וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירלנד מכחישה דיווח כי ביקשה סיוע מקרן המטבע הבינלאומית

רויטרס

18.9.2010 / 18:34

הדיווח התבסס על דו"ח של אנליסטים מברקליס קפיטל; בורסת דבלין ירדה ב-1.6% ביום שישי



משרד האוצר של אירלנד וקרן המטבע הבינלאומית (imf) ניסו להרגיע את השווקים ביום שישי, לאחר שדיווחים בעיתונות האירית על בקשת חילוץ מה-imf עוררו חששות בקרב המשקיעים ושלחו את בורסות אירופה לירידות שערים.



בורסת דבלין ירדה ב-1.6% ביום שישי, בהובלת ירידות חדות במניות הבנקים, ועלות הביטוח נגד חדלות פירעון של אג"ח ממשלתיות של אירלנד עלתה לשיא, לאחר שהעיתון "אייריש אינדיפנדנט" דיווח כי אירלנד קרובה מאוד לבקש סיוע פיננסי מקרן המטבע הבינ"ל (imf) והאיחוד האירופי.



הדיווח התבסס על דו"ח אנליסטים של ברקליס קפיטל בו נאמר כי מצב הנזילות של ממשלת אירלנד יציב בשלב זה, אולם הזהיר כי הפסדים לא צפויים במגזר הבנקאי במדינה או הרעה בתנאים הכלכליים באירלנד עלולה לחייב את הממשלה לבקש סיוע חיצוני.



ואולם בקרן המטבע ובמשרד האוצר של אירלנד ניסו להרגיע את החששות. נציגי ה-imf אמרו לרויטרס כי הקרן לא רואה צורך בסיוע פיננסי לאירלנד, וכי היא משבחת את מאמציה של ממשלת אירלנד לעודד את המערכת הבנקאית שלה. משרד האוצר של אירלנד הכחיש את הדיווח ב"אייריש אינדיפנדנט". "אין שום אמת בשמועה הנוגעת לסיוע חיצוני. היא מבוססת על פרשנות מקומית שגויה של דו"ח מחקר", אמר דובר המשרד.



עם זאת, בעקבות הדיווחים, ניסו אנליסטים להרגיע את החששות. "הדו"ח של ברקליס היה הרבה יותר מתון מכפי שהשתקף בדיווח בעיתון", אמרה הכלכלנית הבכירה של אלייד אייריש בנקס, ג'רלדין קונקאו. "השווקים מאוד עצבניים בשלב זה".



"הדו"ח של ברקליס היה הרבה יותר מתון מכפי שהשתקף בדיווח בעיתון", אמרה הכלכלנית הבכירה של אלייד אייריש בנקס, ג'רלדין קונקאו. "השווקים מאוד עצבניים בשלב זה".



השילוב של חילוץ יקר של הבנקים, הצמיחה אנמית והגירעון הגדול ביותר באיחוד האירופי, עוררו חששות ממשבר חוב חמור באירלנד, ושר האוצר, בריאן לניהן, נמצא תחת לחץ להגביר את המאמצים לשיפור מצבה של המערכת הפיננסית. מוקדם יותר השבוע, אמר לניהן כי יש לצמצם את הגירעון התקציבי לפחות ב-3 מיליארד יורו עד 2011, אך עמיתיו לקואליציה, מטעם המפלגה הירוקה, מעוניינים כי זה יהיה הסכום המקסימלי שיקוצץ. לממשלה יש רוב דחוק בפרלמנט, והיא עשויה להתקשות באישור אמצעי צנע נוספים.



אנליסטים צופים כי הגירעון התקציבי של אירלנד, אשר ב-2009 היה 14.3% מהתמ"ג - הגבוה מבין מדינות גוש היורו – עלול להגיע לשיעור של 25% מהתמ"ג, בשל הוצאות חד פעמיות הקשורות לחילוץ הבנקים. בשנה הבאה, צפוי הגירעון להגיע ל-10% מהתמ"ג – עדיין יותר מפי שלושה מהתקרה המותרת באיחוד האירופי, של 3%, לפי תחזיות אנליסטים.



בעקבות הדיווחים ננעלה בורסת דבלין ביום שישי בירידה של 1.6%, לאחר שמוקדם יותר נפלה ב-2%. מגמה שלילית נרשמה במגזר הבנקאי באירופה כולה בהובלת מניות הבנקים של אירלנד. אלייד אייריש בנקס נפל ב-11%; בנק אוף איירלנד ירד ב-7%.



עלות הביטוח נגד חדלות פירעון של אג"ח ממשלתיות של אירלנד לחמש שנים עלתה ביום שישי ב-0.38% לשיא של 4.25%, לפי נתוני מרקיט. התשואה על האג"ח הממשלתיות של אירלנד ל-10 שנים עלתה ל-6.5%, והזניקה את המרווח בינה לבין התשואה על האג"ח הגרמניות ל-10 שנים לשיא של 4.10%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully