וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים לא יכולים לעמוד מעל החוק

ניב סבר

20.9.2010 / 7:04

השביתה בנתב"ג



>> השימוש שעשה באחרונה ועד עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת) בנשק השבתת הפעילות בנתב"ג אינו סביר, אינו מידתי וזו לא בפעם הראשונה.

הזכות להשבתה אינה זכות שאין בלתה. זוהי זכות חשובה, אך יש לבחון עת נעשה בה שימוש את הפגיעה הנלווית לה בזכויות אחרות, כמו הזכות לחופש התנועה וזכות הקניין. זכויות אלה הן זכויות יסוד הגוברות כל אחת מהן בנפרד ובוודאי ששתיהן יחד, על זכות השביתה שעוד לא הוכרה באופן מלא כזכות יסוד ובצדק - זכות השביתה אינה עומדת בפני עצמה, אלא היא רק "זכות מסייעת" לשמירה על זכויות יסוד אחרות של האדם כעובד.



ועד עובדי רש"ת, שכל השבתה מלאה שלו את נתב"ג משמעה, בין היתר, הגבלה קשה ומהותית על חופש התנועה של הנוסעים לחו"ל, צריך לעשות שימוש בזכות זו במשורה. במקרה האחרון ברור שלא כך נעשה.



כאשר הגורם לשביתה הוא מחלוקת בת שנים, מן הראוי שהסדרת העניין לא תיעשה על דרך השבתה. איזו זכות דחופה יש לעובדי רש"ת הגוברת על זכותם של הנוסעים בנתב"ג? כיצד ניתן לטעון שמתקיים איזון בין זכותם הקניינית של הנוסעים לזכותם הקניינית של העובדים? הנוסעים המעוכבים עלולים לאבד את השקעתם בטיסה תוך פגיעה בחופש התנועה שלהם, בעוד העובדים אינם עתידים לאבד את כספי הפנסיה שלהם אלמלא ישבתו כעת ומיד. החוסר באלה האחרונים כבר קיים וניתן למלאו גם על דרך בירור העניין בבתי הדין. המחלוקת נמשכת זה זמן ולא נראה כי היה הכרח של ממש לקיים את ההשבתה כדי להגיע לפתרונה.



נראה שמקום שמדובר בו באזרח הבודד ולא ב"עובד", הרי שמצבו של האזרח רע בהשוואה למצבו של העובד המאוגד שיכול, כך נראה, לעשות דין עצמי כדי לשמור על זכויותיו, לרבות על דרך פגיעה ברבים אחרים. לעומת זאת, כלל מנחה בבתי המשפט שלנו הוא כי כאשר אדם מבקש לקבל סעד של צו מניעה זמני נגד מי שמפר חובתו כלפיו ופוגע בקניינו, חייב הוא לפנות לבית המשפט מיד עם היוודע לו דבר המעשה המפר או הפוגע, ואין הוא יכול להישמע בעניין לאחר חודשים רבים שבהם הסכין עם קיומה של הפגיעה או בחר שלא לעמוד על משמר זכויותיו.



לאור השימוש הפרוע בנשק השביתה מעת לעת על ידי ועדים שונים, ולא תמיד על יסוד הסיבות הראויות לו, נראה שיש ליישם את הכלל המנחה בדבר הדחיפות הנדרשת לעצירת המעשה המפר את זכויות היחיד והמקובל בבתי המשפט, גם ביחס לזכות השביתה של העובדים, וודאי שיש לעשות כך מקום שההשבתה פוגעת בזכות יסוד של הרבים. אין זכות ההשבתה צריכה לשמש קרדום בידי ועדי עובדים.



מה שטוב ויפה להסדרת הזכויות שבין אדם לחברו בדין, ראוי הוא גם שיסדיר זכויות בין התארגנות העובדים למעבידים. אכן, החוק צריך לעמוד לצד העובדים, אך לא ייתכן שהעובדים יעמדו מעל החוק.



הכותב הוא ראש תחום הגבלים עסקיים במשרד עורכי הדין מ. פירון ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully