וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל רשות המים אורי שני פורש מתפקידו

אבי בר אלי

20.9.2010 / 8:30

שני, שעמד בראש המאבק במשבר המים ושחלקו במס הבצורת אינו מבוטל, הודיע לשר התשתיות לנדאו כי יסיים את תפקידו בקרוב. שני: "אני עוזב בתחושה טובה"

מנהל רשות המים, פרופ' אורי שני, פורש מתפקידו בתום ארבע שנות כהונה - כך נודע ל-themarker. שני, המכהן בתפקיד מאז דצמבר 2006, אמור היה לפרוש בסוף 2011, ואולם באחרונה הודיע לשר התשתיות, עוזי לנדאו, שבכוונתו לסיים את תפקידו כבר בתחילת השנה הבאה ולחזור לאקדמיה.

שני, 60, לשעבר ראש החוג למדעי הקרקע והמים באוניברסיטה העברית, היה המנהל הראשון של רשות המים. הרשות נוסדה בינואר 2007 תחת נציבות המים ההיסטורית, וריכזה את פעילות משק המים, שעד אז פוזרה בין שבעה משרדי ממשלה. במסגרת רפורמה זו הועברו סמכויות רבות לידיו של מנהל רשות המים, שהפך לאחראי לתכנון, רגולציה, פיקוח ואכיפה בענף המים - לרבות בסוגיה הרגישה של תעריפי המים.

תקופת כהונתו של שני בתפקיד נחשבה לסוערת במיוחד, נוכח שנות הבצורת הרצופות ומצוקת המים המחריפה. שני הוביל את ההחלטה להגדיל את היקפי התפלת המים בישראל מ-230 מיליון מ"ק לשנה ל-750 מיליון, ולהאיץ את קצב ההקמה שלהם. לפני כשנתיים הוציא את הרשות לקמפיין ציבורי מסיבי לעידוד החיסכון במים - שהגיע לשיאו לפני כשנה בהטלת מס הבצורת מעורר המחלוקת.

בעקבות מחאה ציבורית ופרלמנטרית, הוקפא ההיטל ארבעה חודשים וחצי לאחר הטלתו - ולאחר מכן בוטל סופית בידי הכנסת. בראיון ל-themarker אמר שני כי הבחירה בהיטל הבצורת כאמצעי החירום לעידוד החיסכון במים היתה של השר לנדאו - בעוד שהוא העדיף את חלופת ייבוש הדשאים, אך יישר לבסוף קו עם השר.

במקביל, ב-1 בינואר 2010 נכנסה לתוקפה הרפורמה בתעריפי המים. מדובר בייקור תעריף המים בשיעור של כ-40% בשלוש פעימות - אשר האחרונה שבהן תוחל ב-1 בינואר 2011. רפורמה זו, שעליה שקדו ברשות המים ובמשרדי האוצר והתשתיות זה כמה שנים, נועדה לגלם לראשונה במחיר המים את העלות הריאלית של השימוש בהם; כלומר, לשקלל במחיר את עלויות ההפקה, ההולכה, החלוקה והפינוי, שהתייקרו בשנים האחרונות, בין היתר בשל המעבר לצריכת מי ים מותפלים. ואולם אופן גיבושה של הרפורמה ידע תהפוכות רבות - ויישומה לקה בחוסר בהירות שגרר ביקורת רבה.

כהונה רוויית מכשולים

את כהונתו של שני ליוו בשנתיים החולפות גם דיוני ועדת החקירה הממלכתית לבחינת מצבו של משק המים. ועדת החקירה מתחה אמנם ביקורת על היעדר השקיפות ברשות, על בעיית התמקצעות בה, וכן על חולשתה אל מול הדרג הפוליטי - אך לא הצביעה על אחריות אישית של מי מבין המעורבים לאורך השנים.

יממה לאחר פרסום דו"ח הוועדה קרא שר התשתית, עוזי לנדאו, למהפכה מהותית ברגולציה בענף, שבמסגרתה תוכפף רשות המים למשרד התשתיות וכל סמכויותיה - לרבות הסדרת משק המים, קביעת תעריפים, פיקוח ורישוי - יוכפפו למדיניות שיקבע שר התשתיות, ויותנו באישורו. המהלך גרר מתיחות בין משרד התשתיות לבין רשות המים ומשרד האוצר. זאת, משום שסתר את הרפורמה שהנהיג בעשור האחרון האוצר - במסגרתה הפקיע מידי הדרג הפוליטי את הסמכות להתערב בהחלטות מקצועיות.

בתגובה לפניית themarker אמר שני כי הוא מסיים את הכהונה בתחושה טובה. "לצערי, במשך כל כהונתי נמצאה ישראל במשבר מים, שנובע בעיקר מבצורת נמשכת ומפיגור בהשקעות", אמר. "הודות לפעולות שביצעה הרשות, המשבר לא הגיע לברזים, אספקת המים הסדירה לא הופרעה וישראל מתקדמת למצב שבו הרגישות לתקופות בצורת תהיה קטנה בהרבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully