וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו מחפשים גורואים טכנולוגיים"

מאת חיים ביאור

17.9.2010 / 7:07

בחברות ההיי-טק שהוקמו בישראל בשנות ה-60 גדל דור של מהנדסים שלא מחפשים את הג'וב הבא ? בניגוד לחברות הצעירות, יש בהן ביקוש לבעלי ניסיון שמתמצאים בשפות התכנות הישנות ? למרות זאת, הפיטורים בעת המשבר וגיוס נרחב של צעירים הביאו לכך שהגיל הממוצע בהן נמוך



>> הרבה לפני שמלים כמו "היי-טק", "מייל" ו"אינטרנט" נהפכו לנחלתם של רבים, פעלו בישראל כמה חברות היי-טק גדולות. כמו כל עסק גם חברות אלה, שקמו בשנות ה-60, ה-70 וה-80, ידעו עליות ומורדות - ואף שכמה מהן חוו גלי פיטורים, הן נחשבו מעוז של יציבות תעסוקתית בתעשיית ההיי-טק התזזיתית.



לכאורה, אין שום סיבה שעובדים בחברות ההיי-טק הוותיקות בישראל - כמו יבמ, אלישרא, תדיראן, אינטל (שהיא המעסיק הפרטי הגדול בישראל) או - eci לא יוכלו להתבגר במקום עבודתם ולצאת לפנסיה בגיל המתוכנן. חברות אלה היו ונשארו בית-גידול לדור שלם של מהנדסים, שלא בהכרח ראו במקום עבודתם מקפצה למקום העבודה הבא - אלא מקום שבו יישארו לעבוד שנים רבות.

העובדה שבכמה מחברות אלה - למשל אלישרא, תדיראן, אל אופ ו-eci - יש הסכמי העסקה קיבוציים, ועדי עובדים (לצד חוזים אישיים לעובדים הבכירים או לטאלנטים שקשה לגייס) והסדרי פיצויים גבוהים לעת פרישה, תורמת אף היא לתחושת היציבות התעסוקתית של העובדים. זאת אף שלעתים מדובר בתחושה מוטעית.



גם אופי הפעילות של אותן חברות ותיקות תורם ליציבות התעסוקתית בהן. "חברות ההיי-טק הוותיקות הן הגדולות ביותר הפועלות כיום בענף, ועם לקוחותיהן נמנים מוסדות הממשלה והגופים הפיננסיים הגדולים כמו הבנקים וחברות הביטוח", אומר בצלאל גרינברג, ממקימי התאחדות עובדי תעשיות העילית. לדבריו, הפרויקטים הנדרשים עבור לקוחות אלה הם לרוב ארוכי טווח, ולכן יש צורך בעובדים יציבים שאינם נוטים להתניידות גבוהה בין מקומות העבודה. "ניידות גבוהה של עובדים פוגעת ביכולת לסיים את הפרויקט בזמן, בתדמית המקצועית של החברה וביכולתה לזכות בפרויקטים נוספים", הוא מסביר. "הדבר עולה לחברה כסף, בשל הצורך לאתר עובד חדש ולהכשירו, וגוזל זמן, מה שמעכב את סיום הפרויקט".



לדברי גרינברג, סיבה נוספת לכך שבחברות הוותיקות יש יותר עובדים מבוגרים (בני 40+) היא ששפות התכנות שבהן משתמשים בפרויקטים שלהן ישנות יחסית, והעובדים הצעירים אינם מכירים אותן. לפיכך, נדרשים עובדים שמכירים את שפות התכנות האלה - והם בעיקר עובדים מבוגרים.



תדמית של אנשים שחוקים



ובכל זאת, גם בכמה מחברות ההיי-טק הוותיקות הגיל הממוצע של העובדים לא גבוה באופן מיוחד בהשוואה לשאר התעשייה - ונע סביב 38.



מדוע? בכירים בענף מסכימים, שלא לציטוט, כי רבים מהעובדים שפוטרו בגלי הפיטורים שביצעו חברות ההיי-טק בעת המשבר הכלכלי האחרון, של 2008-2009, היו מבוגרים. לדבריהם, התדמית שדבקה בעובדים בני 40+ היא של אנשים שחוקים, המתקשים לאמץ את הטכנולוגיות החדשות ואינם מסוגלים לעבוד בסביבה הצעירה. החברות גם ניצלו את המשבר כדי לצמצם עלויות שכר, שהדרך היעילה לכך מבחינתן היתה לפטר מבוגרים.



בנוסף, הענף קלט עובדים צעירים רבים. "ב-25 השנים האחרונות התבגר ענף ההיי-טק, מבחינת חתך הגיל של עובדיו - אך ממש במעט, מכיוון שהוא ממשיך לקלוט צעירים, בעוד שכמעט כל העובדים המבוגרים אינם ממתינים עד גיל הפנסיה הרשמי, 67, כדי לפרוש" - אומר עדי בילדנר, סמנכ"ל משאבי אנוש ב-eci, אחת מחברות ההיי-טק הראשונות בישראל, שהוקמה ב-61'.



לדברי בילדנר, התחלופה הגבוהה יחסית של עובדים בחברות היי-טק, לעומת ענפי המשק האחרים, היא זו שמבטיחה את האופי הדינמי והתוסס שלהן. "התחלופה הגבוהה נובעת מהעובדה שהענף הוא לא 'הסתדרותי', והעובדים בו אינם חשים מחויבות גבוהה להישאר אצל אותו מעסיק, אלא מחפשים כל הזמן ריגושים חדשים", אומר בילדנר. "ענף ההיי-טק כמעט שלא מתבגר - מה שמשתנה הוא הניסיון שנרכש".



הגיל ההמוצע של העובדים ב-eci, לדברי בילדנר, הוא 38 - בעוד שהעובדים הנקלטים הם בני 33 בממוצע. "הגיל הממוצע בחברה ירד, בשל גלי פרישה של 600 עובדים ותיקים שהחברה יזמה בשנתיים-שלוש האחרונות", הוא מסביר. לטענתו, העובדים המבוגרים ב-eci עוסקים בעיקר בתחום הפיתוח הטכנולוגי, התמיכה ובתחזוקת מחשבים, וכן מאיישים את דרגי הניהול.



אינטל: המשבר לא השפיע



אלונה אייל-פריד, מ"מ מנהלת משאבי אנוש באינטל ישראל, טוענת כי למשבר הכלכלי האחרון לא היתה השפעה על גיל העובדים בחברה - פשוט מפני שהחברה לא פיטרה בתקופה זו. "הגיל הממוצע באינטל עלה בשנתיים האחרונות בכשנתיים", אומרת אייל-פריד. "זו לא עלייה מאסיבית, כי אנו מגייסים עובדים חדשים כל הזמן - ובמקביל לא מרבים לפטר. אפילו בשני המשברים הגדולים של ענף ההיי-טק, ב-2001 וב-2008-2009, לא פיטרנו".



הגיל הממוצע של עובדי אינטל הוא 37-38. הנתון לא כולל כ-1,000 סטודנטים המועסקים בחברה (לא כולם במשרה מלאה) הנחשבים מקור הגיוס המרכזי של אינטל והעתודה של הדור הבא. כמחצית מהסטודנטים נשארים לעבוד בחברה.



לדברי אייל-פריד, ככל שחברת ההיי-טק קיימת שנים רבות יותר, הגיל הממוצע של עובדיה עולה. היא מסבירה כי יש לכך השלכות מבחינת עלויות השכר והתנאים הנלווים - שנעשים יקרים יותר ככל שהעובדים מתבגרים.



באינטל אומרים כי גם גיל העובדים המגויסים גבוה יחסית - ונע סביב 35. "נכון, זה גיל מעט גבוה בתחום, וזה נובע מכך שאנו מחפשים עובדים בעלי ניסיון משמעותי", אומרת אייל-פריד. "מנגד, אנו קולטים גם לא מעט סטודנטים. בשנה האחרונה 10% מהגיוסים לחברה היה של עובדים בני 40 ויותר; הגיל של כמה מהם הוא יותר מ-50".



לדברי אייל-פריד, אינטל מעודדת התבגרות בתוך הארגון, בכך שהיא מאותתת לעובדים שהיא מעוניינת כי יישארו ולא יעזבו. איך? "יש הטבות לטווח ארוך, כמו חבילת מניות שגדלה והולכת משנה לשנה", היא מספרת. "ככל שנשארים יותר, המענקים מצטברים ויש 'שי ותק': פעם בחמש שנים עובדים מקבלים מתנה כמו שעון יד או תיק עור".



האם עובדים מבוגרים ממלאים תפקידים ספציפיים באינטל? אייל-פריד משיבה על כך בשלילה. "מבוגר עשוי לאייש כל תפקיד. יחד עם זאת, ככל שתפקיד מסוים דורש ניסיון רב יותר, אנו זקוקים למספר גדול יותר של עובדים מבוגרים, למשל לתפקידים טכנולוגיים להם אנו מחפשים גורואים טכנולוגיים או לתפקידים ניהוליים בהם הניסיון הקודם הוא יתרון".



יבמ: לא נשארים עד הפנסיה



אורית הרשקוביץ, סמנכ"לית משאבי אנוש ביבמ (החברה הבינלאומית הוקמה לפני 60 שנה), אינה מוכנה לומר בדיוק מהו הגיל הממוצע של העובדים בחברה, אלא רק שהוא "גבוה מ-34". לדבריה, אחרי תקופה ארוכה של עלייה מתונה בגיל המועסקים, בשנתיים האחרונות חלה הצערה של גיל המועסקים בחברה. זאת, מכיוון שהחברה רכשה תשע חברות, ברובן סטארט-אפים שהגיל הממוצע של עובדיהם הוא 26-27. "כיום, לאחר המשברים שחווה הענף, גם חברות הסטארט-אפ מבינות שדרושים להן עובדים עם ניסיון ולא רק כאלה שזה עתה השתחררו מצה"ל", היא טוענת.



לדברי הרשקוביץ, גם ביבמ קשה למצוא עובדים המבקשים להישאר בחברה עד גיל הפנסיה. "מדובר באנשים שצברו מספיק נכסים, כספים וזכויות פנסיה, כדי להרשות לעצמם לפרוש לפני גיל הפרישה הרשמי. רבים מהם לוקחים פסק זמן של שנתיים כדי 'לעשות חיים' (טיול בחו"ל, למשל) ולאחר מכן מחפשים עבודה בחברות אחרות, או פותחים עסק עצמאי".



הרשקוביץ אומרת כי קרה שלפרויקטים ספציפייים, שנועדו לתת מענה ללקוח בתחום החומרה, התוכנה והשירותים, גויסו עובדים שכמעט חצו את גיל 60, מכיוון שהחברה חיפשה במקרים אלה עובדים בעלי ניסיון בתוכנה וגם וחומרה.



יעל תוכנה: עלייה קלה בגיל העובדים



ביעל תוכנה, אחד מבתי התוכנה הגדולים והוותיקים בענף, חלה עלייה מתונה בגיל הממוצע של העובדים, אחרי שבאמצע שנות ה-90 נקלטה מאסה של עובדים בשנות ה-20 לחייהם, בוגרי אוניברסיטאות ומכללות.



"הגיל הממוצע של עובדינו הוא 36-39 מכיוון שאותם צעירים שקלטנו אז ונשארו בחברה, מתקרבים כעת לגיל 40", אומר נתי אברהמי, מנכ"ל יעל תוכנה. "בנוסף לכך, קלטנו עולים חדשים מרוסיה, רבים מהם בשנות ה-40 לחייהם, וכן בוגרי קורסי הסבה לאקדמאים, שאף הם מבוגרים יחסית".



לדבריו, בשנות ה-90, עובד בן 40 נחשב הזקן שבחבורה ביעל תוכנה, בעוד שכיום, בני 45-50 הם מחזה נפוץ. "יש לנו גם כמה עובדים בני 60", אומר אברהמי. "בשבוע שעבר ערכנו מסיבת פרידה למנהל פרויקטים שלנו שפרש מהחברה בגיל הפנסיה הרשמי - 67 - והוא לא הראשון. בשנים האחרונות פרשו מהחברה 10 עובדים בגיל 67, אחרי שעבדו אצלנו בין 15 ל-30 שנים. הם היו בין הטובים שבעובדינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully