וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש יותר מדי קניונים - וזה תרם לנפילה של NoName"

מאת עדי דברת-מזריץ

19.9.2010 / 6:57

לפני 16 שנה הקים דניאל ויצמן את הסניף הראשון של רשת האופנה NoName?? ביום חמישי האחרון הגישה הרשת בקשה להקפאת הליכים ? בראיון ל-TheMarker מספר ויצמן על הסיבות שהביאו אותה למצבה הנוכחי - ובראשן, לדבריו, ההחלטה שקיבל ב-2007 להתרחב לקניונים



>> "זה לא ייאמן, אבל החלטה אחת שינתה את הכל", אומר דניאל ויצמן, המייסד והבעלים של רשת האופנה נו-ניים (noname) בראיון ל-themarker. ביום חמישי הגישה הרשת לבית המשפט בקשה להקפאת ההליכים. נו-ניים, המפעילה 21 חנויות (ארבע מהן בזכיינות) ומעסיקה 112 עובדים, דיווחה על חובות של 15 מיליון שקל.

ויצמן, שפתח את החנות הראשונה של הרשת ב-94' בקניון דיזנגוף סנטר ומשמש גם מנכ"ל ומעצב הרשת מהיווסדה ועד היום, מסביר איך הידרדרה החברה. היא נהפכה מרשת מצליחה עם 37 חנויות ב-2007 ומחזור של 50 מיליון שקל, לרשת בחובות, עם 50% ממספר החנויות לעומת 2007 ופחות מ-50% ממחזור המכירות, המסתכם לדבריו ב-23 מיליון שקל בשנה האחרונה.



כך מתאר ויצמן את ההחלטה הגורלית שהובילה, לדבריו, למצב שבו נמצאת כיום נו-ניים: "לפני 12 שנה פתחנו שתי חנויות לבגדי גברים, ברחובות בוגרשוב ושינקין שבתל אביב, והן הצליחו יפה מאוד. הבעיה החלה ב-2007, כשהחלטתי להרחיב את הפורמט גם לקניונים. פתחתי שמונה חנויות של בגדי גברים ושתי חנויות שמכרו בגדים לגברים ולנשים. אלא שאז התברר שהגברים שמסתובבים בשינקין ובבוגרשוב הם כנראה לא אותם הגברים שמסתובבים בקניונים - והחנויות לא הצליחו.



"השקעתי את רוב האנרגיה שלי בלהילחם על כך שאופנת הגברים תצליח. בדרך הזנחתי את אופנת הנשים, וכשלבסוף זה לא הצליח - זה השאיר גיבנת רצינית על כל העסק. עלה לי המון כסף לסגור את החנויות, לשלם לקניונים ולהיפטר מהמלאים".



עד כמה קריסת החברה נובעת גם מבעיות ניהוליות?



"היינו עסק גדול עם מנהלים מקצועיים מאוד. בעקבות הכישלון של אופנת הגברים נאלצתי לצמצם בכוח האדם והמנהלים - מה שכמובן פגע בעסק. ברגע שצימצמנו את השכבה הניהולית, מי שהחזיקו את כל המערכת הם מנהלת הרשת, אחי שמשמש מנהל הכספים ואנוכי. בנוסף לי היתה רק מעצבת אחת מתלמדת. ככה החזקנו את העסק הרבה זמן, ועדיין יש חנויות שהצלחנו למכור בהן כמו בשנה שעברה".



אז המשבר הכלכלי אשם בנפילה של נו-ניים?



"לא. זה קשור יותר לכך שיש יותר מדי קניונים בינוניים ויותר מדי קניונים בכלל. כל קניון חדש שפותחים מחליש את המכירות של קניון אחר באזור. נוצר מצב שיש לך כמה חנויות עם מכירות טובות והרבה חנויות שאינן מרוויחות או שמפסידות".



"אין חובות, אבל עובדים חלש"



בקניונים לא התפלאו על בקשת ההקפאה וסיפרו שהרשת מדשדשת כבר זמן מה. "יש לנו בקניונים כמה חנויות של נו-ניים, והם לא משלמים את שכר הדירה כבר תקופה מסוימת", אומר בכיר באחת מקבוצות הקניונים. "עוד לא פינינו אותם כי אנחנו לא רוצים לנקוט צעדים חד-צדדיים". לדברי הבכיר, הוא יתייעץ היום עם עורך דין בעניין. "עד לפני שנה הפדיונות היו טובים, אבל בחודשים האחרונה היתה ירידה חזקה במכירות שלהם", הוסיף.



"אצלי אין להם חובות, אבל הם עובדים חלש", אומר משה רוזנבלום, מנכ"ל קבוצת מליסרון, שבקניוניה פועלות שתי חנויות של נו-ניים. אחת מהן, החנות בקניון סביונים, נמצאת בין ארבע החנויות המתוכננות להיסגר בהליך ההבראה ברשת. "לפני כמה שנים היו להן פדיונות טובים, אבל גם אז הם עבדו 'נחמד' ולא יותר".



איתן גולדמן, מנכ"ל דיזנגוף סנטר, אמר שלחנות הרשת בקניון מחזורים גבוהים: "קיבלנו כבר חמש הצעות לשוכרים שרוצים להיכנס במקומם, אבל הם עובדים טוב מאוד. הם משלמים בזמן ואין לנו כוונה לפנות אותם".



עינב מלכה, מנהלת הרשת בחמש השנים האחרונות, הסבירה מדוע רוב הקניונים מספרים על מחזור מכירות נמוך: "זה כמו דומינו. המהלך של הרחבת קו הגברים, שלא עבד, גרם לגירעון - וכתוצאה מכך היה לנו פחות כסף לקנות סחורות ופחות כסף להשקיע בחנויות. בתקופה האחרונה היה גם מחסור בסחורות, אבל עכשיו הבאנו סחורה כדי שיהיו מספיק מלאים למכירות בחגים. למרות המצב הקשה, החנויות הטובות שלנו - בקניון עזריאלי בתל אביב, בדיזנגוף סנטר, בגרנד קניון בחיפה, בקניון הגדול בפתח תקוה ובקניון הנגב בבאר שבע - חוו עלייה במכירות בשנה האחרונה".



לדברי מלכה, לקניונים יש חלק במצבה הנוכחי של החברה. "הם לא התחשבו במצבנו ולא הורידו את דמי השכירות, וזה חלק מהעניין", אמרה. "הלוואי שהיתה התחשבות מצד הקניונים למצב שלנו, אבל כנראה כל אחד רוצה להרוויח את הלחם שלו".



בבקשה להקפאת ההליכים מציינת החברה כי הכינה תוכנית הבראה, הכוללת קיצוץ מסיבי בעלויות מטה והנהלה על ידי פיטורי 25% מהעובדים, סגירת ארבע חנויות שאינן רווחיות (בקניון סביונים שביהוד, באור יהודה, בקניון ערים בכפר סבא ובמרום נוה ברמת גן) והפיכת שתי חנויות לחנויות עודפים (אאוטלטים). החברה מבקשת את מינויו של עו"ד אביתר קרמר ממשרד שלמה נס לנאמן כדי שיאפשר את מימוש תוכנית ההבראה ומכירתה. לדבריה, הליכים אלה יביאו לחיסכון של 480 אלף שקל בתקופת ההפעלה.



העובדים קיבלו משכורת



באחרונה החלה נו-ניים בתהליך ההבראה, ובין היתר נסגרו שתי חנויות בתל אביב (בשינקין ובבוגרשוב).



"הופתעתי מאוד מהירתמות העובדים. הם אוהבים את החברה, תומכים בהליך ההקפאה ורוצים לשמר את מקום עבודתם", סיפרה עו"ד ליזה חדש, המייצגת את העובדים. "ייצגתי את העובדים בהקפאה של רשת אירית, ואז התנגדנו להקפאה כי השכר לא שולם. פה זה לא המצב".



מדוע החלטתם לסגור את החנות ברחוב שינקין בתל אביב?



ויצמן: "הפופולריות של רחוב שינקין ירדה משמעותית בשנים האחרונות וזה לא עובד כמו בעבר. החנות בדיזנגוף סנטר מצליחה מאוד, כך שאנו לא צריכים את החנות בשינקין".



אתה תישאר בעסק במתכונת כלשהי?



"עוד לא החלטתי, והאמת שזה גם לא לגמרי תלוי בי אלא ברוכשים. כיום אני גם המעצב וגם המנכ"ל. נראה איך דברים יתפתחו".



בניגוד למקרים אחרים שבהם חברות פושטות רגל, עובדי החברה קיבלו את שכרם ואף קיבלו תווי קנייה לחג כבכל שנה. עם זאת, הסגירה המתוכננת של ארבע החנויות תביא לפיטורי 25-30 עובדים.



לפני כמה חודשים התקשרה נו-ניים עם חברת הייעוץ העסקי sri של ניר זיכלינסקי, שהיה אמור להיכנס כשותף ב-50% תוך ביצוע פעילות ההבראה - אך ההתקשרות לא החזיקה מעמד. השותפות היתה אמורה להתבצע תמורת ייעוץ עסקי, ולא תמורת מזומן. בבקשה להקפאת הליכים טוענת נו-ניים: "שיתוף הפעולה עם sri התבסס על שימוש במקורות עצמיים של החברה ולא על הזרמת הון חיצוני חדש. התברר שזה לא בר-ביצוע בלוחות הזמנים שנוצרו, לאור הקשיים התזרימיים עמם התמודדה החברה".



ויצמן לא רצה להתייחס לנושא sri. הוא הוסיף כי יש כי התעניינות בחברה מצד רוכשים פוטנציאליים, אך סירב לפרט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully