וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנקציות פליליות לא ישפרו את מצב העובדים

ערן גולן

21.9.2010 / 7:03

זכויות עובדים



>> באופן נדיר, עמותת קו לעובד יכולה להצטרף לחלק הראשון בביקורת של שלומי לויה מאיגוד לשכות המסחר ("להגן על העובדים מבלי להפליל את המעסיקים", themarker, 19.8). פליליזציית יתר של דיני העבודה אינה הדרך לאכיפה יעילה של חוקי עבודה במדינה שבה מספר הפקחים זעום לעומת הצרכים, והפרת חוקי המגן היא עניין שבשגרה.

כמו קודמותיה, סביר להניח שהסנקציה הפלילית החדשה תישאר אות מתה, וניתן להרגיע את חששותיו של לויה שגם במקרה של אי תשלום שכר, איש מהמעבידים לא ימצא עצמו בכלא. עד כה, מעבידים שגנבו את כספי הפנסיה וקרנות ההשתלמות של עובדיהם, לא שילמו שכר מינימום או הפלו נשים וערבים - לא ישבו בכלא יום אחד, וספק אם אחד מהם ימצא עצמו מאחורי סורג ובריח עם הסנקציה החדשה.



הפרת חוקי המגן בישראל היא בעיה לאומית המצריכה פתרונות יצירתיים ולא עבירות פליליות נוספות, ודורשת שינוי גישה מצד מערכת המשפט. ואולם איגוד לשכות המסחר נמנע מלהציע פתרונות חדשים לאכיפת חוקי עבודה, וטוען שהגנה על חופש ההתארגנות ואכיפת זכויות העובדים משמעה גלישה לסוציאליזם קיצוני.



הצעתו היחידה של לויה לשיפור האכיפה מתמצה בניסיון תיאורטי לקבוע סדרי דין מהירים. הצעה זו מתעלמת מהעומס הקיים על מערכת בתי הדין לעבודה, שבה ספק אם עובד שזכויותיו הבסיסיות הופרו מחכה לדיון ראשון שנה, ולסיום המחלוקת שלוש שנים, יש אפשרות להליכים מזורזים ומקוצרים.



הטלת אחריות אישית על בעלי החברה שלא שילמו את הזכויות הבסיס ונטלו לכיסם משכורות של מאות אלפי שקלים, אינה נעשית לרוב על ידי בתי הדין, המבקשים לכבד את האישיות המשפטית הנפרדת של החברה. הרחבת האחריות האישית הוא פתרון שאיגוד לשכות המסחר מתנגד לו בתוקף.



ניתן אף לחשוב על מנגנון המונע אפשרות לפתיחה ולסגירה של חברות בסיטונות במטרה להימנע מתשלום זכויות בהיעדר תשלום מלא לעובדים של החברה הקודמת. פתרון אחד שאינו עוסק באכיפה פלילית ונוגע להצעת ח"כ חיים כץ למנוע אפשרות להשתתף במכרזים ציבוריים לחברות מפרות זכויות, הוא כזה שאיגוד לשכות המסחר אף לו מתנגד.



בהיעדר פתרונות חדשים לאכיפת זכויות עובדים, דווקא איגוד לשכות המסחר הוא זה שמאפשר את המשך החשיבה המקובעת שנכשלה ב-60 השנים האחרונות ושלפיה המשפט הפלילי הוא חזות הכל, עת המדובר באכיפת חוק המגן. שימוש נרחב בתובענות ייצוגיות בכל הנוגע לזכויות מגן היה יכול לפתור מקצת מהבעיות, אך אלה הנוגעות בעיקר לאכיפת הפרשות לפנסיה נדחות לרוב תוך התעלמות מכוונת המחוקק.



מדוע איש לא חולק על הרעיון שמעביד שלא משלם מס הכנסה בצורה עקבית או נמנע מתשלום מע"מ ימצא עצמו מאחורי סורג ובריח, ודווקא על אי תשלום שכר יוצא קצפו של לויה. ההגנה על כבודם ומחייתם של עובדים אינה צריכה להיות פחותה במאום מההגנה על הקופה הציבורית. ולמרות הכל, ובשם היעילות, דווקא למען העובדים יש למצוא דרכים חלופיות להליך הפלילי לאכיפה יעילה של זכויותיהם ולא למען המעסיקים.



הכותב הוא עורך דין וחבר עמותת קו לעובד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully