וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה השנייה של קובה

אקונומיסט

21.9.2010 / 7:03

הכלכלה של קובה, שמתנהלת באמצעות תכנון מרכזי, עומדת לעבור את השינוי הגדול ביותר מאז שפידל קסטרו הלאים את העסקים הקטנים ב-1968. הממשלה תפטר מיליון עובדים, שימשיכו ליהנות משירותי בריאות וחינוך חינם - אך יצטרכו למצוא עבודה בכוחות עצמם



>> מאז שראול קסטרו לקח את מושכות השלטון בקובה ב-2006, הוא שב ורמז שברצונו לחולל רפורמה בכלכלת התכנון המרכזי של קובה, שסובלת מדריכה במקום. ואולם השינויים שהוא הציג היו מוגבלים או חסרי השלכות כמעט, כמו להעניק יותר חופש לחוואים, לאפשר לבעלי מספרות להיות עצמאים ולאפשר לקובנים להחזיק בטלפונים סלולריים (שאותם כמעט אף אחד לא יכול להרשות לעצמו).



השינוי הגיע ב-13 בספטמבר: הממשלה הכריזה, באמצעות איגוד העובדים הרשמי, כי יותר ממיליון אנשים - חמישית מכוח העבודה - יפוטרו מתפקידים ממשלתיים. מחציתם לפני אפריל 2011.

חלק מהמובטלים יהיו מועמדים לתפקידים ממשלתיים חדשים - כולל בכוח המשטרה ובתיירות. ואולם מאות אלפים יצטרכו להסתדר לבד. כדי לסייע להם תהיה לגליזציה של תעסוקה עצמאית בעשרות תחומים, מתחבורה ועד בנייה. הרפורמות יאפשרו גם לחברות ממשלתיות קטנות רבות ליהפך לקואופרטיבים המנוהלים על ידי עובדיהם. הם יצטרכו לשלם מסים, אם כי לא ידוע עדיין כמה.



שינוי זה הוא הניעור הגדול ביותר בכלכלה מאז הלאים פידל קסטרו עסקים קטנים ב-1968, והרשים את נותני החסות הסובייטיים שלו בהביאו כמעט כל עובד בקובה - החל ממצחצחי נעליים ועד ברמנים - תחת שליטה ממשלתית.באמצע שנות ה-90, כשבריה"מ והסובסידיות שלה לקובה נעלמו, פידל הרשה לקובנים, בחירוק שיניים, להשתמש בדולר האמריקאי בתור ההילך החוקי, ולעסוק במסחר זעיר (כמו השכרת חדרים והקמת מסעדות קטנות). ואולם רבים מעסקים אלה קרסו בגלל המסים הגבוהים ומורכבות השגת רישיונות ההפעלה. כשהוגו צ'אווס מוונצואלה נהפך לנותן החסות החדש של קובה, בעזרת הנפט הזול שהעניק לה, קסטרו חזר ומירכז את השליטה בכלכלה.



ראול קסטרו הביע תדירות את מפח נפשו מחוסר היעילות הכרוני של קובה. הוא אמר לאסיפה הלאומית בחודש שעבר כי "אנו חייבים למחוק לנצח את התפישה שקובה היא המדינה היחידית בעולם שבה אין צורך לעבוד". קובה לא יכולה להרשות לעצמה זאת יותר: מחיר הניקל, ענף היצוא העיקרי, נפל. המיתון העולמי פגע בתיירות. האי סבל מנזקי הוריקנים ב-2008. מחצית מהקרקע החקלאית שלו אינה פוריה, כך שקובה נאלצת לייבא 80% מהמזון שהיא צורכת. קובה נאבקה לעמוד בתשלומי חובותיה.



בתחילת ספטמבר פלט פידל קסטרו בריאיון לעיתונאי אמריקאי כי המודל הכלכלי של קובה "לא עובד כבר אפילו עבורנו". אף שלאחר מכן הוא טען בתוקף שדבריו פורשו שלא כהלכה, ברור שמלים אלה ביטאו את עמדת אחיו. הכלכלנים המקורבים לראול, שטענו זה מכבר בזכות כלכלה מעורבת - כמו בסין או וייטנאם - ניצחו כנראה.



מפוטרים ימשיכו ליהנות מביטוח חיים וחינוך חינם



ההכרזה על הרפורמה מתבצעת לאחר סבב דיונים בקרב גופים עממיים שזכו לקידום על ידי הממשל בנושא הכלכלה. ייתכן שדיונים פומביים אלה סללו את הדרך לקונגרס הבא של המפלגה הקומוניסטית השלטת, שנדחה פעמים רבות (האחרון התקיים ב-1997). ראול אמר כי הקונגרס יהיה האחרון שבראשו יישבו "המנהיגים ההיסטוריים של המהפכה".



העובדים המפוטרים ימשיכו ליהנות מביטוח בריאות וחינוך חינם, סבסוד נכבד למגורים ותחבורה והקצבה צנועה של מזון בחינם. קובנים רבים נוהגים להשלים את שכרם הדל של 20 דולר בחודש בפעילות פרטית לא חוקית בכלכלה השחורה הנרחבת שיש בקובה. ואולם הרפורמות ירחיבו את פערי ההכנסה שכבר מופיעים בקובה. הם יחלישו את אחיזת המדינה בחייהם של אזרחיה. "יום אחד ייתכן שנסתכל לאחור ונראה זאת בתור רגע הפרסטרויקה של קובה", אומר דיפלומט מערבי בהוואנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully