וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בגבעות הופסק בשל ממצאים לא ברורים

ליאור זנו

19.9.2010 / 11:15

לפי הרשות, הדו"ח על הקידוח במגד 5, הכיל אי בהירות משמעותית. כדי למנוע מהומה בקרב המשקיעים, השותפות נדרשת לפרסם דיווח מפורט להבהרת הממצאים. אנליסטים: "זה נשמע כמו אסון"

המסחר ביחידות ההשתתפות של גבעות עולם הופסק ולא החל הבוקר, בשל אי בהירויות משמעותיות על הממצאים של הדו"ח ההנדסי הסופי שלה שנשלח לרשות ניירות ערך לפני פרסומו למשקיעים. רשות ניירות ערך הודיעה על הפסקת המסחר הואיל ו"קריאת טיוטת הדו"ח מעלה אי בהירות משמעותית עם הממצאים בדו"ח ההנדסי".

רשות ניירות ערך כנראה למדה את הלקח מהפרסומים האחרונים של גבעות, שהיו חסרים ולא ברורים לציבור המשקיעים, ויצרו מהומה-רבתי, ונתנה לגבעות הוראה "שלא לפרסם בשלב זה את הטיוטה". בנוסף, הורתה הרשות לגבעות בצעד חריג לפרסם במקום הדיווח הלא ברור, דיווח אחר "המפרט את כל החוסרים והמבהיר את הממצאים והשלכותיהם על השותפות".

"זה נשמע כמו כמו אסון, יפה שרשות ניירות ערך סוף סוף מתעוררת, אבל זה רק אומר שמה שגבעות תיכננה להוציא למשקיעים זה שוב דו"ח שאי אפשר להבין ממנו כלום. לפי הנוסח של הרשות אפשר להבין שהדו"ח, כפי שהוא נראה עכשיו, הוא בסגנון הדיווחים הקודמים, ולא מעניק למשקיעים את השורה התחתונה, אלא רק זורע בלבול ומכיל פרטים ישנים. היינו צריכים לקבל את התוצאות שחור על גבי לבן והעובדה שאנחנו לא מקבלים אותה רומזת שיש פה בעייתיות לא קטנה", אמר הבוקר אנליסט המסקר את תחום האנרגיה.

"בין השורות מצליחים להבין שמעבר לעיכובים, הממצאים כנראה לא מי יודע מה וזה מפחיד מאוד. לא ברור כמה זמן יכולה הפסקת המסחר להמשך והאם המסחר ישוב בכלל היום, אבל זה יכול להיות קטלני למניה", הוסיף. האנליסט הסביר כי "בכל העולם יש כשלונות בקידוחים, הדברים האלו קורים. גם אם הקידוח במגד 5 הוא לא מה שציפו לו, זה לא אומר שצריך להפסיק לנסות להפיק מכל השדה. אפשר לנסות קידוחים אחרים, אולי אפשר להפיק ממנו. הבעיה היא שגבעות עולם פיתחו ציפיות כל כך גבוהות לגבי הבאר הספציפית הזאת, במכוון או שלא במכוון, שיהיה להם קשה מאוד לעמוד בהן הפעם. אם הפעם הם מאכזבים הם מאבדים את כל הקרדיט שהיה להם בעיני המשקיעים, וממילא הם היו על קרדיט שאול".

כמות חביות לא ברורה

גבעות עולם נסחרת בימים האחרונים על רקע ההמתנה לתוצאות מבחני ההפקה שנערכו בקידוח מגד 5 שליד ראש העין. התוצאות הסופיות, שגבעות הודיעה בשבוע שעבר כי הגיעו לידיה וכי היא מנסחת הודעה לציבור המשקיעים, אמורות היו לשפוך אור על קצב הפקת הנפט ממגד 5 (כמה חביות ניתן להפיק ליום), כמות הנפט בר ההפקה משדה מגד כולו והאם הפקתו היא כלכלית.

זוהי הפעם השלישית בה מפורסמות התוצאות: עם סיום מבחני ההפקה בקידוח, הודיעה גבעות כי הופקו בו 380 חביות נפט ליממה וגז נלווה בכמות שוות ערך ל-90 חביות ביום - ובסך הכל, בפוטנציאל כולל של כ-470 חביות ביממה. גבעות אף הכריזה באותו המועד כי התגלית מסחרית, אך משרד התשתיות התנגד לקביעה זו מאוחר יותר.

ההודעה השנייה על תוצאות הביניים של מבחני ההפקה, שהתפרסמה באמצע אוגוסט, עוררה סערה רבתי. השותפות פירסמה נתונים רבים, ביניהם גודל מאגר מוערך של 1.52 מיליארד חביות נפט במגד 5, שהלהיט את דמיון המשקיעים, אף על פי שכבר לפני כעשור הוערך המאגר בכמיליארד חביות. עם זאת, בהודעה צוין כי "יש לשים לב שיש להבחין בין כמויות הנפט במאגר לבין כמויות נפט בר הפקה, שהינם נמוכים משמעותית ואין פרטים לגביהם בשלב זה". מטיוטת הדו"ח עולה כי "לסלע המאגר יש אמנם שיעורי חדירות ונקבוביות נמוכים אך הוא בעל יכולת אכסון גבוהה של נפט".

עובדת הימצאות מאגר נפט בשדה מגד ידועה כבר משנות ה-90. הבעיה עד כה היתה שלא ניתן היה להפיק את הנפט בכמויות מסחריות. מטרת מבחני ההפקה המרכזית היא לבדוק כמה חביות נפט ניתן להפיק ביממה, כמות הגוזרת את שוויו הכלכלי של הקידוח. בשדה מגד בוצעו עד כה קידוחי מגד 1,2,3, ו-4.

את המבחנים במגד 5, ערכה גבעות ב-8 מקטעים הממוספרים מ-1 עד 8. השותף הכללי העריך כי מקטע 6 הינו בעל שטח הפקה פוטנציאלי של 175 קמ"ר וכי שאר המקטעים הינם בעלי שטח הפקה של 50 קמ"ר. התקווה, כפי שזה נראה כעת, טמונה במקטעים 8-7, שבהם לא בוצעו מבחני ההפקה אך כמות הנפט מתחתיהם מוערכת כגדולה ביותר, לפי גבעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully