהם", הוא קובע. "לא כדאי לוותר עליהם".



בתנאים מסוימים, מאמין שמואלביץ', אפשר להתבגר בהיי-טק. הוא מציג את עצמו כדוגמה: "עבדתי בקומברס במשך 17 שנה - הגעתי לחברה בגיל 25 ויצאתי בגיל 42. כשהגעתי לשם, קומברס היתה סוג של סטארט-אפ עם 120 איש, שהתפתח והלך. אם אתה גדל עם החברה, יש לך סיכוי טוב לשמור על מקומך בתחום הקשה הזה. אם הסטארט-אפ לא גדל - קשה לעובד לשרוד לאורך זמן".



מדוע קשה למצוא בסטארט-אפים עובדים שחצו את גיל 40 שאינם מנהלים?



"עובדים מבוגרים ומקצועיים מתאימים לתפקידי שיווק, מכירות, ניהול מוצר, ניהול בתפקידי ביניים וניהול בכיר. די נדיר לפגוש בעובד שרוצה להיות מתכנת כל חייו, אף שיש לו ידע מקצועי עשיר. לפעמים גם החברה עצמה לוחצת על המתכנת שיהיה ראש צוות או קבוצה כדי שיעביר מהידע והניסיון שלו למתכנתים צעירים, כך שלעתים גם המערכת לא נותנת להם לדרוך במקום".



4. הסטארט-אפ: פיקסקאוט



שנת הקמה: 2002



תחום פעילות: מעקב אחר הפרת זכויות יוצרים באינטרנט



מספר עובדים: 60



הגיל הממוצע: 31



העובד הכי מבוגר: 48



העובד הכי צעיר: 23



עובדים מעל גיל 45: 5



"העובדים אצלנו התבגרו ככל שהסטארט-אפ התקדם", אומר אופיר גוטלזון, מנכ"ל החברה ואחד מיזמיה. "רק לפני כמה שנים העובדים שלנו היו ?ילדים', ולאחרונה פתאום מצאנו את עצמנו עושים יום כיף לילדי העובדים".



גוטלזון מאמין שמספרם הנמוך של העובדים בני ה-45 ויותר בפיקסקאוט, ובענף הסטארט-אפים בכלל, נובע מהעובדה הפשוטה שעובדי היי-טק רבים לא רוצים לעבוד בתחום המטורף הזה, ומעדיפים חברות שאורח החיים שלהן אינטנסיבי פחות - למשל חברות היי-טק גדולות או מרכזי מחקר ופיתוח.



5. הסטארט-אפ: אורי



שנת הקמה: 2007



תחום פעילות: פיתוח טכנולוגיה המסייעת להפחית את עלויות הייצור של תאורת led



מספר עובדים: 35



הגיל הממוצע: 42.5



העובד הכי מבוגר: 58



העובד הכי צעיר: 29



עובדים מעל גיל 45: 10



ערן פיין, היזם והמנכ"ל של אורי, מסביר כי בשונה מסטארט-אפים אחרים, החברה שלו מעסיקה לא מעט מבוגרים - מאחר שהמוצר שלה דורש מומחיות ייצור מורכבת. "אנחנו פועלים בשוק בינלאומי, ולכן לניסיון של העובדים בשוק כזה יש חשיבות", הוא אומר.



ואולם פיין מאמין שעובדים מבוגרים לא מתאימים לחברות סטארט-אפ צעירות מאוד. "אדם מבוגר לא יתאים לחברת אינטרנט שכמה יזמים הקימו זה עתה וחיים בה על פיצות. זה לא סוג עבודה שמתאים לבעלי משפחה. אבל אין סיבה שעובד לא ישתלב ויתבגר בחברת סטארט-אפ מבוססת, שיש לה כסף".



6. הסטארט-אפ: קלריזן



שנת הקמה: 2006



תחום פעילות: פלטפורמה לניהול פרויקטים במודל saas



מספר עובדים: 50



הגיל הממוצע: כ-30



העובד הכי מבוגר: 59



העובד הכי צעיר: 26



עובדים מעל גיל 45: 2



אבינועם נובוגרוצקי, היזם והמנכ"ל של חברת קלריזן, מאמין שהסטארט-אפים נועדו יותר לצעירים, הנדרשים להתמודד עם הטכנולוגיות שמשתנות בקצב מסחרר.



"אם מדובר במישהו מוכשר מאוד שיש לו מוטיבציה ומחויבות ארגונית, והוא מסוגל להתעדכן בחידושים הטכנולוגיים, אני לא רואה בעיה בהעסקת מבוגרים", הוא מסביר. "אנשים צעירים הם בעלי נגישות רבה יותר למידע על טכנולוגיות חדשות".



7. הסטארט-אפ: ג'יני



שנת הקמה: 2007



תחום פעילות: חיזוי טעם אישי של צופי טלוויזיה



מספר עובדים: 20



הגיל הממוצע: 35



העובד הכי מבוגר: 59



העובד הכי צעיר: 27



עובדים מעל גיל 45: 3



ליוסי גליק, היזם והמנכ"ל של חברת ג'יני, יש הסבר נוסף לאי שילובם של עובדים מבוגרים יחסית בתעשיית הסטארט-אפ, מכיוון קצת אחר - הגשמה עצמית.



"לא שמעתי על עובדים רבים שרוצים להתעסק כל חייהם רק בפיתוח קוד תוכנה", הוא מסביר. "אנשים מעוניינים להחליף תפקידים ולעבור לנהל - ובסטארט-אפים אין הרבה תפקידי ניהול".



עם זאת, לדברי גליק, אין אמת בטענה שככל שעובד מתבגר - כך דועך והולך הלהט שלו, הנדרש לחברה צעירה. "אומרים שחדשנות מגיעה מצעירים; בעיני זה לא נכון", הוא קובע. "חדשנות מגיעה מהאישיות של האדם, ואינה פונקציה של גיל. אני לא חושב שיצירתיות דועכת עם הגיל. תראו את סטיב ג'ובס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully