וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעודות שמשקיעות בחו"ל מגייסות, התעודות שמתמקדות בישראל פודות

יעל פטר

20.9.2010 / 7:04

הענף פדה כמעט 100 מיליון שקל באוגוסט. האפיק הפופולרי באוגוסט ומתחילת השנה: תעודות סל על מדדי מניות בחו"ל



>> בעוד ענף קרנות הנאמנות משאיר אחריו את רף 150 מיליארד השקלים המנוהלים מאחור, וחוגג צמיחה של 1.5 מיליארד שקל בחמשת ימי המסחר הראשונים של ספטמבר - בענף תעודות הסל לא נהנים מחגיגה דומה.



על פי דו"ח נתוני הענף מטעם איגוד לשכות המסחר, היקף הנכסים המנוהלים בענף תעודות הסל צמח ב-1.3 מיליארד שקל מתחילת השנה - צמיחה של מעט יותר מ-3% בענף המנהל בסך הכל 50 מיליארד שקל. באוגוסט התכווץ היקף הנכסים בענף בכמעט 100 מיליון שקל.

"ניתן לראות עצירה בגיוסי הכספים בתחום תעודות הסל, וחלק גדול מכך נובע ממה שקורה בענף האג"ח", אומר ליאור כגן, מנכ"ל מבט תעודות סל מכלל פיננסים. "הריבית הנמוכה במשק גורמת למשקיעים לחפש אפיקי השקעה אלטרנטיביים במקום לשים את הכסף בבנק - והם רצים להשקיע באג"ח. אבל מכיוון שבתעודות סל יש עמלות קנייה ומכירה, בתקופה האחרונה העדיפו המשקיעים באג"ח, שבין כה מניבות תשואה נמוכה, לנהור אל קרנות הנאמנות, שבהן אין עמלות כאלה".



כגן מתייחס בדבריו לכך שהיקף הנכסים בתעודות סל העוקבות אחר מדדי אג"ח בישראל ובחו"ל התכווץ בכמעט חצי מיליארד שקל מתחילת 2010. באוגוסט נרשמה התכווצות של כ-87 מיליון שקל. הבריחה מהריבית הנמוכה "נוקמת" בתעודות סל גם דרך תעודות הפיקדון - תעודות סל המדמות פיקדונות בנקאיים. תעודות אלה פדו מתחילת השנה קרוב ל-900 מיליון שקל.



"אי אפשר להגיד שהנהירה אל הקרנות היא גל או מגמה, זהו מהלך לתקופה קצרה", אומר כגן. "אחת הסיבות לכך היא שבקרוב עומדת רשות ניירות ערך לשנות את השיטה ולהנהיג גם בקרנות הנאמנות עמלות קנייה ומכירה - מה שבלא ספק יביא לכך שהתחרות תהיה הוגנת יותר.



"אגב, העלייה הקיצונית באג"ח הובילה לדבר נדיר בענף השנה. המשקיעים שבחרו באפיק הסולידי (אפיק האג"ח) הרוויחו מתחילת 2010 יותר ממשקיעים שבחרו באפיק המניות. דבר נוסף שקרה הוא שאפיק האג"ח החל בשלב מסוים לרדת מעט, וזה גרם לגידול ביתרות השורט. באופן כללי, אני מתאר לעצמי שבתקופה הקרובה נראה גיוסים גבוהים בשוק של תעודות שורט על אג"ח וכן תעודות סל על מניות. במקרה של מניות, לתעודות הסל יש יתרון, מכיוון שמונהגים בהן דמי ניהול נמוכים יותר מאלה שבקרנות".



"תקופת הדמדומים"



כך תיאר בשבוע שעבר אחד ממנהלי תעודות הסל הגדולים את מה שעובר על הענף: "האפיקים הפופולריים בתקופה האחרונה הם תעודות משולבות (90/10 ו-80/20) בעיקר בעלות מח"מ בינוני, תעודות על מניות בישראל ועל מניות בחו"ל. אפיק תעודות השורט החל להתעורר, ותעודות על אג"ח עוררו פחות עניין מתחילת השנה".



בבחינת האפיקים שהציגו את הגיוסים הגבוהים ביותר מתחילת 2010, ניתן לראות כי הגיוסים בתעודות סל על מניות הסתכמו ב-687 מיליון שקל, והגיוסים במדדים הנצמדים למניות בחו"ל - ב-946 מיליון שקל. תעודות על מדדי השורט גייסו מתחילת 2010 כ-200 מיליון שקל.



אבנר חדד, מנכ"ל חברת תעודות הסל קסם, מנסה לאפיין את המשקיעים בתעודות: "אנו רואים הרבה אינטראקציות בין הרבה שחקנים שונים. בין ישראל לעצמה, ישראל לחו"ל, ובין חו"ל לישראל. הדימיקה הזו משקפת את תקופת הדמדומים במשק - עדיין לא רואים לאן השוק הולך, האם יהיה דאבל-דיפ או לא, ואיפה עדיף להשקיע, בישראל או בחו"ל.



"התשובה לשאלה מתי זה ישתנה, תלויה בפרמטרים מסוימים - צריך שיהיה טריגר שיכריע את הכף למגמה זו או אחרת. מבחינת פופולריות של אפיקים, רואים אולי מעבר כלשהו לחו"ל, אבל גם בחו"ל המגמה אינה ברורה".



בנוגע להיקף הגיוסים הנמוך באג"ח, יש לחדד הסבר אחר: "מדדי האג"ח פחות מעניינים כמדדים. הם מניבים 0.5%-1%, ואי אפשר להשוות אותם למדדים אחרים שמניבים, למשל, 5% - לכן, המגמות העיקריות של תעודות הסל הן דווקא במניות. מדדי השורט הפגינו בחודש האחרון יציבות מסוימת. ב-2009 השווקים עלו ויתרות השורט ירדו. ב-2010, כשהשווקים המשיכו ועלו, היה גידול ביתרות השורט, שנעצר קצת בחודשים האחרונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully