וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האימפריה הסינית חוזרת

מאת וויליאם קירבי

20.9.2010 / 7:04

המאה הקרובה מסתמנת כ"מאה של סין", אך אין בכך חדש - האימפריה הסינית היא מהכוחות המובילים בכלכלה העולמית כבר מאות שנים



>> רבים הופתעו מהחדשות שפורסמו באחרונה, כי סין עקפה את יפן ככלכלה השנייה בגודלה בעולם. סין נמצאת בדרכה להפוך לכלכלה הגדולה בעולם עד 2030. יש טוענים, כי המאה ה-21 תהיה "המאה של סין". הדברים נכונים, אך אין בהם כל חדש. כשסין תהפוך לכלכלה הגדולה בעולם בעשורים הבאים, העולם רק יחזור למה שהיה פעם מצב נורמלי לחלוטין.

סין היתה הכלכלה הגדולה בעולם ב-1800. האימפריה שלה היתה החזקה והעשירה בעולם. במאה וחמישים השנים שחלפו מאז, נחלש מעמדה, בעוד שהמערב התחזק.



לפני מאה שנה עמדה סין על סיפה של מאה נהדרת, היא עמדה ליהפך לרפובליקה הראשונה באסיה, לחוות את עידן הזהב הראשון של קפיטליזם סיני שיהפוך את שנחאי למרכז הקוסמופוליטי של אסיה, להחזיק מעמד מול יפן במלחמת העולם השנייה ולהגיע לנקודת קיפאון מול האמריקאים במלחמת קוריאה. לפני המהפכה הקומוניסטית היא יצרה את אחת ממערכות החינוך הגבוה הדינאמיות ביותר בעולם.



אכן, אילולא שלטונו הרה-האסון של מאו-צה-טונג ברבע האחרון של המאה ה-20, היתה סין עוקפת את יפן בגודלה הכלכלי ובכוחה כבר מזמן. בקצרה, עוצמתה החדשה של סין היא אינה הפתעה, אלא עובדה שרירה וקיימת בכלכלה העולמית. אומה ששמה דגש על חינוך, יזמות, הנדסה וממשל חזק מספיק (גם אם לעתים חזק מדי) בשביל לקבוע עובדות בשטח יכולה להיות שותפה רבת-עוצמה וללא ספק מתחרה מאיימת.



צמיחתה של סין היא מעל לכל עובדה של החיים העסקיים. האם המאה ה-21 תהיה המאה של סין? אולי. אך בכל מקרה, לא תהיה זאת המאה הסינית הראשונה, וסביר להניח שגם לא האחרונה.



הכותב הוא מרצה למינהל עסקים בבית הספר לעסקים של הרווארד ומרצה ללימודי סין באוניברסיטת הרווארד



***



הסוגיה: האם השתלטותה של סין על מרכז הבמה היא הפתעה או עניין צפוי?



הפתרון: סין כבר היתה המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם - היא יודעת את הדרך אל הפסגה



הדרך: דגש על חינוך, יזמות, הנדסה וממשל חזק מספיק יוצרים מתחרה מאיימת



harvard business monday morning



מפרסומי בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully