וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני יכול להמשיך בהוראה בגלל הפנסיה הצבאית"

אורה קורן

17.9.2010 / 7:07

דבר העובד




עמירם דגן (56), נשוי + 3, אלפי מנשה



>> אל"מ (מיל.) עמירם דגן מתאים לתיאוריה שלפיה פורשי צה"ל נקלטים בעבודה השלישית שהם מתנסים בה.



דגן פרש מהצבא ב-1999 בגיל 45 וכיום הוא מועסק כמורה לפיסיקה בבית הספר הדרים בהוד השרון וכיועץ בשכר למשרד הביטחון בנושא מטוסים ללא טייס (מל"טים).



"כל שנותי הייתי מהנדס בחיל האוויר ועסקתי בפרויקטים של פיתוח והצטיידות במערכות לחימה, כולל מחקר ופיתוח בישראל ובארה"ב", סיפר. מיד עם פרישתו החל לעבוד בחברת נייס מערכות בתפקיד פיתוח ומהר מאוד נעשה סמנכ"ל שירות לקוחות. למרות הקידום המהיר הוא החליט לפרוש לאחר שנה.



"זה היה בשיא הבועה. מה שראיתי נראה לי לא טבעי, גם אם לא ידעתי לקרוא לזה בועה. בנוסף, היו לי קשיי הסתגלות בתרבות ארגונית אחרת לגמרי", אומר דגן. לאחר נייס נקלט באלביט מערכות, שם עבד שמונה שנים, מהן חמש כמנכ"ל החברה הבת חץ הכסף המפתחת ומייצרת מל"טים, ולאחר מכן כסמנכ"ל בחברה בת אחרת, אלישרא.



"פרשתי ב-2008 בגלל תחושה שהדרך כבר לא מעניינת. זה עוד פרויקט ועוד עסקה ועוד רבעון ועוד שנה. חיפשתי משמעות חדשה, משהו ערכי של נתינה, אולי היפוכו של היצוא הביטחוני. אולי איזשהו תיקון", אמר. ההכשרה להוראה נמשכה שנה ולאחריה החל דגן ללמד פיסיקה במשרה חלקית לגילי 16-15. השנה כבר הוסיף שעות הוראה. דגן מבין את אנשי ההיי-טק הפורשים מההוראה לאחר ניסיון קצר לנוכח השכר הזעום והבעיות מול הממסד החינוכי. "אני יכול להבין את האכזבה שלהם. אני יכול להרשות לעצמי להמשיך, כי יש לי פנסיה צבאית. שכר המורים כלל לא מכבד את המקצוע. קשה לפרנס משפחה מהשכר של המשרה וצריך לדעת לעמוד מול ילדים בגיל העשרה".



המעבר מהתחום הצבאי היה כרוך בשינוי תפישתי עמוק. לדבריו, בהיררכיה הצבאית הדרגות מדברות ויש סדר מוגדר בקבלת החלטות. בעולם העסקי הכל נמדד במונחים כספיים. "בחיל אוויר ברור לך שאתה חלק ממשהו גדול שיביא ביטחון למדינה. מחפשים לחסוך כסף, אבל זו כלכלה בצד של ההוצאה, לא בצד של ההכנסה. גוף מתוקצב צריך להוציא את התקציב בצורה מושכלת אך לא צריך להביא את הכסף. זה הבדל גדול מאוד", אמר.



המסקנה וההמלצה של דגן לקצין או נגד איש קבע היא לנסות להשתלב בגופים עם תרבות ארגונית, בעלי מאפיינים דומים למקום שממנו באו. "אם היה איש לוגיסטיקה, שיעבוד ברשת מוסכים או בחברת חשמל. אם היה מהנדס שעסק בפיתוח, יש לו סיכוי להשתלב בתעשיות הביטחוניות. למעסיק הייתי מציע להשתדל להתאים את רמת הציפיות מול הפורש כבר בשלב הגיוס, ולהצמיד לו מדריך שילווה אותו בקליטה בשבועות הראשונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully