וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה שלא נלמד קצת מהנורווגים?

רן שחם ויותם עירוני

19.9.2010 / 6:57

בנורווגיה ישנה קרן ממשלתית מיוחדת שאוגרת את תמלוגי הנפט ומקצה אותם ליעדים אסטרטגיים. בהיעדר קרן כזו בישראל, כל הדיון על גובה התמלוגים נראה מיותר ומזיק



>> השבועות האחרונים הם שבועות של התחדשות ושינויים. שנה עברית חדשה החלה, וזוהי הזדמנות לבחון מה היינו מעדיפים שישתנה, והיכן כדאי לשמור על הקיים.



נתחיל בצד החיובי - היזמות הישראלית. היזם הישראלי יודע לזהות מגמות כלכליות וטכנולוגיות, לוקח סיכון ומייצר לכלכלה המקומית ערך רב. היזמים הישראלים פועלים בתחומים רבים, בהם תקשורת, אינטרנט, ביו-טק - וגם תעשיות מסורתיות יותר.

ישראל נהפכה בשנים האחרונות לקרקע פורייה לצמיחת חברות המציגות חדשנות טכנולוגית. בשבוע שעבר למשל קראנו שרדוור עשויה להימכר בכמיליארד דולר, שהמעבד החדש של אינטל פותח בחיפה ושגוגל רכשה חברה ישראלית קטנה ב-12 מיליון דולר - וזה לא היה שבוע יוצא דופן.



החדשנות והתעוזה של היזמים הישראלים מזרימות כסף למדינה, ובסופו של דבר מיטיבות עם כולנו. נותר רק לקוות שמערכת החינוך המקומית תמשיך לייצר בעתיד חומר אנושי מעולה, שעליו מתבססת ההצלחה הזאת.



ריצה עיוורת לגז



בצד הביקורת אנו רוצים לעסוק בתגליות הגז מול חופי ארצנו. על פי כותרות העיתונים נראה שיש תחרות עזה בין המשקיעים, היזמים והפוליטיקאים - מי יצליח יותר להבאיש את ריחן של התגליות האלה. בינתיים מי שמוביל הם המשקיעים הישראלים, שהצליחו לנפח את שוויין של חלק משותפויות הגז והנפט להיקפים דמיוניים.



נראה שרבים מהמשקיעים המקומיים אינם מתחשבים כלל בסיכון שהחיפושים האלה יתבררו כעקרים. גם אם בחלקם יימצא גז, עדיין יהיה קשה למכור אותו בגלל ההיצע הגדול. גז לא ניתן לאחסן ביעילות, ולכן יש למכור אותו מיד לאחר ההפקה. אפשר אמנם לייצא אותו, אבל זה לא פשוט כל כך - וכרגע לא נראה שהעולם סובל ממחסור בגז. הריצה העיוורת אחר שותפויות עלומות שם וריקות מתוכן היא תעודת עניות למשקיע המקומי, שפועל בצורה אמוציונלית וללא שיקול דעת. בסך הכל מדובר בתגליות מקומיות של משאב מתכלה, עם שווי סופי.



על התנהגותם של הפוליטיקאים בעניין הגז אין טעם להרחיב. גובה התמלוגים והמסים מתגליות הגז משמש אותם, כרגיל, להצהרות פופוליסטיות. במקום הוויכוח העקר היינו רוצים לראות כאן את הפתרון הנורווגי: קרן שתרכז את כל התמלוגים וכספיה יופנו לכיוונים אסטרטגיים - בעיקר שיפור החינוך והתשתיות.



בהיעדר קרן כזו, ובהיעדר תכנון של השימוש בתמלוגים האלה, שנפלו עלינו כמן מן השמים, כל הדיון על גובהם הוא עקר, מיותר ומזיק לקיומה של כלכלה חופשית.



ללא כל קשר החלטנו השבוע לחדש את פוזיציית השורט על מניית טאואר בארה"ב. זאת, לאחר שמסתמן כי אחד הבנקים עשוי להמיר את שטרי ההון של החברה שהוא מחזיק למניות, ולמכור את אלה בשוק. למרות השיפור הניכר בפעילות החברה, המרת כל ניירות הערך ההמירים תשקף לחברה שווי של כמיליארד דולר, שנראה לנו גבוה מדי. בנוסף, מבחינה טכנית המרת שטרי ההון למניות שיחפשו דרך להימכר צפויה ליצור לחץ על המניה.



רן שחם הוא מנכ"ל משותף באלטשולר שחם. יותם עירוני הוא אנליסט. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או מכירה של ני"ע או ייעוץ השקעות כלשהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully