וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי חושש לטפל בהטבות המס בפריפריה?

מוטי בסוק

17.9.2010 / 9:01

בג"ץ הורה לשנות את הטבות המס של תושבי 167 יישובים יהודיים, אך נראה שאין בדרג הפוליטי באוצר מי שמוכן להיות האיש הרע. "מדובר בתפוח אדמה לוהט שחוששים לטפל בו"

רשות המסים מעניקה הטבות במס הכנסה לתושבי 167 יישובים יהודיים, בעיקר בפריפריה, בסכום של כ-750 מיליון שקל בשנה. הזיכוי במס הוא של 13%-25% עד תקרה מסוימת.

בעקבות החלטת בג"ץ משלשום לבטל או לתקן את החוק הנוכחי, בטענה כי ביצועו מפלה מאחר שההטבה ניתנת ללא קריטריונים קבועים, אמרו אתמול בכירים באוצר: "מדובר בתפוח אדמה לוהט שהדרג הפוליטי באוצר חשש וחושש לטפל בו". הטבות המס שרשות המסים מעניקה לתושבים בפריפריה נחשבות משמעותיות. תחילה ניתנו רק ליישובי הגבול ובהמשך גם להתנחלויות. ב-2005 הן הורחבו ונוספו שורה של יישובים, כולל יישובים שלראשי המועצה שלהם היה כוח במוסדות השלטון.

מההטבה הגבוהה ביותר נהנים תושבי קרית שמונה, 25%, על הכנסה של עד 205,080 שקל בשנה. כלומר גובה המס שתושבי קרית שמונה משלמים נמוך ב-25% מהמס שמשלמים תושבים בירושלים או בתל אביב עבור הכנסה זהה. בחוק מופיעה רשימה ארוכה של יישובים והההטבה שלה הם זכאים.

העתירות לבג"ץ נגד אפליית יישובים ערביים בהטבות במס הוגשו ב-2002-2007. בית המשפט פסק בנושא כמה פעמים, האחרונה שבהן שלשום. במסמך של רשות המסים שחובר ב-2008 כתגובה לשופטי בג"ץ בהחלטה קודמת נכתב מפורשות: "לא קיימים קריטריונים ברורים ואחידים שלפיהם נקבעת הזכאות של יישוב זה או אחר להטבות. רשימת היישובים נקבעה בשיטה של טלאי על טלאי. לגבי חלק מהיישובים שנמצאים בה אפשר לתמוה כיצד הגיעו לשם".

ברשות המסים נעשה אז מאמץ לקבוע רשימת יישובים זכאים לפי קריטריונים קבועים. באוצר טוענים כי שר האוצר דאז, רוני בר-און, ניסה לפתור את הבעיה, אך ראשי יישובים הפעילו לחצים כבדים כדי להצטרף לרשימה ואחרים הפעילו לחצים כדי לא לצאת ממנה. בסופו של דבר בר-און לא קיבל החלטה. תפוח האדמה הלוהט הועבר ליורשו של בר-און, יובל שטייניץ.

פקידים בכירים באוצר אומרים, "מדובר בסוגיה כלכלית-חברתית בעלת היבטיים פוליטיים. אם האוצר לא יהיה מסוגל לקבוע קריטריונים מובהקים ורשימת יישובים חדשה, כולל ערביים, דרוזיים ובדוויים, הזכאים להטבות, העליון יעשה זאת במקומו. צריך לקחת את סל הטבות עצמו, כ-750 מיליון שקל בשנה, ולחלק אותו בצורה הוגנת יותר, לפי קריטריונים שקופים. ברור כי אם מספר הזכאים יגדל, כל אחד יקבל הטבה מצומצמת יותר".

בכירים באוצר אמרו אתמול: "לא נשאיר את ההחלטה הסופית על הקריטריונים לעליון. דיונים מתקיימים כעת בצוותי ההכרעה. הכרעה תתקבל תוך 30 יום, אחרי שתתקיים התייעצות ושיחה יסודית ומסכמת עם ראש הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully