וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשק הגרמני מתאושש - וישראל יכולה להרוויח מכך

ינון אלרועי

20.9.2010 / 7:04

הכלכלה הגרמנית



>> גרמנים רבים נופשים כיום בחופי הים הבלטי והים הצפוני. אחרים מממנים את תשתיות התיירות של כלכלות רחוקות יותר. אלה וגם אלה יחזרו כנראה מחופשתם לאווירה כלכלית אופטימית יותר מזו שהכירו.

המשק הגרמני, הגדול באירופה, מתאושש מהר מהצפוי. התמ"ג צמח ברבעון השני של השנה ב-2.2% לעומת הרבעון הקודם, וב-4.1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. זה הגידול הרבעוני הגדול ביותר שחווה המשק הגרמני מאז אוחדו מזרח ומערב גרמניה למשק אחד.



הצמיחה המפתיעה נוצרה בזכות שילוב של כמה גורמים: זינוק ביצוא התעשייתי, הנותן מענה לביקושים המחודשים בכלכלות כסין והודו, ושער חליפין אטרקטיבי יותר, המשפר את תחרותיות התעשייה הגרמנית. היצוא גדל במגוון תחומים והובל על ידי תעשיית הרכב.



חברת דיימלר, למשל, הודיעה שמכירות הרבעון היוו שיא של כל הזמנים והעלתה את תחזית הצמיחה והרווחיות שלה בפעם השנייה השנה. בנוסף, הודיעה שתגדיל את מצבת העובדים. כמו כן נרשם גידול בביקוש המקומי ובצריכה הציבורית, השקעות שגדלו, בין השאר, מאחר שביצועם של פרויקטים נדחה לרבעון השני (בשל תנאי החורף הקשה בחודשים שקדמו לרבעון).



צבר ההזמנות בתעשייה הגרמנית עלה בכ-40% מאז ימי המשבר הכלכלי העולמי. סקר שערכה לשכת המסחר והתעשייה הגרמנית בקרב חברות קטנות ובינוניות, מעלה שהאווירה הכללית השתפרה מאוד. סקר דומה בקרב חברות המעסיקות יותר מ-1,000 עובדים, העלה שביעות רצון גבוהה אף יותר.



ואולם השפעות המשבר הכלכלי עדיין ניכרות בחלקים שונים של המשק הגרמני. לפי הדו"ח החצי שנתי על היקף פשיטות הרגל של עסקים בגרמניה שערכה חברת המידע rgelb עלה מספר החברות חדלות הפירעון ב-4.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כלכלני החברה מסבירים שהעלייה נובעת מכך שלחברות שנחשפו לעצירת הזמנות בזמן המשבר הכלכלי והחזיקו מעמד עד לתחילת השנה, נגמר האוויר. מנכ"ל החברה, ד"ר נורברט סלין, ציין שהגידול במספר החברות שקרסו מצביע על כך שטרם נוצר איזון בשוק הגרמני.



שר הכלכלה והטכנולוגיה הפדרלי, רינר ברודרלה, אופטימי יותר, וצוטט באחרונה כאומר שכלכלת גרמניה חווה צמיחה מחודשת. לדבריו, צמיחה שנתית בשיעור של יותר מ-2% השנה היא כבר לא בלתי אפשרית (התחזית הרשמית של הממשלה הגרמנית ל-2010 היא 1.4%). לפי השר, הנתונים הטריים מהווים סימן כי הגיעה העת לקצץ בתוכניות שהפעילה הממשלה בהתמודדות עם המשבר הכלכלי וכי יש לשמור עתה על אחריות פיסקלית. האבטלה שנשארה בימי המשבר בשיעור של ספרה אחת, לא מעט בזכות תוכניות תמיכה מסיביות של הממשלה (בתקופה מסוימת במשבר, יותר ממיליון עובדים היו בחופשה מלאה או חלקית במימון ממשלתי), ירדה ל-7.6%. הגישה האופטימית דוגלת בכך ששוק העבודה ימשיך להשתפר והאבטלה תמשיך לרדת.



המשך הצמיחה יושפע מהתפתחויות בשווקים של שותפות הסחר של גרמניה ומהשלכות תוכניות הקיצוץ התקציבי של הממשלה. צעדים מסוימים ננקטו כבר השנה והשפיעו מיידית על השוק.



ככלל, גרמניה, הכלכלה התעשייתית והצרכנית הגדולה באירופה, מהווה יעד חשוב ליצוא הישראלי. בנוסף לענקית התרופות טבע, שבאחרונה סיימה "לעכל" את רכישת חברת רציופארם הגרמנית, פעילים בגרמניה משרדים רבים של חברות ישראליות.



15 חברות ישראליות חברו ברבעון האחרון לשותפים גרמניים לצורך הגשה משותפת של פרויקטי מחקר ופיתוח תחת תוכנית יוריקה (תוכנית המו"פ התעשייתי המובילה באירופה והגדולה מסוגה בעולם). עשרות חברות ישראליות השתתפו בתערוכות רכב בשטוטגרט, ובכנס אנרגיות מתחדשות במינכן. לפני כחודשיים בחנה קבוצה של מו"לים גרמניים טכנולוגיות בישראל ובאחרונה הושקה יוזמה עם ארגון מנהלי הרכש הגרמני, בשיתוף מכון היצוא ורשפ"ת (הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי), לצירוף חברות ישראליות לפלטפורמת רכש דיגיטלית של הקניינים חברי ארגוני הרכש בגרמניה ובאוסטריה. בנוסף, ב-6 בדצמבר יתקיים בברלין יום חדשנות ישראלי-גרמני, בחסות שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר ושר הכלכלה והטכנולוגיה הגרמני, שמטרתו להציג לחברות הגרמניות את הפוטנציאל לשיתוף פעולה עסקי וטכנולוגי בישראל.



נראה כי טרם ניתן לומר בוודאות שכלכלת גרמניה עברה את נקודת האל חזור והצמיחה שבה כדי להישאר. מבחינת היצואן הישראלי, השוק נותר יעד אטרקטיבי ושיפור בביקושים התעשייתיים והצרכניים בו הם בשורה טובה.



הכותב הוא הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בגרמניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully