וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ יוחנן פלסנר לנתניהו: לבטל את הפטור מגיוס לחרדים בגיל 22

מאת מירב ארלוזורוב

20.9.2010 / 7:04

פלסנר עומד בראש תת-ועדה ליישום חוק טל; הממשלה דחתה בחודשיים את יישום ההחלטה הפוטרת חרדים מגיוס צבאי בגיל 22



>> ח"כ יוחנן פלסנר, המכהן כראש תת-ועדה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בעניין יישום חוק טל, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בניסיון לשכנע אותו לבטל את ההחלטה הפוטרת חרדים משירות צבאי החל בגיל 22. ההחלטה - שהתקבלה ביולי במסגרת הדיונים על אישור התקציב, אך יישומה נדחה מאז - קובעת כי חרדים בני 22 יהיו פטורים משירות צבאי באופן אוטומטי אם יבחרו בשירות אזרחי, ובמידה רבה היא מרוקנת מתוכנו את חוק טל.

במכתב ששלח לראש הממשלה טוען פלסנר כי יישום חוק טל הוא אפשרי, לאור השינויים שהתחוללו בשנים האחרונות גם בחברה החרדית וגם בצבא - החרדים רוצים יותר לצאת לעבוד, ומוכנים לשם כך לשקול אף שירות צבאי בתנאים המתאימים. הצבא, מצדו, סובל ממחסור בכוח אדם, ומוכן להשקיע יותר ביצירת מסלולי שירות המותאמים לחרדים. לפיכך, טוען פלסנר, החלטת הממשלה עלולה להרוס את המאמץ המשותף הנבנה כעת לגיוס חרדים לצבא.



בנוסף טוען פלסנר כי מינהלת השירות האזרחי אינה ערוכה לקלוט עוד אלפי חרדים לטיפולה, וכי אין לה כיום פתרונות היכן להציב אלפי חרדים לשירות אזרחי (אין די ביקוש למתנדבי שירות אזרחי, ועוד בתחומים המתאימים לחרדים).



פלסנר מוסיף כי אם מטרת ההחלטה היא לשחרר חרדים לשוק העבודה, הרי שדווקא שירות צבאי עשוי לשמש כלי מצוין להכשרת החרדים, רכישת ניסיון תעסוקתי ואף יצירת קשרים הנדרשים לשם השתלבות בשוק העבודה - דבר שיימנע מהחרדים, במידה שיפטרו אותם משירות צבאי.



לבסוף קובע פלסנר כי החלטת הממשלה פוגעת בשוויון בכך שהיא משווה בין חילונים בני 18 המשרתים שלוש שנים בצבא לבין חרדים בני 22 שיידרשו רק לשנה אחת של שירות אזרחי, כי ההחלטה טומנת בחובה סכנה לקריסת התפישה של צבא העם וכי ספק אם ת עמוד במבחן בג"ץ שכבר הוגש נגדה. לפיכך, פלסנר פנה אל ראש הממשלה בקריאה לבטל את ההחלטה כליל, ולגבות את הצבא במאמציו לגייס יותר חרדים למסלולי שירות מיוחדים.



ההחלטה שקיבלה הממשלה בעניין גיוס החרדים היתה אמורה להיות מיושמת החל ב-1 בספטמבר, אך נדחתה ל-1 בנובמבר. על פי המצב החוקי כיום, הצבא הוא שבוחר מתי לשחרר את החרדים משירות צבאי עד גיל 35 ויותר, ובפועל הצבא היה משחרר חרדים לשירות אזרחי החל בגיל 26, או בגיל צעיר יותר אם היו להם ילדים.



היפוך הסמכות - כך שלא הצבא הוא שיבחר אם לשחרר את החרדים לשירות אזרחי, אלא הבחירה בשירות אזרחי תיכפה על הצבא החל בגיל 22 - משנה מהותית את הסטטוס-קוו בנוגע לשירות חרדים בצבא, ובמידה רבה סותם את הגולל על היכולת לגייס אותם לצבא. את החלטת הממשלה קידם משרד האוצר, הרוצה לשחרר את החרדים כדי שייצאו לעבוד כבר בגילאי 22-23, למורת רוחו של משרד הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully