וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יהיה ניתן לאכוף מסים על שכר הבכירים"

מוטי בסוק

19.9.2010 / 22:30

בכירים לשעבר ברשות המסים מתבטאים בקול נגד הצעת משרד המשפטים להשתמש במס הכנסה לבלימת שכר הבכירים. "בחנו הצעה דומה, אך החלטנו לדחות אותה מכל וכל"

בכירי רשות המסים לשעבר, כמו מנהל הרשות הנוכחי יהודה נסרדישי, מתנגדים בתוקף לכל ניסיון להשתמש במערכת המס לצורך טיפול בבעיית שכרם הגבוה מאוד של בכירים במשק. לדעתם, אם ועדת נאמן תקבל החלטה להשתמש במס הכנסה כשוט במאבק נגד השכר הגבוה, היא תיכשל בתפקידה.

"אני סבור כי אסור להשתמש במס הכנסה למאבק בשכר הגבוה במשק", אמר עו"ד אודי ברזילי, לשעבר היועץ המשפטי של מס הכנסה וכיום מומחה למסים ובעל משרד עורכי דין. "מס הכנסה אינו השוטר ששומר על הסדר ופותר בעיות לחברה. רשות המסים צריכה לגבות מס אמת לפי החוק. זו העמדה הקלאסית של אנשי המס וזו עמדת החוק".

עוד אמר ברזילי: "אם המדינה חושבת ששכר הבכירים בחברות הציבוריות גבוה מדי, פתוחות בפניה דרכים רבות להתמודד עם הבעיה. אם היא חוששת להתשמש בדרכים אלו, היא תעשה שגיאה אם היא תפנה לדרכים הקלות, של העלאת מסים. זה הפתרון הכי קל אבל הוא אינו נכון".

"אם בכל זאת יוחלט להעלות מסים לבעלי השכר הגבוה בשרות הציבורי, אנשים ימצאו דרכים להתמודד עם הפתרון המוטעה הזה, בדרך של תכנוני מס. וכבר היו דברים מעולם", הזהיר ברזילי. "אנשים כמוני, עורכי דין המתמחים במסים, רק ירוויחו מכך הרבה כסף. הכנסות המדינה לא יגדלו, בעלי השכר הגבוה לא יפגעו".

לא התפקיד שלהם

גם לדעת גידי בר זכאי, לשעבר סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, מערכת המס אינה האכסניה נכונה לטפל בבעיה. "לצערי הרב אנחנו נתקלים לאחרונה ביותר ויותר מקרים שבהם נעשה ניסיון לפתור בעיות כלכליות באמצעות מנגנוני המס. זוהי תופעה לא בריאה שעשויה להכביד מאוד על מערכת המס. ברשות המסים בחנו בזמנו הצעה דומה במסגרתה שקלנו להגביל את ניכוי הוצאות שכר בכירים לצורכי מס, כך שמעבר לתקרה מסוימת ההוצאה לא תותר לחברה המשלמת את השכר, אך החלטנו לדחות אותה מכל וכל.

"בנוסף לכך הגענו למסקנה כי החוק אינו ניתן לאכיפה. כיום הכלים שעומדים לרשות הפירמות מתוחכמים. אפשר להנפיק אופציות ומכשירים נדחים, אפשר לתגמל בדמי ניהול ובונוסים תלויים בחברות קשורות, להעמיד אשראי ועוד. אפשר ליצור אמצעים תחליפים בלי סוף".

לדברי בר זכאי, בפקודת מס הכנסה יש סעיף המאפשר לתאם הוצאה מוגזמת, ובכך למנוע ניכוי הוצאות שהן מוגזמות לדעת איש המס. "לא נעשה שימוש בהוראות הסעיף לעניין שכר הבכירים מכיוון שזה לא מדיד ולא ניתן לסיווג כראוי", טען. "אפשר להשתמש במנגנוני המס לעידוד תעסוקה או לחילופין, אפשר לייחד את כספי המסים שנגבים מבעלי שכר גבוה לצורך עידוד ישיר לבעלי השכר הנמוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully