וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן שר האוצר יוזם רפורמה במבנה רשות המסים

מוטי בסוק

21.9.2010 / 8:15

על פי המלצות סגן השר כהן, יאוחדו מטות מס הכנסה ומע"מ. כחלק מהתוכנית תעובה ותחוזק השדרה הניהולית, ימונו שלושה סמנכ"לים חדשים ויאוחדו חמש חטיבות מקבילות באגפי הרשות

סגן שר האוצר, יצחק כהן, הניח אתמול על שולחן שר האוצר, יובל שטייניץ, המלצה על שורה של שינויים במבנה רשות המסים, שכוללת עיבוי וחיזוק השדרה הניהולית ברשות, מינוי שלושה סמנכ"לים חדשים ואיחוד חמש חטיבות העוסקות בנושאים דומים באגפי מס הכנסה ומע"מ.

כהן ממליץ גם על הפרדת המכס מאגפי המסים וכינונו כיחידה ארגונית נפרדת ברשות המסים. עוד בהמלצות, בדיקה משותפת של אגף התקציבים באוצר ורשות המסים בנושא כוח האדם האיכותי ברשות במטרה להגדילו. שלשום הוצג המסמך לראשי ועדי העובדים ברשות המסים.

סגן השר כהן הוא האחראי על רשות המסים באוצר. בחצי השנה האחרונה הוא עסק בשינוי מבנה הרשות. לצורך כך נפגש כהן עם אישים שונים המתמחים בנושאי מס ברשות המסים, באוצר ובמגזר העסקי. המסמך של כהן נכתב בתיאום מלא עם מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, וזכה לברכת הדרך של שטייניץ, שאמר לכהן "הגיע הזמן להתחיל בארגון מחדש. צאו לדרך".

הצעתם של כהן ונסרדישי באה בעקבות טענות של גורמים שונים ברשות ומחוץ לה, שהביעו בשנים האחרונות הסתייגויות רבות ממבנה הרשות. להסתייגויות שותפים גם שני ועדי העובדים ברשות המסים של מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, ושל המכס ומע"מ. הטענה המרכזית זהה להחלטת ממשלה עוד מלפני שבע שנים, כי יש לאחד את אגף מס הכנסה עם אגף מע"מ, ואף שפורמלית שני הגופים אוחדו כבר בספטמבר 2004 ויש להם מנהל אחד, בפועל הם לא אוחדו מעולם. מס הכנסה ומכס ומע"מ ממשיכים לפעול כשני גופים נפרדים, ולעתים עוינים.

המלצות ועדה בראשות עו"ד יצחק סוארי, שנועדה להתמודד עם סוגיית האיחוד והגישה את המלצותיה ב-2007, נגנזו.

לפי המלצותיו של כהן, "אין חולק על חשיבותו של קידום מהלך איחוד רשות המסים. תרומתו של מהלך זה עשויה להשפיע על סך גביית המס בישראל ולתרום לשיפור השירות שניתן לנישומים, תוך צמצום חסמים ביורוקרטיים. הפסקת תהליך האיחוד תהווה מסר שלילי לגופים ממשלתיים נוספים במדינה העומדים בפני ביצוע שינויים מבניים ומתמודדים עם התנגדות משמעותית מקרב ועדי עובדים".

בהמלצותיו לשר האוצר כותב כהן כי "עמדתי היא כי ניהול מערכת המס של מדינת ישראל חייב להיות תחת קורת גג אחת, מנהל אחד ומטה אחד. מרבית המדינות מיזגו את מערכי המס שלהן (ישיר ועקיף) לגוף אחד, תוך מתן סמכויות נרחבות למינהל המס והפרדת מערך המכס".

טיפול בנישומים מול גוף אחד

הרפורמה של סגן השר כהן מתמקדת בצמרת הגבוהה של רשות המסים, בעיקר במטות הרשות, ואינה נוגעת ליחידות הפועלות בשטח. ברשות המסים הדגישו אתמול כי הרפורמה תתבצע בהדרגה, עם תיאום מלא של ועדי העובדים. עד כה הוצגה הרפורמה לוועדי העובדים של רשות המסים, אך לא ליו"ר ההתסדרות עופר עיני, שפגישה עמו תיערך בקרוב.

כהן ממליץ להשאיר את המצב הקיים כיום של מנהל אחד לרשות המסים ובכפיפות לו מטה הנהלה משותף למס הכנסה ומיסוי מקרקעין (מיסוי ישיר) ומע"מ (מיסוי עקיף). הוא מציע לעבות ולחזק את השדרה הניהולית ברשות באמצעות הגדלת מספר הסמנכ"לים המקצועיים ברשות, מ-12 כיום ל-15 סמנכ"לים. הסמנכ"לים הנוספים יעסקו במע"מ, במיסוי מקרקעין ובמיסוי בינלאומי. כיום נמצאות סמכויות המע"מ באחריות סמנכ"ל שומה והאחריות בנושא מקרקעין ומיסוי בינלאומי בידי סמנכ"ל מקצועי.

כהן ממליץ על איחוד של כמעט כל הפונקציות הניהוליות הקיימות כיום במס הכנסה ובמע"מ ליחידה אחת בתוך שנתיים. בראש ובראשונה מדובר באיחוד היחידות המשפטיות של שני הגופים, כך שהטיפול מול הנישום יתבצע במשותף על ידי שני מערכי המס. כן מוצע לאחד את מחלקות החקירות של מס הכנסה ומכס ומע"מ, שכן החקירות המבוצעות כיום על ידי הגופים הנפרדים עוסקות בנושאים דומים: חשדות להעלמת מס, דיווחים כוזבים וחשבוניות פיקטיביות. לדעת כהן, במסגרת האיחוד ניתן יהיה לבצע מספר רב יותר של חקירות ותימנע הכפילות בפעולות החקירה. כך, יגדלו יכולות החקירה והרתעת ציבור הנישומים של רשות המסים ותגדל הגבייה.

עוד מוצע לאחד את חטיבות הגבייה של שני מערכי המס בטענה כי ההבדל כיום בפעולות הגבייה של שני מערכי המס שוליים. מוצע גם לאחד את חטיבות שירות הלקוחות, מינהל ומשאבי אנוש של שני האגפים.

ברשות המסים מועסקים כ-5,300 עובדים, כ-3,150 מהם עובדים במס הכנסה ומיסוי מקרקעין, כ-1,900 במכס ומע"מ, וכ-280 בשע"מ, יחידת המחשב של רשות המסים.

בנושא המכס, קובע כהן כי הוא גוף זר לאגפי המסים. שילובו עם אגפי המסים האחרים אינו מייצר יעילות תפעולית או שיפור בהליכי הגבייה, שכן זהות הנישומים שונה בתכלית וסדרי העבודה אחרים. לפיכך מוצע לפעול להפרדת מינהל המכס וכינונו כיחידה ארגונית נפרדת הפועלת תחת מנהל רשות המסים.

בנושא כוח האדם ברשות המסים קובע כהן כי בשנים האחרונות עזבו את הרשות עובדים איכותיים רבים לשוק הפרטי. בחלק מהמקרים לא נקלטו במקומם עובדים חדשים. מוצע כי צוות משותף לרשות ולאגף התקציבים באוצר יקבע תוך 60 יום את צורכי רשות המסים בכוח אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully