וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפוצץ את בועת הפסיכומטרי

שחר בוצר

20.9.2010 / 7:04

השכלה גבוהה



>> היום תתקיים הבחינה הפסיכומטרית, וניתן יהיה לראות את הסטודנטים לעתיד נכנסים בעיניים טרוטות לכיתות האוניברסיטאות ומתחילים את המרוץ אחר ההשכלה הגבוהה.

חלק מהסטודנטים זכו לתנאי פתיחה משופרים, והנותרים יסתדרו עם מה שיש ויקוו לטוב. ככה זה כאשר השכלה גבוהה היא מוצר הנמכר לכל המרבה במחיר והנסחר בתנאי שוק, שלפיהם ההשכלה האיכותית ביותר תימכר למשלמי המחיר הגבוה ביותר.



עובדה אחת צריכה להיאמר בקול ואל לנו לשכוח אותה: החינוך בכלל, וההשכלה הגבוהה בפרט, הם זכות יסוד של כל אזרח במדינה. ואולם משהו הולך לאיבוד במציאות הנוכחית של חיינו. במציאות זו, שבה הבחינה הפסיכומטרית היא חובה לשם קבלה ללימודים, נוצר שוק עצום ממדים המגלגל מאות מיליוני שקלים מדי שנה המתבסס על דבר אחד בלבד - רצונם של צעירות וצעירים להתפתח ולרכוש השכלה.



על דרך האבסורד ניתן לומר כי דווקא ההשכלה הגבוהה, האמורה לשמש הכלי היעיל ביותר לצמצום פערים חברתיים, מציבה מחסום כלכלי בפני המבקשים ללכת בדרכה. אפשר לומר זאת במלים הכי פשוטות: מצב כלכלי הוא גורם בעל השפעה עצומה על סיכויי הקבלה ללימודים, ולפיו יישק דבר.



במשך שנים הרגילו אותנו מכוני הפסיכומטרי כי המחיר ההגיוני לשלם בעבור קורס הכנה לבחינה הפסיכומטרית הוא 6,000-7,000 שקל, ויש מכונים הגובים כמעט 8,000 שקל בעבור קורס הכנה. כיצד סכום זה מתיישב עם העובדה כי שנה אקדמית מלאה באוניברסיטה עולה כ-9,000 שקל? כלומר, אותו סטודנט לעתיד נדרש לשלם עבור קורס הכנה של חודשיים וחצי, סכום אותו ישלם עבור שנת לימודים מלאה.



הבשורות הטובות הן שיש אלטרנטיבות. ניסינו, חישבנו ובדקנו, אך לא מצאנו שום הצדקה לגבות את המחירים הקיימים כיום בשוק. באופן ברור וחד יותר - ניתן ללמד ברמה הגבוהה ביותר הקיימת, ואגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב מציעה כיום קורסים אלה ב-50% מהמחיר שאותו גובות החברות הגדולות בתחום. גם אז המחיר אינו נמוך, אך לפחות זהו המחיר האמיתי וההוגן של הקורס.



הגיע הזמן לפוצץ את בועת הפסיכומטרי. שתיקה שלנו כמוה כהסכמה לאפליית צעירים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר ומניעת זכותם לרכוש השכלה ראויה ולהתפתח במישור האישי והמקצועי. רק כך נוכל להבטיח קיומה של מדינה שבה טובת הצעירים קשורה באופן ישיר לטובת המדינה.



הכותב הוא היו"ר היוצא של אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully