וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליטיגטורים האזרחיים שמככבים בבית המשפט העליון

מאת עידו באום

19.9.2010 / 6:57

מיהם עורכי הדין האזרחיים הבולטים ביותר בבית המשפט העליון? בדיקת TheMarker והמאגר המשפטי נבו ממפה את עורכי הדין שהרבו להופיע בפסקי דין ובהחלטות של העליון בשלוש השנים האחרונות. התוצאה היא מפגן כוח של הגופים החזקים במשק - ושל אלה שמייצגים אותם



>> פסגת שאיפותיו של עורך דין העוסק בליטיגציה אזרחית היא להופיע בפני בית המשפט העליון. זו התיאוריה. בפועל, בית המשפט העליון בישראל עמוס בתיקים אולי יותר מכל ערכאה עליונה אחרת בעולם ומכלה את זמנו בתיקים בלתי עקרוניים כך שסכסוכים אזרחיים שאמורים להיות מטופלים על ידו נסחבים זמן רב. הליטיגטורים האזרחיים המובילים מעדיפים לא פעם להתפשר, או לפנות לבוררים שיכריעו בסכסוך במהירות.

מי כן מנהל תיקים אזרחיים בבית המשפט העליון? גופים כלכליים חזקים כמו חברות ביטוח ובנקים המעוניינים להתדיין עד תום כדי לקבל הכרעות משפטיות לטובתם ואשר לא אכפת להם להתיש את המתדיין מולם בערעורים והליכים אינסופיים.



themarker בשיתוף מאגר פסקי הדין המשפטי נבו מיפה את עורכי הדין הבולטים ביותר בתחום האזרחי בבית המשפט העליון. הדירוג שלפניכם משקף את מספר פסקי הדין וההחלטות המהותיות שבהם הופיעו עורכי הדין שברשימה בשלוש השנים האחרונות.



כבר ברפרוף ראשוני ניתן לראות כי כל עורכי הדין המופיעים כאן הם מהטובים בתחומם. רובם המכריע עוסק דרך קבע בליטיגציה בתחום האזרחי. נדגיש כי הדירוג שלהלן אינו משקף איכות משפטית אלא התמחות - עורכי הדין המופיעים ברשימה הם שחקנים חוזרים בבית המשפט העליון בפרט ובתחום הליטיגציה בכלל. לא בדקנו כמה מהם ניצחו או הפסידו בתיקים שבהם הופיעו. עצם הופעתם ברשימה זו מעידה כי לקוחותיהם סומכים עליהם כי ייצגו אותם כהלכה בערכאה הגבוהה ביותר של מערכת המשפט הישראלית. חילקנו את הרשימה לשלוש קבוצות דירוג לפי תדירות המופעים של עורכי הדין בהחלטות של העליון. בקבוצה הראשונה עורכי דין עם יותר מעשר החלטות על שמם, בשנייה עורכי דין עם חמש עד עשר החלטות, ובשלישית - עורכי דין בולטים עם פחות החלטות מכך.



הקבוצה הראשונה: החזקים והבולטים ביותר



בעשיריית עורכי הדין המובילה את הדירוג מופיעים לא מעט שמות מוכרים. כל המופיעים ברשימה זוקפים לזכותם יותר מעשרה פסקי דין והחלטות מהותיות בבית המשפט העליון בתיקים אזרחיים מאז 2008. בראש הרשימה נמצאים דווקא ארבעה עורכי דין שאינם זוכים בדרך כלל לכותרות במדורי המשפט: משה עבדי, עמוס גבעון, יעקב אבימור ואלון בלגה. נוכחותם של עורכי דין אלה בראש הרשימה מעידה על הלקוחות שהם מייצגים.



הממוקם ראשון, משה עבדי, מייצג בקביעות את אבנר - איגוד לביטוח נפגעי רכב וכן את המאגר הישראלי לביטוח רכב (הפול). הפול הוא גוף הפועל במסגרת אבנר ומחויב לבטח בביטוח רכב חובה כל כלי רכב שחברות הביטוח העסקיות מסרבות לבטחו מטעמי סיכון גבוה. כ-5% מכלי הרכב בישראל מבוטחים כיום באמצעות הפול, אשר חברות הביטוח שותפות בהפסדיו על פי חלקן היחסי בשוק ביטוח החובה. במלים אחרות, עבדי מייצג את חברת הביטוח של כלי הרכב בעלי הסיכון הגבוה ביותר להיתבע, בעלי פוטנציאל הנזק הגבוה ביותר ועם התמריץ הנמוך ביותר לשלם. לא מפתיע למצוא אותו בראש הדירוג. ייתכן שיש בכך כדי להעיד על השימוש התכוף של חברות הביטוח בכלים המשפטיים, תוך התשה של הלקוח באופן שמשרת בדרך כלל את הגוף החזק יותר מבחינה כלכלית.



במקום השני בדירוג מצוי עו"ד עמוס גבעון, המתמחה בייצוג תובעים בתביעות רשלנות רפואית. זהו מקרה חריג של עורך דין המייצג במקרים רבים את הנפגעים והניזוקים. ואולם, מיד אחריו ברשימה נמצא עו"ד יעקב אבימור, המתמחה בייצוג נתבעים בתביעות רשלנות רפואית ובולט במיוחד בייצוג קופת החולים של ההסתדרות הכללית ובתי החולים שלה. אבימור מסביר: "אני עוסק בתחום של רפואה ומשפט מזה 30 שנה, ומייצג את המערכת הרפואית, כמעט את כל בתי החולים ואת כל קופות החולים, למעט אלה ששייכות למדינה. לכן אני נמצא הרבה בעליון, לפחות פעמיים בחודש".



במקום הרביעי נמצא עו"ד אלון בלגה, המייצג את קרנית, קרן לתשלום תגמולי ביטוח שהוקמה בחוק כדי לפצות מי שנפגע בתאונת דרכים על ידי פוגע שאינו מבוטח ושתפקידה גם לתבוע בעצמה את הפוגעים.



לא מפתיע למצוא במקום בולט ברשימה את עורך הדין רם כספי - האיש שמזוהה יותר מכל עם מאבקם של הטייקונים נגד הטענות על החיבור הבעייתי של הון ושלטון. כספי מוצא לא מעט זמן להופיע בבית המשפט העליון. דירוגו של כספי במיקום כה בולט ברשימה מעיד על השימוש שעושים גופים חזקים מבחינה כלכלית בערכאה הזו. מיד אחרי כספי ממוקם עו"ד יוסי בנקל, ליטיגטור ותיק המרכז את תחום הליטיגציה במשרד עורכי הדין ראב"ד-מגריזו-בנקל, המייצג גופים עסקיים ישראליים וזרים רבים ובולטים. בצמוד אליו מדורג עו"ד איל רוזובסקי, ראש מחלקת הליטיגציה של משרד עורכי הדין צלרמאיר-פילוסוף, הנחשב אחד הליטיגטורים הבולטים בישראל ומייצג בין היתר גופים כמו תנובה בערעורה לבית המשפט העליון על חיובה לשלם פיצויים בפרשת הסיליקון בחלב. בדירוג זהה ממוקם עו"ד צבי אגמון, מי שהיה מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה ועומד בראש משרד עורכי דין הקרוי על שמו. הוא נחשב מומחה לתחומי הבנקאות וההגבלים העסקיים.



את העשירייה הראשונה סוגרים שני מומחים לנזיקין: עו"ד אסף פוזנר, ליטיגטור בתחום תביעות הנזיקין ומי שהוזכר כמועמד לבית המשפט העליון מהשוק הפרטי, ואחריו עורך הדין הוותיק פטר גד נשיץ, מייסד משרד עורכי הדין נשיץ-ברנדס ומי שעומד בראש מחלקת הליטיגציה של המשרד. נשיץ, גם לאחר שחצה את גיל 70, ממשיך להופיע בקביעות בבתי המשפט.



***



צמרת הדירוג



משה עבדי



עמוס גבעון



יעקב אבימור



אלון בלגה



רם כספי



יוסי בנקל



איל רוזובסקי



צבי אגמון



אסף פוזנר



פטר גד נשיץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully