וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתחרים של ארקין מאבדים משקל בשוק של 500 מיליון דולר בשנה

מאת יורם גביזון

19.9.2010 / 6:57

לפני חודשיים השקיע מורי ארקין באורקסיג'ן, הפועלת בשוק התרופות נגד השמנה. ביום שישי התמוטטה מניית המתחרה ארנה ב-47%, לאחר שוועדה מייעצת של ה-FDA הצביעה נגד אישור התרופה שפיתחה



>> חודשיים לאחר שהשקיע בחברת אורקסיג'ן (orexigen), כשרכש במישרין ובעקיפין 9.8% ממניותיה, נותר מורי ארקין, לשעבר בעל השליטה באגיס ומבעלי השליטה בבזק ובפריגו, כמתמודד היחיד בשוק התרופות נגד השמנה. מדובר בשוק של 500 מיליון דולר עד מיליארד דולר בשנה, כאשר בעשור האחרון לא אושרה אף לא תרופה חדשה לטיפול בהשמנה.



מניית חברת ארנה (arena) התמוטטה ב-47% ביום שישי האחרון, לאחר שוועדה מייעצת של רשות המזון והתרופות האמריקאית (fda) הצביעה ברוב של תשעה מול חמישה נגד אישורה של התרופה lorcaserin שפיתחה. התרופה היתה אמורה להיות משווקת בארה"ב על ידי החברה היפנית eisai, אך הוועדה המייעצת החליטה כי התועלת שבתרופה אינה שקולה כנגד הסיכונים הגלומים בתופעות הלוואי שלה. החברה נסחרת כעת לפי שווי שוק 223 מיליון דולר.

יממה קודם לכן הסתיימה בתיקו הצבעה של ועדה מייעצת של ה-fda בנוגע לשאלה אם להפסיק את שיווקה של התרופה נגד השמנה מרידיה (meridia) מתוצרת חברת abbott, בשל תופעות לוואי הקשורות לארועי לב. מרידיה נמכרת בשוק מאז 1997. בעקבות נפילתה של מניית ארנה השילה גם אורקסיג'ן 10.6% מערכה, והיא נסחרת עתה בשווי של 287 מיליון דולר.



ויווס (vivus), חברה אחרת שהיתה במירוץ לקבלת אישור, חוותה אירוע דומה כאשר מנייתה התפרקה ב-60% ביולי 2010 לשווי של 400 מיליון דולר, לאחר שה-fda דחה את בקשתה של ויווס לאשר את שיווק התרופה qnexa שפיתחה. qnexa אמנם הצליחה להפחית את משקל הנוטלים אותה ב-10% בהשוואה למטופלים שקיבלו תרופת דמה, אולם ה-fda קבע שאין בכך כדי לפצות על ההשפעה השלילית שיש לתרופה על רמת הזיכרון והריכוז של המטופלים.



אורקסיג'ן, שבה מחזיק ארקין ב-9.1% באופן ישיר וב-1.25% באמצעות קרן ספרה גלובל הלת' (שבה מחזיק ארקין בכ-50%), ממתינה להחלטת ה-fda בנוגע לתרופה קונטרב (contrave) שפיתחה. הוועדה המייעצת של ה-fda אמורה להתכנס ב-7 בדצמבר, לקבל את החלטתה לא יאוחר מסוף ינואר 2011.



קונטרב היא שילוב של שתי תרופות מוכרות: bupropion לטיפול בדיכאון ו-naltrexone שניתנת לטיפול בהתמכרות במשככי כאבים חזקים כמו אוקסיקודון. קונטרב מיועדת לשליטה באיזון של עיכול המזון וחילוף החומרים וכן לשליטה במנהגי אכילה מבוססי תגמול. קונטרב הראתה בניסוי הקליני שהיא מסייעת לחולים ליזום ולשמור על איבוד משקל משמעותי ולשפר את המדדים הביולוגיים לסיכון למחלות לב והגברת השליטה באכילה.



נתוני השלב השלישי והמכריע בניסוי הקליני בקונטרב, שפורסמו במגזין המדעי היוקרתי lancet, הראו ש-62% מהמטופלים בתרופה איבדו 5% לפחות ממשקלם בהשוואה ל-23% שקיבלו תרופת דמה, וכי 34% מהמטופלים בתרופה איבדו לפחות 10% ממשקלם לעומת 11% מהמטופלים בתרופת דמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully