וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקפיטליסט החברתי

מאת טימותי אוגדן

20.9.2010 / 7:04

כשמערבבים בין הון להשקעה לבין תרומות חברתיות, עשויים להיווצר ניגודי עניינים שיקשו על הפעילות החברתית והרווח העסקי



>> במשך שנים יוניטוס חרטה על דגלה את הבטחת היזמות החברתית. היא זכתה במגוון פרסים, בהם פרס "הקפיטליסט החברתי" של מגזין "פאסט קומפני". מטרת הארגון היתה להכין מוסדות מיקרו-פיננסים לקבלת השקעות מסחריות, ולסייע להם לנהל חובות והשקעות במניות. יוניטוס איפשרה למוסדות מיקרו-פיננסים לשרת מיליוני לקוחות אליהם לא היו מגיעים אחרת.

ביולי האחרון הכריזה יוניטוס כי היא מפסיקה את פעילותה, מכיוון שהגשימה את מטרתה. בכך היתה לאחד הארגונים החברתיים הבודדים המפסיקים פעילותם מרצון. אך במקום לזכות בשבחים, ההחלטה הייתה שנויה במחלוקת, והניבה לקחים חשובים עבור יזמים חברתיים עתידיים.



שורש המחלוקת היה נעוץ במהות היזמות החברתית: הגבול בין ארגונים למטרת רווח ושלא למטרת רווח. כדי להוכיח כי השקעה למטרת רווח במיקרו-פיננסים היא בטוחה, יוניטוס השיקה קרן השקעה פרטית למטרות רווח, כדי לגייס הון למוסדות אלו. חברי דירקטוריון יוניטוס נמנו עם המשקיעים באותה קרן, מה שיצר ניגודי עניינים: מאז פרסום הפרשה, הצהירו כל חברי הדירקטוריון כי הכנסותיהם מהשקעתם בקרן ייתרמו לצדקה.



הקשרים המפותלים הנובעים מערבוב בין מענקים להון להשקעה אינם ייחודיים ליוניטוס. ראו את אומידיאר נטוורק ואת google.org, ששניהם משלבים השקעות למטרות רווח עם מענקים ללא מטרות רווח. הנקודה אינה שיוניטוס או אחד הארגונים האחרים עשו משהו לא נכון או חוקי, אלא רק להראות כי השילוב בין מקורות הון שונים מעלה שאלות קשות.



1. כיצד להקצות את התגמולים כשהכספים שנתרמו ללא כוונת רווח משולבים עם השקעות למטרות רווח?



2. אילו חוקים צריך לקיים בנוגע לניגודי עניינים?



3. אילו סטנדרטים של שקיפות עומדים בצרכים של מי שמעוניינים להגן על אינטרסים ציבוריים, ועל היזמים המעוניינים להגן על היתרון התחרותי שלהם?



אפשרות הניצול לרעה נותרת בעינה כל עוד שאלות אלה נותרות ללא מענה. ניצול לרעה שכזה פוגע באמון. בלעדיו, היזמות החברתית תיוותר תחום נישה, ותתנתק משוקי ההון שיכולים להיות בעלי השפעה בהתמודדות עם בעיות חברתיות.



הכותב הוא שותף מנהל בסונה פרטנרס, והעורך הראשי של philanthropy action, כתב עת מקוון לפילנתרופים



***



הסוגיה: האם שילוב פעילות למטרות רווח ופילנתרופיה עלול ליצור ניגוד עניינים?



הפתרון: בהחלט כן



הדרך: יש לבדוק, חוקית ואתית, כיצד להקצות את התגמולים כאשר כספים שנתרמו ללא כוונת רווח משולבים עם השקעות למטרות רווח



harvard business monday morning



מפרסומי בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully