וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפעמים כדאי ללכת אחורה כדי להתקדם"

מאת עידו סולומון

17.9.2010 / 7:07

שלושה מנכ"לים של חברות היי-טק התכנסו כדי לדבר על הסיכוי של עובדיהם להתבגר בחברה - והסכימו על דבר אחד: קשה מאוד להעסיק מבוגרים בתחום פיתוח התוכנה ? ההמלצות: לנהל קריירה בשלב מוקדם, ולא לפחד לעשות צעד אחורה לתפקידים זוטרים



>> הקושי הגדול ביותר של עובדים להתבגר בהיי-טק הוא בתחום פיתוח התוכנה - זו המסקנה העיקרית העולה מפאנל בהשתתפות שלושה מנכ"לי חברות היי-טק: חגי בראל, מנכ"ל אורקה (39); רוני חיים, מנכ"ל זלנגו (50); ושלמה מתתיהו, מנכ"ל לוג'יטק (48).

"עובדי הפיתוח נשחקים עם הזמן, ולכן בשלב מסוים בחייהם נוצרת להם בעיה", אומר בראל. "אם התחלת כמתכנת, סביר להניח שלא תפרוש מתכנת. קשה לכתוב קוד במשך 30 שנה - זאת עבודה שחורה ושוחקת. רוב העובדים נפלטים מהתפקיד הזה, שיעור קטן משתלב בתפקידי ניהול, אחרים זזים ימינה ושמאלה לתחומי השיווק והמכירות, ושיעור מסוים, גבוה יחסית לענפים אחרים, מחליט לעזוב את ההיי-טק ולפנות לתחומים אחרים - בין אם כשכירים או כעצמאים".



מתתיהו מנסה להמחיש את העניין דווקא באמצעות השוואה לתחום התעשיות המסורתיות: "עובדי הפיתוח פועלי הבניין של פעם. הם עושים את העבודה הסיזיפית, ולכן קשה להם מאוד לשמר יכולות לאורך זמן". ובחזרה לימינו, טוען מתתיהו כי "מתכנתים ללא יכולות ניהוליות יתקשו להגיע לפנסיה".



באחרונה גייס מתתיהו לשורותיו מהנדס אלקטרוניקה כבן 50 שהחליט לפרוש מהתעשייה - אך לאחר כמה שנות עצמאות כפרילנסר חיפש את דרכו בחזרה למשרת שכיר בהיי-טק. "הוא ניסה להשתלב בתפקיד פיתוח, וזה לא הסתדר", מעיד מתתיהו. "הוא לא השתלב באווירה של החברה - והתקשה לעמוד ביעדים, להתמודד עם אתגרים ולהפגין חדשנות. היה לו קשה, לא היה לו מספיק דרייב. במידה מסוימת הוא שרוף".



חיים: "גם אם מבחינת התנאים האובייקטיביים אין לעובד המבוגר טענות - הוא מקבל שכר סביר, ואין לו בעיה של אגו או שאיפות לתפקיד אחר - עולה השאלה אם הוא יכול לעשות את העבודה באותה מידה של מהירות וכישרון כמו עובדים צעירים ממנו. באופן עקרוני, אם יש רצון ואופי חזק, לא צריכה להיות בעיה. ואולם בפועל, לא ראיתי מועמדים מתאימים בגיל הזה".



אנשי הפיתוח בני ה-45+ שבכל זאת שורדים בענף נהנים אמנם מתנאי העבודה המפנקים של ההיי-טק (רכב חברה, ארוחות צהריים מסובסדות ומשכורות נאות) - אך פרט לשחיקה המקצועית עליהם להתמודד גם עם סביבת עבודה צעירה, שבה הגיל הממוצע הוא סביב 30.



לדברי בראל, כשעובד מבוגר אינו מצליח להתקדם ולבסס לעצמו מעמד של מנהל או מומחה מקצועי - התסכול שלו הוא רק עניין של זמן. "פתאום הוא שם לב שהמנהלים סביבו הולכים ונעשים צעירים יותר, עד שהדברים מגיעים לכך שגם בינו לבין סמנכ"לי החברה מפרידים כמה עשורים", אומר בראל. "שאר חבריו, שהתחילו אתו באותה נקודת זינוק, נמצאים בתפקידים שמבחינתו הם אקזוטיים יותר, למשל אנשי מכירות שמבלים חלק ניכר מזמנם בחו"ל. רק טבעי שעובד כזה לא ימצא את עצמו בחברה ולא יהיה מסופק".



אילו פתרונות עומדים בפני אנשי הפיתוח? משתתפי הפאנל מצביעים על שלושה כיוונים.



1. לתכנן קריירה



שלושת המנהלים מסכימים כי יש לאתר יעדים להמשך הקריירה בשלב מוקדם יחסית. הם מסמנים את תחומי השיווק והמכירות כאגפים בתעשייה שבהם יש ביקוש לעובדים מבוגרים ובעלי ניסיון. לדברי המנכ"לים, גם החיכוך המתמיד עם התעשייה העולמית יכול לפתוח דלתות.



"אנשי פיתוח צריכים לבנות קריירה החל בשלבים הראשונים שלהם בשוק העבודה", אומר בראל. "הם חייבים להבין שאם הם רוצים לצאת לפנסיה בתעשייה, אסור להם לעמוד במקום אחד. עליהם לנצל הזדמנויות - גם אם לפעמים זה אומר ללכת אחורה מבחינת התפקיד, האחריות והמשכורת - כדי להתקדם בטווח הארוך. בחלק מהתפקידים יש תאריך פקיעת תוקף. לפעמים צריך אומץ וראייה לטווח רחוק כדי לעשות צעד אחורה - שיביא להתקדמות. בסוף זה משתלם".



חיים נותן דוגמה מניסיונו האישי: "כחלק מניהול הקריירה שלי חשבתי תמיד חמש שנים קדימה. אני מהנדס בהכשרתי, אבל עשיתי עוד שני תארים תוך כדי העבודה וגידול הילדים. הלכתי לכיוונים האלה כי הבנתי שכך אני יכול להגשים את רצונותי. מי שלא ינהל את הקריירה שלו ויהיה פסיבי, יכול להיות שיצליח - אבל סביר יותר להניח שלא".



2. להתרחק מסטארט-אפים



ניהול קריירה משמעו גם חשיבה כוללת על אופיו של מקום העבודה. "באחרונה היתה לי שיחה עם בחור בן 25 שעובד בחברה כבר ארבע שנים", מספר מתתיהו. "אמרתי לו שהוא צריך לחשוב קדימה ולבנות לעצמו מסלול בתוך החברה בתפקידים אחרים - מנהל פרויקט או ראש צוות - אחרת תהיה לו בעיה".



ואולם יש כאלה שבעבורם מסלול קידום בתוך חברת סטארט-אפ קטנה אינו מומלץ. "יש עובדים שאי אפשר להציע להם את זה", אומר מתתיהו. "להם כדאי להשתלב בארגונים גדולים, שבהם העבודה רגועה יותר - ויש מקום גם לבינוניים".



3. לעבור לחו"ל



פתרון אפשרי נוסף, לדברי המנכ"לים, הוא לחפש אפיקי תעסוקה מחוץ לגבולות ישראל. "בארה"ב, הרבה אנשי פיתוח מבוגרים מתפקדים כמומחים שאינם מנהלים - והם מתוגמלים לא פחות טוב", אומר חיים. "אמנם קשה יותר לקום ולעזוב בגיל מתקדם, אבל תמיד יהיו ארגונים שיידעו להעריך מומחה טכני טוב - בישראל ובחו"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully